Hej!

För cirka 2 veckor sedan upptäckte vi att när vi sätter på vattenkokaren så börjar det lukta fisk runtom. I början så var det en svag doft och vi antog att den kom från vattenkokaren. Vi tvättade den och hällde attika i den och efter de så luktade det inte längre. Men idag kom lukten tillbaka och väldigt mycket starkare efter och medans vattnet kokade. Jag luktade i vattenkokaren och runt om i köket innan jag satte på vattnet att koka och då luktade det ingenting men de började dofta när vattnet började koka. Jag gick runt och luktade lite, i skåpen, ugnen och mikron, men ingen doft där, utan doften åkte främst ut i vardagsrummet, och jag kände ingen doft på de ställena efter doften försvann i vardagsrummet heller. Det finns en ventil ungefär över vattenkokaren, men den suger in luft så det är förmodligen inte den heller. Men efter lite mer sökande upptäckte jag att doften kommer från en liten vägg. Från en speciell punkt på väggen också, det luktar varken över eller under punkten, som kanske är en decimeter hög. Dock luktar det inte lika mycket fisk på nära håll, utan istället en otroligt stark illaluktande doft av något annat. Vi har luktat på andra ställen runt om i huset och på väggen bakom, ingen doft därifrån. Inget vatten eller fukt är i den delen av köket, förutom just vattenångan från vattenkokaren som verkar trigga igång att doften sprids. Mina föräldrar kopplar doften till bränd sladd och blöt färg. Huset är ca 12 år gammalt och vi är de första och enda som bott här. Det var tapet på väggen innan men för cirka 3 år sedan målade vi över tapeten med vanlig färg. Det finns en lampknapp på väggen och som sagt en ventil över och det är ingen vägg vi rör vid alls. På bilden så har jag markerat punkten på väggen som luktar illa, ventilen och vattenkokaren.

Vet nån vad detta kan bero på?

• Modernt kök med inbyggd ugn, mikrovågsugn, kaffemaskin; vitt skåp; del av vardagsrum synlig; golv i trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag misstänker det är nåt elrelaterat. Brända kablar, kontakter och kopplingar kan lukta lite fiskliknande ibland.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Ta bort tryck knappen och lukta i dosan. Eller plocka bort micron och borra upp ett hål i sidan.

Elbrand brukar man känna igen och man blir aldrig av med lukten i näsan. Det är inte fuktig isolering eller någon form av. O ni känner ? En mus som har ätit för mycket kabel med ström i ?

Allting tyder ju på att strömmen till vattenkokaren kommer från en skadad kabel/koppling bakom punkten i väggen. Lossa strömbrytaren på väggen och se om du ser något där. Annars får du leta efter kopplingsdosan som strömmen till vattenkokaren kommer ifrån. Hittar du den är det enkelt att dra ny kabel, samtidigt som du drar ut den gamla.
Är det inte möjligt så måste du öppna upp väggen där det luktar.
Obs. Använd inte det uttaget som vattenkokaren är kopplat till, förrän det är åtgärdat. Det är stor risk för brand. Du bör även skruva ur sökringen till detta uttag, för att vara säker.

• Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Kolla upp kablar/uttag/fiskdoft. Använd inte vattenkokaren fören ni kontrollerat

Välkommen till forumet! Jag tolkar det som att du är dotter som bor hos dina föräldrar som äger huset(?)
Bra att du lokaliserat var lukten kommer ifrån! Råden ovan är bra, men om ingen av er är vana att koppla med el är det nog läge att ringa en elektriker och förklara det du förklarat. Som andra nämnt så bör uttaget inte användas och säkringen slås av för uttaget i fråga. Troligen är det fler uttag i köket som då slutar fungera, och det är bra, då även dessa kan belasta den bit av elnätet som troligen är trasig. Vattenkokare drar ofta extra mycket el, och det är troligen därför ni känner det just bara när den används.

Glapp i Nollan någonstans gissar jag på. JFB finns?

F
A AG A skrev:
Allting tyder ju på att strömmen till vattenkokaren kommer från en skadad kabel/koppling bakom punkten i väggen. Lossa strömbrytaren på väggen och se om du ser något där. Annars får du leta efter kopplingsdosan som strömmen till vattenkokaren kommer ifrån. Hittar du den är det enkelt att dra ny kabel, samtidigt som du drar ut den gamla.
Är det inte möjligt så måste du öppna upp väggen där det luktar.
Obs. Använd inte det uttaget som vattenkokaren är kopplat till, förrän det är åtgärdat. Det är stor risk för brand. Du bör även skruva ur sökringen till detta uttag, för att vara säker.
Håller med dig i sak, men man skruvar sällan ut några gruppsäkringar på 12 år gamla hus.

En sak som också bör sägas i en tråd av en helt ny skribent, är att elarbeten är olagliga att utföra själv. Dock anser många här att det är OK ändå, om man vet vad man gör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.