Nu har jag läst igenom hela tråden😊
Mycket imponerad mycket fina jobb,
Och som många har skrivit takjobbet är grymt.
Jag själv skulle ägna timmar åt att bara stå och titta på det:)
Sen din duktiga tjej är säkert guld värd i bygget
Ska hålla lite koll på er tråd antar att det blir mycket mer inspiration:)
 
yxet skrev:
Hej,kul läsning:)
Mycket snyggt takjobb.
Mycket tack. Ser nu på norr sidan att lite alger har börjat krypa sig på, ska ägna 10 minuter i nästa vecka med en hink med yes så är det som nytt igen :D

yxet skrev:
Nu har jag läst igenom hela tråden��
Mycket imponerad mycket fina jobb,
Och som många har skrivit takjobbet är grymt.
Jag själv skulle ägna timmar åt att bara stå och titta på det:)
Sen din duktiga tjej är säkert guld värd i bygget
Ska hålla lite koll på er tråd antar att det blir mycket mer inspiration:)
Frun min är jätte duktig! Vi bygger ihop så ofta det bara går. Kika på ^^ närmast på schemat står dränering åt norr, samt fasad och fönster. Sedan färdigställa dotterns rum.
 
Investerat i en sådan här apparat i helgen. :)
Än så länge helnöjd!

robotklippare.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
thomas_7 och 2 till
  • Laddar…
Ja då har fönsterleveransen kommit till norra fasaden. 4st vridfönster 3glas aluminiumbeklädda i trä. Men innan tilläggsisoleringen påbörjas ska det grävas. Bara till att spotta i nävarna och hugga i….

gravadranering.jpg
 
Redigerat:
Har sett på flera hus att dom har avslutat med ganska stora stenar och singel imellan
Tycker det är riktigt snyggt men det beror ju på hus och läge.:)
 
yxet skrev:
Har sett på flera hus att dom har avslutat med ganska stora stenar och singel imellan
Tycker det är riktigt snyggt men det beror ju på hus och läge.:)
Det är precis så planerna ser ut. Lägga någon dekorsten (går i tankarna kring vita stenar) c:a 30cm ifrån fasaden sedan markstensplattor runt huset till altanen och förråd på baksidan. Men det blir lååååångt fram i tiden, tyvärr tillåter varken tiden eller ekonomin en sådan markinvestering just nu, så det får bli någon billigare sten 30cm från fasaden och sedan gräsmatta på resten.

Fortsätter gräva långsamt och sakta, kul är det minsann inte!

meragrav.jpg
 
Redigerat:
Förra veckan var ganska regnig och allmänt halv trist ute väder, blev inte mycket gräva alls så energin lades i Enyas sovrum istället.

glesning.jpg

Plåtar och provtryckning. Tätt och klart för golv.

provtryck.jpg

Golvet är likadant som i vårt sovrum. Kommer bli samma mattlackade ekgolv på hela övervåningen.

golvklart.jpg

Och som alltid, något provisoriskt. . .
Spillbitar av golvet får skydda golvvärmeslangen tills den ska kopplas in.

provisoriskt.jpg

Nu är det bara till att invänta elektriker, montera dörren, måla lite runt fönstret och lister kvar. Till sist fick jag tummen ur och beställde rullgardin till mitt och frugans sovrum. Varför köpte jag inte den tidigare för? Blev mycket behagligare temperatur i rummet.

rullgardin1.jpg
 
Redigerat:
Hände en liten olycka på uppfarten under dagen. Blev till att skarva och fixa, laga och lappa och nu ser det ut såhär.

klantfruga.jpg

Tips och idéer på hur jag kan snygga till detta lite? Brun färg har jag ingen och panelen ska bytas inom en 2 års period. Måla hela väggen vit känns onödigt men kanske enda vägen?
 
Redigerat:
Goteborg skrev:
Hände en olycka på uppfarten under dagen. Blev till att skarva och fixa, laga och lappa och nu ser det ut såhär.

[bild]

Tips och idéer på hur jag kan snygga till detta lite? Brun färg har jag ingen och panelen ska bytas inom en 2 års period. Måla hela väggen vit känns onödigt men kanske enda vägen?
Brunfärg håller nog i två år så jag skulle köpt färg...
 
