Hej

Vad tror ni, har köpt en kyl/frys från en av våra större handlare i Sverige, Hemkörning, installation och retur av gamla frys/kyl. Vi köpte och fick kvitto på detta.

Till detta kom ett leveransavtal, där man kunde välja tider för _hemleverans_ fm, em eller kväll. I samma stycke står det att man vid installation får betala extra om man ska vända på en dörr.

Nu till saken, när de ringer kan de inte installera på kvällstid visar det sig, utan bara fm & em. Dock står det inget sådant i mitt leveransavtal. Firman vägrar att göra det och säljare anser att hon informerat mig nu (efteråt i ett telefonsamtal). De menar att leveransavtalet bara gäller hemleverans inte installation (dock nämner de dörren som sagt i samma leveransavtal).

Jaja, en skitsak och vi har inte brådis med de nya vitvarorna. Vad tycker ni man ska göra?
 
Framhärda. De informerade för sent. De får väl bita i det sura äpplet och göra en extra leverans på kvällstid.
 
Om ni fick leveransavtalet i samband med försäljning samt betalade för denna tjänst då och gjorde ert val så gäller ju utdelat avtal. Det är knappast något de kan ändra på rent juridiskt, även om de såklart kan trilskas. Det är upp till er hur ni vill gå vidare. Har man redan betalat är det ju surt..

I min mening bör man alltid skilja på vara och tjänst när det gäller leveranser. Detta då det är svårt att innehålla betalning för en undermålig tjänst och incitamentet för säljaren att uppfylla leveransklausulerna minskar om den redan fått betalt.
 
Tjena
Stå på dig, att dom hör av sig efteråt och ändrar vilkoren är INTE okej.

Om det vore tvärtom, tror du att dom skulle godtagit att du hört av dig och ändrat ?

Jag hade inte gett mig. :mad:
 
Hej och tack!

Men frågan är hur man går vidare, har pratat med deras leveransplaneraren och säljaren (den senare var den som gav den extra informationen).

Vem är min motpart? Eller ska man bara tjonga på med KO?

Det hela känns som sagt lite överdrivet, det gäller väl mest att skruva på lite fotben och koppla in en sladd men principen är lite irriterande. Sen har jag inte brådis och kan kosta på mig att bråka lite, vill inte häva eller nått sånt, bara att jag hade räknat med att göra detta efter 17 och kunna se på, inte göra det själv.
 
KO låter som en bra start. Alternativt då hota med att häva köpet, vilket du har rätt till.
 
Jag förstår inte ditt bekymmer riktigt, har du så skoj på jobbet att du inte kan tänka dig att flexa ut nån timma när de kommer med grejorna till dig? Typ att de ringer en halvtimma innan. Du sticker hem och håller dörren öppen medan de installerar? Kontaka KO, börja häva köp mm, varför liksom ...
 
torbeno skrev:
Jag förstår inte ditt bekymmer riktigt, har du så skoj på jobbet att du inte kan tänka dig att flexa ut nån timma när de kommer med grejorna till dig? Typ att de ringer en halvtimma innan. Du sticker hem och håller dörren öppen medan de installerar? Kontaka KO, börja häva köp mm, varför liksom ...
Även om man har ett arbete som tillåter denna typen av utflykter så är det inte säkert att man har tid. Vissa känner ju ansvar över de uppgifter de utför på sin arbetsplats, du verkar vara av annan moralisk åsikt. Oavsett, så är det irrelevant för tråden. Även om TS inte har betalat extra för att produkten ska levereras kvällstid så har han ändå indirekt betalat för den tjänsten då den var ett alternativ, annars hade ju säljaren gått back.

Men om vi ändå ska spinna vidare på ditt förslag så säg att TS har en timme hem från jobbet och installation+ex. väntetid tar en timme. Då är han frånvarande från sin arbetsplats i 3 timmar, förutsatt att han ska återvända dit. Dessa timmar får han ju jobba in på annan tid, d.v.s. bara för man har flex så betyder inte det att man har "gratis frånvaro" från sin arbetsplats. Hela grejen med att han har beställt och betalat för tjänsten i fråga är ju för att han ville ha hemleverans på kvällstid med installation, ska han inte få det då?
 
