Måste be hjärntrusten om hjälp.
Har en trefas laddbox men en bil som bara laddar enfas på L1. Har således ingen aning om laddboxens L2 och L3 fungerar. Så får jag besök av en bil som laddar trefas och det visar sig att den i min laddbox bara får enfasladdning (L1).

Laddboxen är installerad via en ny elcentral i garaget. Denna nya elcentral får i sin tur kräm via tre gammaldags porslinsproppar i elskåpet utanpå garaget. Dessa tre proppar avsäkrar bara garaget. För huset som helhet (inkl garaget) finns tre andra huvudsäkringar (proppar) i samma elskåp.

Elcentral med säkringar och en gul multimeter för mätning av elektriska värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral i garage med huvudbrytare och tre kopplade säkringar för laddbox, samt tre huvudsäkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruvar ur en propp i taget (för garaget) i elskåpet utanpå garaget. Mäter spänningen:
L1 - ca 230V
L2 - ca 230V
L3 - ca 104V

Sedan slår jag ifrån huvudsäkringen för L3 i den nya elcentralen och mäter igen i elskåpet utanpå garaget.
L1 - ca 230 V
L2 - ca 230 V
L3 - ca 91 V
Om jag istället bryter L1 eller L2 i den nya centralen så mäter jag även för dessa ca 91 V.

Slår till huvudsäkringen för L3 igen. Slår därefter ifrån de tre kopplade säkringarna för laddboxen i den nya centralen. Mäter igen
L1 - ca 230 V
L2 - ca 230 V
L3 - 0 V

Slutligen slår jag ifrån huvudbrytaren på den nya centralen. Mäter då
L1 - 0 V
L2 - 0 V
L3 - 0 V

Jag tror inte det finns några andra brukare än laddboxen som nyttjar L2 och L3 i garaget.
Vad är knas?
Det måste väl ligga i laddboxen?

Sätt i alla säkringar ute och mät spänningen mellan säkringarna genom det lilla hålet i propphuvarna. Där ska det vara ca 400Volt, har du det så år du mäta i den "nya" centralen. Där ska du också ha 400 Volt mellan dom tre första säkringarna (dom till laddboxen).

• Gilla
GaviaA
  • Laddar…
För att mäta att alla tre faser finns är det bättre att mäta 400 V mellan varje fas, tre mätningar. När du mäter mellan L - N (eller jord) kan du bli lurad av bakmatning från förbrukare på andra faser. Men med alla säkringar i ska du ju mäta 230 V för alla faser mot N.

Ang laddboxen, så kolla dess brux. Jag är tveksam till att en laddstation kan koppla bort två faser, utan det kan ev handla om att laddstationen får bilen att göra det. Men det kan ju vara värt att kontrollera (visuellt och genom mätning) att du har tre faser ända fram till laddstationen.

• Gilla
GaviaA
  • Laddar…
E elmont skrev:
Sätt i alla säkringar ute och mät spänningen mellan säkringarna genom det lilla hålet i propphuvarna. Där ska det vara ca 400Volt, har du det så år du mäta i den "nya" centralen. Där ska du också ha 400 Volt mellan dom tre första säkringarna (dom till laddboxen).
Naturligtvis är det så jag ska göra. Har nu verifierat 400V mellan de tre faserna ända fram till matningen till laddboxen.
Det blir ett mail till helpdesk för laddboxen.
Tack för hjälpen.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För att mäta att alla tre faser finns är det bättre att mäta 400 V mellan varje fas, tre mätningar. När du mäter mellan L - N (eller jord) kan du bli lurad av bakmatning från förbrukare på andra faser. Men med alla säkringar i ska du ju mäta 230 V för alla faser mot N.

Ang laddboxen, så kolla dess brux. Jag är tveksam till att en laddstation kan koppla bort två faser, utan det kan ev handla om att laddstationen får bilen att göra det. Men det kan ju vara värt att kontrollera (visuellt och genom mätning) att du har tre faser ända fram till laddstationen.
Nu kollat 400V mellan alla tre faser ända fram till matningen till laddboxen. Mailar laddboxens helpdesk. Tack för ditt svar.

G GaviaA skrev:
Nu kollat 400V mellan alla tre faser ända fram till matningen till laddboxen. Mailar laddboxens helpdesk. Tack för ditt svar.
Kanske dum fråga, MEN är det rätt kabel ni försöker ladda trefasbilen med. ( om det är lös kabel ). Jag hade en kund som sa precis så här. Det visade sig att de försökte ladda kompisens bil med kundens enfaskabel.

Jag tyckte lite synd om farbrorn så jag deb bara 1 tim när jag borde ha gått på 1.5.

E Elajomannen skrev:
Kanske dum fråga, MEN är det rätt kabel ni försöker ladda trefasbilen med. ( om det är lös kabel ). Jag hade en kund som sa precis så här. Det visade sig att de försökte ladda kompisens bil med kundens enfaskabel.

Jag tyckte lite synd om farbrorn så jag deb bara 1 tim när jag borde ha gått på 1.5.
Jodå, det är den fast installerade trefaskabeln. Har nu varit i kontakt med ChargeAmps kundtjänst. De kunde se att laddaren av någon anledning var strypt till enfas. De kunde över nätet fixa detta, så nu är den åter en trefasladdare. Saken är löst. CASE CLOSED.

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.