Har sådan här radiatorer, går det att se om det är en eller två rörsystem? Har lite svårt att få upp värmen i ett av rummen. Har 3 slingor ut från luft/vatten värmepump med strypventil på returen. En av slingorna är det svårt att få upp värmen på en av radiatorerna.

• Radiatorventil med två röranslutningar, en del av ett uppvärmningssystem med strypventil och kopplad till en luft/vatten värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator med två röranslutningar och termostatventil, placerad på golv med trägolv och eluttag på väggen intill.
    Skapa konto
Eftersom det står "MMA FEA" på kopplet så är det följande, å det får jag det till att vara enrörskoppel.

Det gäller att justera in bypassflödet rätt på alla radiatorer i slingan samt strypa in slingorna sinsemellan.

hur ställer bypass flödena? Och hur funkar det om man ökar/alternativt minskar på termostatvreden på elementen? Antar att det också borde påverka nästa element i slingan? Om jag skruvar ner termostaten på ett element borde inte nästa få mer av varmvattnet så småningom? Eller är det bara bypassventilen som avgör det?

F Fredrik Jo skrev:
hur ställer bypass flödena? Och hur funkar det om man ökar/alternativt minskar på termostatvreden på elementen? Antar att det också borde påverka nästa element i slingan? Om jag skruvar ner termostaten på ett element borde inte nästa få mer av varmvattnet så småningom? Eller är det bara bypassventilen som avgör det?
Hur många element är det på slingan

2 i vardagsrum
1 hall
1 kontor
1 tvättstuga
1 garage
2 i kök
Totalt: 8 men i 6 st rum
Det är de i köket som är svåra att få upp värmen i, gissar att de ligger sist på slingan.

Då är det sista ljumet då. Då det verkar vara ett 1-rörs du har, så ska det vara ett delflöde över alla utom det sista som ska allt flöde som finns kavar. Under locket på kopplen sitter det en ställskruv. Som en tumregel som brukar fungera, lossa locket, kopplet är modernt så det är troligen en större insex där. Vet du vilket element som är det första och sedan vidare i numreringen. Skruva in den första till botten och sen ut, räkna hur många varv, du har 8 st element lite mycket kanske med tanke på lite tunna rör. Sen tar du och skruvar ut den enligt det här. exempel, 8 varv ( är inte så många varv på dom ) och 8 elment, det första ska då skruvas ut 1 varv, nästa 2 varv o.s.v , det sista bllir helt öppet med 8 varv. Nu kan det vara så att det är bara 5 varv, då får du dela antal varv med antal element. Hänger du med.

Ja en stor skruv. Då skulle jag behöva ta reda på i vilken ordning elementen sitter på slingan. Har ingen ritning på det tyvärr..

Är det max bypassflöde när den är skruvad in eller i ytterläge som på bilden?

• Närbild av en ventil på ett rörsystem med hexagonal insättning, fråga om bypassflöde i bottläge.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.