Tack tank77 :)
 
Snigla skrev:
Det var jag som var otydlig.. Min fråga var lättare än så.. Helt enkelt "är det lätt att montera mörkläggningsgardinen i efterhand" ..har aldrig haft takfönster innan.. Och att sätta persienner osv på vanliga fönster är ju inte riktigt samma sak.. Så jag var mest fundersam om det var hm "lika lätt"..

Jag har numer en hel hög med takfönster.. Varav fyra i två olika "sovrum".. Och där skulle det behövas lite mörkläggning.,

Iaf så svarade du på frågan perfekt ändå hehe.. Tack :) fick ju bonusinfo oxå ifall vi vill sätta ett till :D

1340 kr, var det för en (vet inte om du hade två, dvs en ovan andra sidan sängen med)...?
Med vänlig hälsning, Sandra
Det är precis den shop som tank77 länkar till ovan, och svaret är då Nej. Det är väldigt enkelt att montera gardinerna. Det medföljer en väldigt pedagogisk ritning och beslag, ja till och med en 2 delad skruvmejsel modell billig kina skit för att montera gardinen. Dock är det otroligt mycket pengar för några skenor och lite tyg, men det andas kvalitet om grejerna och som avhandlats i andra trådar denna modellen av mörkläggningsgardin är bra.

tank77 skrev:
Skulle tro att det är för en.......[länk]
 
Nu har det varit skit-väder några dagar, det resulterade i att det sista i tösens rum blev klart.
Frugan skötte IKEA montaget. . . jag fick pyssla med annat.

ikeamontage.jpg

Lite förebilder.

fore1.jpg

fore2.jpg

fore3.jpg

Och efter, klart sånär som på några hyllor som ska upp.

klart1.jpg

klart2.jpg

klart3.jpg

Ute på framsidan är dränering och dagvatten klart, återfyllt med schaktmassorna mot grunden som är tilläggsisolerad med cellplast och täckt med en rostfri plåt. Sockelbleck i samma kulör som taket.

grunden.jpg

Har också bytt ut 2 av 4 fönster på framsidan och börjat regla upp för 70mm isolering.

fonster1.jpg

fonster2.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Har varit så uppe i varv idag att jag nästan glömt av att ta bilder. Både jag och frugan fick en heldag med att pyssla med huset då min mor kom hit och tog hand om dottern (växelvis löste hon av frugan med panelmåleriet). Så grymt tacksamt att fått en heldag.

Gjutit en platta för värmepumpen för några dagar sedan och idag blev det att regla färdigt alla 70 reglar, isolerat, och kom på att ta en bild först när vindduken var monterad.

vindduk.jpg

Far min kom också på kvällskvisten och hjälpte mig att montera gles, sedan var vi bara tvungna att prova några brädor för att "känna" på det och se lite hur det blir. Herrgårdspanel färgen blir vit.

borjatpanela.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
thomas_7 och 3 till
  • Laddar…
jonas.larsson skrev:
Wow alltså! :)
Tack, antar jag :)
 
  • Gilla
jonas.larsson
  • Laddar…
Glest mellan uppdateringarna, har varit iväg en vecka i värmen och njutit av de sista dagarna av semestern. Ungefär hälften av schaktmassorna har jag åkt till tippen med, resten ska fyllas ut med i gropen och kanske ett lass eller två till tippen.

Mer panel på.

halvpanel.jpg

Foder runt fönstren på och börjat med ett tak till värmepumpen. Blir väggar av 95mm ytterpanel med 25mm springor emellan. Funderar på att kanske göra några "dörrar" framför värmepumpen man kan ha på sommaren när den ändå är avstängd och hänga av de under vintern när den går som mest? Men får se hur det blir färdigt först. Får se om vi hinner måla panelen en gång till innan vintern.

varmepumpskrypin.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Nu är resten av panelen på och värmepumpen har fått ett tak. Glespanel i takutsprånget är monterat och håltagning samt slang är dragen. I morgon kommer elektrikern och monterar spottar och skymningsrelä, ska bli skoj att se hur det ser ut.

