Hej.
Har en extra frys i köket.
Och när jag kom hem i dag efter varit borta några dagar, ser jag att lampan på frysen inte lyser.
Kollar då proppskåpet,och en 10a är trasig.
Det jag undrar,är varför inte jordfelsbrytaren löst ut.
Kan det vara utmattning av porslinssäkringen.
Eller kan det bli kortslutning så proppen går,men jordfelsbrytaren inte hinner med.
Eller har dom missat nått,så jordfelsbrytaren inte ligger på den delen.
Tacksam för förslag/förklaring
 
Mikael_L
Har du gammalt hus, kan en mus gnagt på någon kabel.

Jag var för ett par år sen på exakt ett sånt jobb, kyl/frys hade lagt av, säkring löst.
Det var ett musangrepp på kabeln.
 
En hög belastning/kortslutning mellan fas och nolla är inget jordfel så den brytaren reagerar inte.
 
  • Gilla
udihow och 6 till
  • Laddar…
Du kan ju börja med att kolla om den gruppen täcks av jordfelsbrytaren. Koppla in en lampa eller något som ger tydlig indikation att den är igång, lös ut jordfelsbrytaren. Slocknar lampan?

Annars så har du som sagt haft överbelastning mellan fas och nolla. Inte jättesannolikt att det beror på frysen om det är så.

Vad har du mer som går på samma säkring? Har du nyligen skaffat något nytt, eller kopplat om flyttat någon elpryl?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har inte kopplat in nått nytt.
Har satt i en ny propp.
Får avvakta o se om den också går.
Den har ju hållt ett dygn nu iallafall
 
Vid en kortslutning leds strömmen direkt mellan fas och nolla, och en JFB känner inte av felet.
Blir det kontakt mellan fas och jord blir det en jordslutning (jordfel) och JFB reagerar omedelbart, Även kontakt mellan jord och nolla leder till en jordslutning men strömmen kan ev. bli så låg att en JFB inte känner av den.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
L långtradare skrev:
Hej.
Har en extra frys i köket.
Och när jag kom hem i dag efter varit borta några dagar, ser jag att lampan på frysen inte lyser.
Kollar då proppskåpet,och en 10a är trasig.
Det jag undrar,är varför inte jordfelsbrytaren löst ut.
Kan det vara utmattning av porslinssäkringen.
Eller kan det bli kortslutning så proppen går,men jordfelsbrytaren inte hinner med.
Eller har dom missat nått,så jordfelsbrytaren inte ligger på den delen.
Tacksam för förslag/förklaring
Vad tror du funktionen med säkringar är?
Om jordfelsbrytaren tar alla fel som säkringarna reagerar för så behövs ju inte säkringarna. Men så är det inte, de skyddar mot helt olika fel. Även om vissa fel överlappar.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.