I mitt trähus på 90kvm från 1913 har jag källare under halva huset och torpargrund under resten.
Av någon anledning har föregående ägare fyllt källardelen med sand och gjort om den till krypgrund. Skulle tro att det är ca 30 kubikmeter sand som jag vill få ut på något "smidigt" sätt. :)

Enligt besiktningsmannen som besiktade huset innan jag skrev på kontraktet för tre år sedan fanns det ingen bra förklaring till att fylla källaren med sand. Vill man vara utan källare skulle det vara mer värmeekonomiskt att helt enkelt bomma igen den.

Över till mina frågor då. Fick ju blodad tand när svaren på mitt trappflyttarproblem rasslade in i strid ström.

1. Finns det någon pump/skruv/sug-mojäng som kan forsla ut sanden. I alla fall till marknivå så jag lättare kan fixa vidare transport sedan.

2. Av vilken anledning fyller man en källare med sand. ??? Eftersom jag köpte huset av ett dödsbo så finns det ingen att fråga. Mina grannar har inte heller någon aning. Finns det andra anledningar än att dölja skador (fukt)?

30 kubik sand i KÄLLAREN? Hur fanken har förra ägaren fått dit det? Att tippa 30 kubik med skottkärra borde ge ca 300 lass....(?)

Förra ägaren tänkte kanske anlägga beachvolleyplan men fick hjärtattack när han lassat in all sand och insett att takhöjden blev för låg.... ::)

Slamsug kan du ju kolla, men jag tror det drar iväg rätt ordentligt i pris. Vi fick offert för att suga ur isolering i ett bjälklag och jag vill minnas att det skulle landa på ca 10.000. Detta är stockholmspris.

Hur kommer man åt källaren? Lucka i golvet, källardörr utifrån? Det avgör ju lite hur man löser ut-transporten.
Kan man få in ett transportband genom något fönster?

MathiasS: ;D Skottkärremetoden har jag redan provat, tog ca 30 kärror sand till plattläggning av en uteplats. Det märktes knapp i källaren dock. :p Nåja, det är ju bara 270 lass kvar då... ;)

Fasting65: Just nu har jag grävt ur lite i gräsmattan och fått fram det gamla dörrhålet, så det är ganska gott om plats. Ett transportband skulle ju onekligen hjälpa en hel del. Det blir jobbigt höga lyft med spaden som det är nu.

Någon som har en uppfattning om hyreskostnaden för ett transportband som kan lyfta sand 2,5-3m?

Hittills har jag hittat lite skräp i de lägre lagren, så jag antar att förra ägaren gjorde en vårrensning ner till källaren innan sanden petades in.

Ingen som har någon susning om varför man fyller en källare?

Man kanske skulle anordna en skattjakt för grannskapet. "Kom och gräv ur min källare, ni behåller det ni hittar!" ;D

En bandtransportör kostar 400 kr/dag(+moms) på Tidermans.

Jag vet dock inte om bandtransportör är rätt grej....det finns så många roliga namn på saker hos hyresfirmorna att det likagärna kan vara något helt annat...

http://www.tidermans.nu/produkter/pdf/hyrklass4-7.pdf

Edit:
Man blir ju onekligen nyfiken på ditt hus - finns digitala bildbevis? Det krävs snart uppvisning av dem innan du får fler svar i forumet - hehe. ;)

Fidde Landberg skrev:
Ingen som har någon susning om varför man fyller en källare?
8) Solklart, förre ägaren ville sänka taxeringsvärdet. Dessutom var han trött på att se allt skräpet som samlas där. :)

Han gjorde m.a.o. två flugor på smällen! ;D

Var någonstans på tomten har du tänkt att lägga 30 kubik sand?

lastkaj: Jag har en förhållandevis stor tomt med en delvis igenfylld sänka i ena änden där jag tänkt dumpa den.

Mina kompisar har föreslagit att utnyttja en del av baksidan till beachvolleyplan :D

I övrigt så håller jag på att fixa fram lite bilder på källaren som jag länkar in här så snart jag sparkat igång min web-server igen.

Hm ja undrar om inte en spannmålsskruv skulle kunna klara av uppgiften.

Kolla med nån bonde om dom har nått över.

Hej
Du kan inte skruva sand med en skruv som är avsed för spannmål, sanden slipar sönder hela skruven ;D

Hyr en blästeranläggning och en industrikompressor...

För de som är intresserade har jag plockat ihop lite bilder jag hade för att visa hur källaren ser ut nu.

http://fidde.no-ip.org/FiddesHus/

Hoppas länken fungerar som den ska, jag har bara testat innifrån mitt eget intranät än så länge.

Fina bilder!

Jag tror att du ska satsa på en sugbil. Det där blir inte roligt att gräva ur på egen hand.

immobil, du missar att en källare är ett skattefritt guldutrymme som i det här fallet bara VÄNTAR att grävas fram ;)

(edit) MWAHAHAHA herrejävlar (tittade precis på bilderna)

fan, tänk om avloppen pajar eller så... eller en vattenläcka... FYFAN att gräva ut blöt sand då  ;D

(edit2) kan det vara för att utjämna trycket på källarväggarna? att de är för veka?

Otroligt märkligt! ??? Men huset ser trevligt ut, och trevlig tomt! Lycka till med projekten!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.