Översikts bild på hur det ser ut i skrivande stund.

oversikt.jpg

Även värmepumpen fick sig ett tak av plåt, givetvis fotränna här med, fast på detta taket bröt jag upp skivorna till att bilda rännan istället för lösa bitar.

detaljtak.jpg

Nu återstår bara att gräva upp marken flytta markröret framför värmepumpen 20cm, sedan målaklart och montera ett stuprör för värmepumpen. Om jag hinner så blir det till att så gräs också men det känns tveksamt.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Det är få tillfällen i livet man längtar tills det blivit mörkt, men detta är helt klart ett av dem! Takfotsbelysning! iPhone kameran ger väl inte riktigt rättvisa i bilden men ändå är sjukt nöjd med både sken och styrka!

belysning.jpg

Armatur från classe ( http://www.clasohlson.com/se/Downlight-takfotsbelysning/Pr363921000 )
Leddar beställda från Singapore 93:- inkl. frakt.

Nöjd!
 
Redigerat:
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Tiden bara springer iväg, sjukt att det redan är oktober! Blivit en dålig vana att projekten blir "nästan" klara… Alltid något litet (oftast två-tre timmar jobb) som ligger och gnager en.
Sista veckorna har ena väggen till värmepumps krypinnet legat på målarbänken färdigstrukna och kapade men ej monternade :banghead: .

Nu är det iaf klart!

detsista.jpg
 
Redigerat:
Har många små "avslut" som ligger och väntar.. fattar inte varför det alltid blir så ?!

Man är ju så hutlöst mycket mer nöjd (och mindre stressad) om man bara gör klart det lilla som är kvar.. på varje projekt.. men nejdå.. ist samlas de på hög ..:confused:
 
Goteborg skrev:
Sista veckorna har ena väggen till värmepumps krypinnet legat på målarbänken färdigstrukna och kapade men ej monternade :banghead: .
Nu är det iaf klart!
Grym arbetsbelysning du monterade! ;)
 
Riktigt nice belysning!
 
Snigla skrev:
Har många små "avslut" som ligger och väntar.. fattar inte varför det alltid blir så ?!

Man är ju så hutlöst mycket mer nöjd (och mindre stressad) om man bara gör klart det lilla som är kvar.. på varje projekt.. men nejdå.. ist samlas de på hög ..:confused:
Ja det är sjukt, den egenskapen gillar jag inte hos mig själv alls. Men nu är det slut med ute jobben för i år och fasaden mot norr är klar.


mattetvilling skrev:
Grym arbetsbelysning du monterade! ;)
Japp! Exakt den anledningen till att den monterades ;)


holmberg87 skrev:
Riktigt nice belysning!
Tackar, downligts med rätt IP klass är rätt dyrt, men är sjukt nöjd med den lösningen med gu10 sockel och enkla armaturer. Blev skapligt billigt!


Gått igenom lite bilder under bygget och hittade mäklarbilder på huset, såhär såg det ut innan vi flyttade in 2011.

maklarbild.jpg

Efter att taket lades om åt norr 2012.

eftertak.jpg

och till sist en bild på hur det står nu, med ny fasad 2014.

efterfasad.jpg

Hösten har varit enormt stressig, mycket på jobbet, mycket annat att fixa med, radion slukar en hel del tid och energi så det blir helt enkelt så att jag plockar av mig blåbyxorna hemma för i år och siktar på att fortsätta med dränering, fasad och altan mot väst-syd framåt våren när tjälen släpper.
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Blev glatt överraskad en dag när det låg ett brev från Telia öppen fiber i brevlådan. Beställde direkt, och när projekterarna kom och pekade på hur de skulle dra fibern var de tillmötesgående med mina önskemål mot att jag själv schaktade de sista metrarna.

Detta innebär dock att fibern kommer in i utrymme som ej är renoverat, får än en gång göra något provisoriskt för att det inte ska innebära problem senare. Denna gång installationsskikt på innerväggarna (45mm). Det positiva är att det är skönt att i princip alltid ha något att ta tag i när tid finns.

Stålreglar på plats.

stalregelv.jpg

Lagom kvällsprojekt, spacklat o klart.

spacklatoklart.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.