Antar att det är samma firma som levererar och installerar.
Jag hade för att trilskas lite i ditt läge begärt leverans kvällstid dag ett "för att du vill ha möjlighet att göra leveranskontroll personligen", hävda att vald kväll är enda dagen du är tillgänglig.
Dagen efter begär du att dom kommer och installerar och hävdar att du löst det med någon i familjen eller en kompis som kommer och låser upp(även om du själv kan/kommer vara hemma)
Dom är troligen inte sugna på att åka ut två gånger och skulle dom göra det har du iaf fått trilskas lite lagom svenskt.
 
Häv köpet och handla någon annanstans?
 
Undrar hur dom tänkt?

Dag 1 kommer några gubbar och levererar
Dag 2 kommer en annan gubbe och installerar
Dag 3 kommer leveransgubbarna igen och hämtar den gamla maskinen

Personligen skulle jag inte orka bråka om saken. Tag ledigt en timme sent på eftermiddagen och möt upp med installatören.

Och handla aldrig där igen.
 
torbeno skrev:
Jag förstår inte ditt bekymmer riktigt, har du så skoj på jobbet att du inte kan tänka dig att flexa ut nån timma när de kommer med grejorna till dig? Typ att de ringer en halvtimma innan. Du sticker hem och håller dörren öppen medan de installerar? Kontaka KO, börja häva köp mm, varför liksom ...
Oavsett hur roligt man har eller inte, så är det inte alla som har sitt arbete i närheten av sitt boende. Därför kanske man gör precis så som TS beställer med leverans och inkoppling när man är hemma.

TS häv avtalet, så beter man sig inte att man har tre alternativ och i efterhand konstaterar att valt alternativ inte är möjligt för då skall man inte sälja det. Häv köpet om de inte följer avtalet och betala inget om det inte är gjort redan.
 
Alltså, de flesta människor löser sådant här. Typ tandläkaren, dagis stänger tidigare (en gång i månaden i vårt fall), skolavslutning, sjukhusbesök mm. Om du frågar din chef och berättar som det är så lär det det ju inte vara första gången som någon av hans underställda behöver göra ett ärende på arbetstid. Du kanske kan kombinera detta med något annat? Det finns väl alltid något att pula med hemma? Julstädningen, fixa skinkan, beta av något annat på att-göra-listan?
 
torbeno skrev:
Jag förstår inte ditt bekymmer riktigt, ...
Bekymret är ju att TS valt en leverantör som har en bra tjänst som passar denne, men där leverantören väl ska leverera tar bort den bra tjänsten......


torbeno skrev:
Alltså, de flesta människor löser sådant här. Typ tandläkaren, dagis stänger tidigare (en gång i månaden i vårt fall), skolavslutning, sjukhusbesök mm. Om du frågar din chef och berättar som det är så lär det det ju inte vara första gången som någon av hans underställda behöver göra ett ärende på arbetstid. Du kanske kan kombinera detta med något annat? Det finns väl alltid något att pula med hemma? Julstädningen, fixa skinkan, beta av något annat på att-göra-listan?...
kanske dags att börja tänka utanför boxen lite......

TS kanske jobbar som buss/lasbils-chaufför, kanske pendlar 1,5 tim enkel väg, kanske kör eget och inte KAN offra sin tid till glidargöra såsom att julstäda och vänta på installatörer.

Nä alla kanske inte kan/vill gå från jobbet i tid och otid för privata göromål även om många säkert tycker det är skönt att kunna smita undan emellanåt......
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Om dom inte medelade dig INNAN du gick ur affären, så får dom tamef-n stå för ev problem som kundrn får.
Kunden har ju nästan alltid rätt.
Som sagt, stå på dig
Hade du brutit mot överänskommelse så hade du fått en faktura eller ett brev från deras jurist !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.