1 449 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
En första-förbandslåda, men för hus?
De flesta har förmodligen brandvarnare och kanske brandsläckare och brandfiltar om olyckan skulle vara framme. Likaså kanske man har läckagevarnare om det börjar läcka under diskmaskinen.
Jag tänker att det, utöver eldsvåda, kan finnas många andra typer av olyckor eller plötsliga problem som man snabbt vill kunna åtgärda eller fixa provisoriskt... En slang hoppar loss bakom duschkabinen, en ruta går sönder i ösregn, en takpanna blåser ner, vad vet jag...
Så, detta kanske är aningen brett, men jag söker ändå era bästa tips på vad som blir bör se till att ha hemma så att man klarar lite åtgärder när tiden är knapp och affären är stängd. Både verktyg (de behöver absolut inte vara tänkta att enkom ligga i en speciell akut-väska) och materiel som bör finnas på lager är av intresse!
Jag tänker att det, utöver eldsvåda, kan finnas många andra typer av olyckor eller plötsliga problem som man snabbt vill kunna åtgärda eller fixa provisoriskt... En slang hoppar loss bakom duschkabinen, en ruta går sönder i ösregn, en takpanna blåser ner, vad vet jag...
Så, detta kanske är aningen brett, men jag söker ändå era bästa tips på vad som blir bör se till att ha hemma så att man klarar lite åtgärder när tiden är knapp och affären är stängd. Både verktyg (de behöver absolut inte vara tänkta att enkom ligga i en speciell akut-väska) och materiel som bör finnas på lager är av intresse!
Silvertejp..
En eller ett par lite bättre presenningar. Flaggstångslina eller motsvarande rep. Gammal cykelslang och några slangklämmor. Ståltråd. Hammare och spik (och/eller skruvdragare och rejäla skruv). En eller ett par rullar svarta sopsäckar.
Om man har plats och ändå använder sig av det är ett par kortreglar 95x45 och lite läkt eller så aldrig fel heller.
Om man har plats och ändå använder sig av det är ett par kortreglar 95x45 och lite läkt eller så aldrig fel heller.
Liknande trådar
-
Varför har gaveln separerats från långsidan? 60-tals hus
Stenhus -
Håltagning för altandörr i tegelhus
Byggmaterial & Byggteknik -
Ventilation i attefallshus med förbränningstoalett
Ventilation -
Lösningar för Radon i Radhus?
Miljö & Hälsa -
Ersätta nedriven förhydringspapp (?), hus från tidigt 30-tal
Byggnadsvård