JKrister skrev:
Brunfärg håller nog i två år så jag skulle köpt färg...
Eftersom jag ändå ska måla en annan vägg vit i sommar så kan jag lika gärna måla hela denna väggen vit om det blir färg över, istället för att försöka hitta en brun som passar… Eller så får det se ut som det gör, allt som oftast står det ändå en bil i vägen (eller om bilen inte är hemma så är vi själva inte heller det och slipper se vit-rutan)
 
Måste fråga, såg takfönstret med rullgardinen.. är det velux takfönster? var det svårt att sätta dit sån själv i efterhand? får man fråga vad en rullis kostade och var du köpte den? (har en hel gästsvit med takfönster.. iaf där man sover måste vi fixa rullgardin)

Ditt såg perfekt ut :)

MVH Sandra

PS - Ställ ett stort blomsterarrangemang framför nya panelen.. och låtsas som inget några veckor.. sen är ni vana och klarar lätt att vänta ett par år.. annars.. måla om hela väggen med den färg ni tänkt anv vid renoveringen framöver.. :)
 
Snigla skrev:
Måste fråga, såg takfönstret med rullgardinen.. är det velux takfönster? var det svårt att sätta dit sån själv i efterhand? får man fråga vad en rullis kostade och var du köpte den? (har en hel gästsvit med takfönster.. iaf där man sover måste vi fixa rullgardin)

Ditt såg perfekt ut :)

MVH Sandra

PS - Ställ ett stort blomsterarrangemang framför nya panelen.. och låtsas som inget några veckor.. sen är ni vana och klarar lätt att vänta ett par år.. annars.. måla om hela väggen med den färg ni tänkt anv vid renoveringen framöver.. :)
Takfönstret är mycket riktigt Velux. Montaget är busenkelt, jag tycker det är mycket enklare montage än traditionellt fönster då taket lutar och inpassningen i vinkel underlättar enormt. På frågan att montera fönster i efterhand? Utgår från att du menar att du har ett tak färdigt och vill ha in ett takfönster? Inga problem! Klara en händig man eller kvinna på en dag lätt.
Rullgardinen blev efter litet velande velux egna. Kollade på lite andra alternativ men så blev ej fallet. 1340:- fattigare för mörkläggningsmodell.

Blommor framför vit-rutan får det nog bli. En palm kanske hade passat bra såhär i värmen :D
Om inte annat är det en bra snackis. Frågan från besökare, varför är det en vit ruta där...
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Det var jag som var otydlig.. Min fråga var lättare än så.. Helt enkelt "är det lätt att montera mörkläggningsgardinen i efterhand" ..har aldrig haft takfönster innan.. Och att sätta persienner osv på vanliga fönster är ju inte riktigt samma sak.. Så jag var mest fundersam om det var hm "lika lätt"..

Jag har numer en hel hög med takfönster.. Varav fyra i två olika "sovrum".. Och där skulle det behövas lite mörkläggning.,

Iaf så svarade du på frågan perfekt ändå hehe.. Tack :) fick ju bonusinfo oxå ifall vi vill sätta ett till :D

1340 kr, var det för en (vet inte om du hade två, dvs en ovan andra sidan sängen med)...?
Med vänlig hälsning, Sandra
 
T
Snigla skrev:
Det var jag som var otydlig.. Min fråga var lättare än så.. Helt enkelt "är det lätt att montera mörkläggningsgardinen i efterhand" ..har aldrig haft takfönster innan.. Och att sätta persienner osv på vanliga fönster är ju inte riktigt samma sak.. Så jag var mest fundersam om det var hm "lika lätt"..

Jag har numer en hel hög med takfönster.. Varav fyra i två olika "sovrum".. Och där skulle det behövas lite mörkläggning.,

Iaf så svarade du på frågan perfekt ändå hehe.. Tack :) fick ju bonusinfo oxå ifall vi vill sätta ett till :D

1340 kr, var det för en (vet inte om du hade två, dvs en ovan andra sidan sängen med)...?
Med vänlig hälsning, Sandra
Skulle tro att det är för en.......http://www.veluxshop.se/bestaell-haer?blindtype=Blackout
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.