Goteborg skrev:
Luckorna håller jag på att slipa av nu, planen är att rolla dem med skumgummi-roller. Om det inte blir bra så sprutmålar jag dem. Knoppar har tjejen hittat några grymt billiga på IKEA, men får se om de passar annars målar vi dem gamla och åter monterar dem. Får se hur det blir i morgon. Att byta luckor helt finns ingen ekonomi i då hela köket ryker om några år tillsammans med lite väggar osv... Det som händer är att detta köket hamnar i förrådet och då spelar finishen ingen roll ändå. (y)
Grunda dem med målar grund innan du lägger på färgen den fäster då och resultatet blir bättre.
 
simpa81 skrev:
Är klokt att budgetrenovera köket när man har småttingar, för fy $%#€+& vad småungar sliter på ett kök! Vi byter vårt när ungarna blivit större...
Inte tänkt i den banan öht. Men det är ju inte anledningen till budget-snabb renovering. Det är ju för att vi ska trivas lite bättre tills det nya kommer :)

Andy78 skrev:
Grunda dem med målar grund innan du lägger på färgen den fäster då och resultatet blir bättre.
Okej, har ju färg över från väggmålningen (som målades med snickerifärg), får se hur resultatet blir lite senare idag. Nu ska vi igång med att planera hur kaklet ska sitta osv, tuffa beslut hehe.
 
Hade precis så det räckte med vita 5x20 plattor OM vi körde med en rad svart, som vi såklart gjorde. De vita plattorna kom från badrummet i förra lägenheten, de svarta från köket i samma lägenhet så kostnaden i dagsläget ligger på otroligt låga 242:- för fix och fog. 120:- för färg, 50:- för ett kylskåp med lite bättre passform än det gamla. Än så länge går det enligt planerna.

kakel.jpg

Kaklingen är väl inget man är direkt stolt över. Gick lite hastigt och med våldsamt dåligt underlag. Men bättre än innan är det helt klart. Hade också klinker så det klarade sig till att täcka en bänkskiva. Även dessa plattor från tidigare bostaden.

klinker.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
jeppeknaster och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag sträckläst tråden, bra jobbat!
Är själv smått förälskad i snygga plåttak och ditt blev helt klart stiligt. Även om väggmålningen i sovrummet var jobbig att göra så blev den väldigt snygg, man glömmer snabbt hur jobbigt något var när det väl är klart och man ser resultatet.:up:
 
Frandas skrev:
Nu har jag sträckläst tråden, bra jobbat!
Är själv smått förälskad i snygga plåttak och ditt blev helt klart stiligt. Även om väggmålningen i sovrummet var jobbig att göra så blev den väldigt snygg, man glömmer snabbt hur jobbigt något var när det väl är klart och man ser resultatet.:up:
Tackar och bockar! Tidsåtgången för målningen är som du skriver helt bort blåst :) Känns jätte gott att krypa upp i sovrummet som är precis så som man vill ha det. Och det första man ser när man vaknar. Hoppas vi kan få den känslan över resterande rum i kåken.
 
Snyggt jobbat (med alla delar..).. Ser fram emot fortsättningen av köket ;)
perfekt inspirationtråd!

lycka till i renoveringen framöver.. Och med lilltösen!
Bästa hjälpredan snart ska du se..!

Med vänlig hälsning, Sandra
 
Snigla skrev:
Snyggt jobbat (med alla delar..).. Ser fram emot fortsättningen av köket ;)
perfekt inspirationtråd!

lycka till i renoveringen framöver.. Och med lilltösen!
Bästa hjälpredan snart ska du se..!

Med vänlig hälsning, Sandra
Kul att kunna inspirera någon :) och tack! Inte lika mysigt som en Skåne-gård men denna kåken duger åt oss. Barn-arbete? Ja det har jag minsann sett i lite projekttrådar lite här och där ska självklart utnyttjas när den tiden är redo :wow:.

I köket blir det en lucka lite då och då. Platsbrist så det målas i omgångar, just nu bara lådorna kvar och hitta på något ovanför kylskåpet. Hittade några vita hyllplan i förrådet som jag tänkte snickra ihop en hylla av eller liknande får se vad det blir. Budgeten är också spräckt, köpte en beg. spis på blocket. 550:- fattigare men skönt med en 70cm bred spis som passar istället för en 60cm bred och stora hål att hålla rent. Dessutom var en platta kass så det är skönt att ha en helt fungerande.

kokinaction.jpg
 
Redigerat:
Det tog oss två 70-tals hus att hamna här.. Med allt vad det innebär! :x

Nu vankas nya lärdomar om hur man ska göra i ett hus från 1800-talets slut.. Och stallet ska ju hålla tätt också.. Och sen bor man ju mitt ute på vischan.. Har både för och nackdelar.. Just nu går vi mot den mysiga tiden..dvs sommaren! Och framför allt.. Det är VÅR FÖRSTA sommar här (y)

70 spisar är underskattade, mycket skönare att laga mat när inte alla pannor slår emot varandra! Vet inte riktigt varför det måttet försvunnit helt?! Idag är det ju nästan bara 60 som gäller.. Och så större i form av 90 hällar (eller var det 80?) .. Blir iaf stor skillnad i köket.. Små förändringar räcker långt!

