Blev totalt 3 vändor till tippen med tryckt, gammalt äckligt bös... men nu är det väck! Nästa milstolpe blir grävning för dräneringen. Ska inte så djupt och ingen längre sträcka så jag hand gräver, ser det som motion :D

oversiktgrav.jpg

Hittade ett rör i backen som inte ska ligga där? Undrar bestämt vad det är till för. Blir spännande att hitta någon av ändarna och leka detektiv.

hittatror.jpg
 
Redigerat:
När pappa jobbaröver och inte är hemma så tar dottern kommandot och kollar så bygget flyter på :D

bossenharkoll.jpg

Slang för fiber nedgrävd, nu får jag lägga in en extra växel några dagar och se till att dräneringen blir klar innan fibret blåses in i slangen så jag kan fylla igen gropen och undvika skador på slangen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Nu är dränering och dagvatten utbytt och klart. Åter fyllt med makadam. Fibret har blivit inblåst och inkopplat så nu kan vi surfa forum jättefort (y) En hel del kvar att schakta bort, men går förvånansvärt lätt att gräva i backen här.

dranklar.jpg

Vem säger att barn är ett hinder när man renoverar? Pojken sover och får frisk luft, tösen leker med i princip allt. Stenar är en succé!

barningethinder.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
L
Nu har jag plöjt igenom hela din saga från början. Det tog en stund och frugan tittade med lite frågande blick! Riktigt kul att få inspiration. Vi började också med ett renoveringsobjekt. Det var ett hus där allt behövde bytas ut och en vildvuxen tomt. Nu är det små justeringar kvar (finns fler framtidsvisioner som vi inte talat klart om) sedan är drömhuset klart!
 
Lewdis skrev:
Nu har jag plöjt igenom hela din saga från början. Det tog en stund och frugan tittade med lite frågande blick! Riktigt kul att få inspiration. Vi började också med ett renoveringsobjekt. Det var ett hus där allt behövde bytas ut och en vildvuxen tomt. Nu är det små justeringar kvar (finns fler framtidsvisioner som vi inte talat klart om) sedan är drömhuset klart!
Oj vad kul att du orkat med och hoppas att kunna inspirera till något. Vad är det för årtal på din kåk? Blir det en ny drömkåk efter det eller blir det njuta innan det är dax att börja om? :D
 
L
Goteborg skrev:
Oj vad kul att du orkat med och hoppas att kunna inspirera till något. Vad är det för årtal på din kåk? Blir det en ny drömkåk efter det eller blir det njuta innan det är dax att börja om? :D
Detta blir vår drömkåk. Tror att när man är klart med det man önskar sig idag finns det alltid något nytt att göra. Sedan inser i alla fall jag att det man gjorde i början kan göras lite bättre så nu justerar man detaljer istället.
 
  • Gilla
Goteborg
  • Laddar…
Helgen bjöd på altandörr och fönsterbyte. Det har en gång i tiden suttit en gigantisk pardörr i detta hål, gamla karmen satt kvar men är nu borta med vinden.

dorrborta.jpg

Uppreglat.

reglat.jpg

Dörr och fönster på plats. Vindduken är där tillfälligt bara för att skydda isoleringen mot regn och rusk.

vinddukdorr.jpg

Blev ett golv-till-tak fönster också. Fick hjälp av Snickar-Daniel att både såga ut lättbetongen och montera fönstret.

langfonster.jpg

Nästa helg blir det långsidans tur med nya rutor.
 
Redigerat:
  • Gilla
skruffse och 3 till
  • Laddar…
Konstigt att när en grej börjar strula, så går det troll i bygget och ALLT som kan strula gör det. Batterier har slutat ta laddning, karmnyckeln gick av, chuken på maskinen trilla loss, knäckt borr, bilen startar inte osv osv osv. . . Men alla fönster och dörrar för denna svängen är monterade.

sistafonster.jpg

Blir till att greja med grunden under veckan. Och siktar på att plocka upp ett partytält till helgen och börja måla panel.
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Korvgubbe
Goteborg skrev:
Och siktar på att plocka upp ett party tält till helgen och börja måla panel.
Tips från coachen: Se till att ha gott om mellanrum till tältväggarna och lägg inte den spetsiga änden av mellanläggspinnen utåt. Det vet jag, men om någon undrar så var det givetvis inte mitt fel.
Ett gäng markspiraler och några rejäla spännband så står tältet kvar även under de värsta stormarna.
 
Korvgubbe skrev:
Tips från coachen: Se till att ha gott om mellanrum till tältväggarna och lägg inte den spetsiga änden av mellanläggspinnen utåt. Det vet jag, men om någon undrar så var det givetvis inte mitt fel.
Ett gäng markspiraler och några rejäla spännband så står tältet kvar även under de värsta stormarna.
Bra tips! Dock har jag redan kommit på några av de där förra gången tältet åkte upp :) Dock det där om storm fick mig att bestämma plats, den mest träd täta delen av tomten även om det är lite lutning står det stadigt.

malarfabriken.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Dags för en uppdatering. Mot grunden lägger vi cellplast, frugan är i full gång och pysslar dit den.

fruganpysslar.jpg

Därefter hänger vi dit en rostfri plåt i sockelblecket som täcker av cellplasten och dit med sten och grus.

grunden.jpg

Baksidan vs framsidan. Plåten är lite matt behandlad, dekkomatt (stavning?) syrafast givetvis. Blir riktigt snyggt faktiskt-

Baksidan (blank)

rostfritt.jpg

Framsidan (matt)

dekkomatt.jpg

Förra helgen var det isolering och vindduk.

isolering.jpg

Lite panel på, lite isolering kvar. Presenningen på och såhär står det just nu.

presspa.jpg

Sedan har det regnat en del på västkusten till o från ett tag. Men det är ju inga bekymmer :)

maleriet.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Lewdis och 3 till
  • Laddar…
Ibland blir det mycket gjort, ibland blir det lite gjort. Denna helgen var av mycket gjort karaktär.

Nästan all panel på (räknat fel så det saknas 3 brädor) alla foder på och simsen är färdig med insektsnät så det ska bara dit lite brädor så är det också klart. Trekanten på andra våningen väntar vi med tills altanan är klar, dels för att altantaket kommer spara in ställning och dels vill vi sätta igång med altanverksamheten så fort som möjligt. Kommer säkert ångra mig senare men just nu skiter jag i det :D

fasadsistamaj.jpg
 
  • Gilla
roli och 2 till
  • Laddar…
Vad fint det blir, grymt avis på det taket!
 
Bra jobbat!
 
simpa81 skrev:
Vad fint det blir, grymt avis på det taket!
Tackar! Ja, taket är jag mycket nöjd med.

Noseone skrev:
Bra jobbat!
Tackar.

Nu kan jag också ställa mig till den lyckliga skaran som kan glida omkring med en stilig t-shirt.

tshirt.jpg
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.