/Sandra
 
Snigla skrev:
Det tog oss två 70-tals hus att hamna här.. Med allt vad det innebär! :x

Nu vankas nya lärdomar om hur man ska göra i ett hus från 1800-talets slut.. Och stallet ska ju hålla tätt också.. Och sen bor man ju mitt ute på vischan.. Har både för och nackdelar.. Just nu går vi mot den mysiga tiden..dvs sommaren! Och framför allt.. Det är VÅR FÖRSTA sommar här (y)

70 spisar är underskattade, mycket skönare att laga mat när inte alla pannor slår emot varandra! Vet inte riktigt varför det måttet försvunnit helt?! Idag är det ju nästan bara 60 som gäller.. Och så större i form av 90 hällar (eller var det 80?) .. Blir iaf stor skillnad i köket.. Små förändringar räcker långt!

/Sandra
Spännande, eftersom detta är vårt första så är det fruktansvärt mycket lärdom i precis allting. 1800-tals kåk kommer jag nog aldrig våga mig på fast det hade helt klart varit mysigt. Drömmen är att någon gång innan man går i graven bygga helt nytt själv, från grunden. Men det vet man inte om det någonsin blir av.

Ang. 70 spis så är det ganska hård åtgång på dem, ligger inte många dagar på blocket innan de är väck. Vet inte riktigt vad man ska satsa på senare men för nu fungerar det kanon.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Har varit nästan klar med köket ett tag nu, brukat det precis som vanligt. Det som saknas är en siliconfog mot diskbänken och en täckskiva ovanför kylskåpet. Blir troligtvis en slät vit plåt, enklast så men ska nog kunna dra ut på det några veckor till (y)

Såhär ser köket ut i skrivande stund.

koketefter1.jpg

koketefter2.jpg

Totalt spräckte jag budgeten med 1000:-, vilket jag tycker är okej då mer en hälften av det var en beg. spis. Helt ok att ha ett målat kök för 1500:-.

koketefter3.jpg

Ett av rummen på övervåningen fick agera radiostudio. Byggde en enkel hörna för att slippa åka de 4 milen (enkel resa) till radiostationen så fort jag behövde jobba med musik, ljud eller göra en radiosändning. Nu kan jag i lugn och ro promenera uppför trappan och sända hemifrån.
Såhär såg min tillfälliga radiohörna ut.

tillfalligstudio1.jpg

Rummet fick också agera allmänt musikutrymme. Men dels p.g.a. av storleken och ej ljudisolerat så lät det skit rent ut sagt så nu har jag flyttat min tillfälliga studio till annat utrymme som på sikt ska bli badrum, men det är ett annat kapitel.

tillfalligstudio2.jpg

Rummet som ska bli Enyas sovrum är nu tömt och såhär ser förutsättningarna ut.

fore1.jpg

fore2.jpg

fore3.jpg

fore4.jpg

Idag kom elektrikern och skulle koppla ut strömmen så vi kan börja riva väggar och isolera. Huset är byggt -65 och tidigare ägaren måste ha varit el-hemma-pulare då det inte fanns någon logik i hur elen gick what-so-ever. Det slutade med att jag skickade ner elektrikern på kaffe och jag högg tag i kobenet.

letael.jpg

Ska tillägga att detta också är ett långsamt projekt. Planen är att jobba ute med att fälla träd och buskar när vädret är bra och fint. Vid regn blåst och annat som vill få en att stanna inne kommer arbetet med sovrummet fortsätta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
1989 fick förra ägaren nog av den gröna färgen som satt på alla väggar i sovrum 2. Man ska inte klaga på andras tycke och smak, men ärligt talat varför behöll de golvet för?!

1989.jpg

En anledning kan vara för att de tyckte det fortfarande var snyggt? Eller det att det satt spik cc 100mm åt alla håll!!! Helt galet vad spik. Svintråkigt att dra ut dem. Har också lyckats trampa på ett 20 tal så fötterna mår sådär idag.
Snart är allt rivet och det roliga med uppbyggnad börjar.

spikatsomfan.jpg
 
Redigerat:
Inget kul arbete.
 
Claesk skrev:
Inget kul arbete.
Nä inte alls, tankarna går nu kring varför?! Varför lät jag inte golvet ligga kvar och lägga nytt ovanpå? Men eftersom mer än hälften är borta är det ju bara till att bita i det sura och köra klart :) Som sagts innan, tråkiga sysslor glöms bort ganska fort.
 
Fy fan för gammal isolering, den gula glas varianten blandat med stenull. Kliar in i märgen :confused:. Men det går över på någon dag så det är bara till att bita ihop.

Har stött på lite problem med mögel på undersidan råsponten, frågan är om jag vågar montera hardboarden som bildar luftningen när det ser ut såhär eller om jag ska avvakta. Tips mottages tacksamt!

Har även startat en egen tråd i detta ämnet länk till mögeltråden.

mogel4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppskattar svar om någon har några ideér på hur man ska gå till väga?
 
Låg isoleringen mot taket? I så fall är det fuktfläckar med mögel som går att tvätta bort innan montering av luftspalt. Annars är det en yttre fuktskada med byte av råspont som följd. Är det en gammal fuktskada med som är torr och taket är bytt är det bara att köra på med luftspalt. För om det läckan är tätad så kommer den att torka i och med rörelsen i luftspalten.

MVH//Manne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.