bonkeman skrev:
Nej, det handlar såklart om att de vill låna ut så lite pengar som möjligt.
Bankerna vill såklart låna ut så mycket som möjligt. Om de förlorade på att låna ut pengar så skulle de inte låna ut pengar alls. Alltså tjänar de pengar på att låna ut och vill då naturligtvis låna ut så mycket som möjligt.
 
Nyfniken skrev:
Bankerna vill såklart låna ut så mycket som möjligt. Om de förlorade på att låna ut pengar så skulle de inte låna ut pengar alls. Alltså tjänar de pengar på att låna ut och vill då naturligtvis låna ut så mycket som möjligt.
...vilket är en sanning med viss modifikation, annars borde väl rimligen inte den här tråden existera överhuvudtaget?;)
 
Att dom vill tjäna så mycket som möjligt måste ju rimligtvis innefatta en riskanalys eftersom förluster är allt annat än lönsamma. Uppenbarligen anser dom att risken är stor nog för att neka denna gång.
Håller med nyfniken, så länge banken själva anser att det är en bra affär så lånar dom ut.
 
P-G skrev:
...vilket är en sanning med viss modifikation, annars borde väl rimligen inte den här tråden existera överhuvudtaget?;)
Självklart. Banken vill naturligtvis inte riskera att bli sittandes med svarte petter. :cool:
 
Felet med dagens ungdomar är att dom börjar spara till bostad helt för sent, jag köpte en bostadsrätt när jag var 20 för 60 tusen vilket var resultat av mkt sommarjobb och lite sparande, utan att lägga en krona på lägenheten sålde jag den när jag var 25 för 320k och hade ju då en hyfffsad grund att skicka vidare till nästa bostad,
 
Felet med dagens ungdom är att det finns för få välbetalda sommarjobb...
 
Skaneman skrev:
Felet med dagens ungdomar är att dom börjar spara till bostad helt för sent, jag köpte en bostadsrätt när jag var 20 för 60 tusen vilket var resultat av mkt sommarjobb och lite sparande, utan att lägga en krona på lägenheten sålde jag den när jag var 25 för 320k och hade ju då en hyfffsad grund att skicka vidare till nästa bostad,
Felet med dagens ungdom är att det krävs att du sparar ihop en sisådär 200 000 och uppåt, medelvillan i Sverige idag säljs för 1,9 miljoner. Du pekade ju själv på problemet att du fick 260 000 av bomarknaden utan att göra ett skit. Den som vill ge mig 260 000 utan att jag behöver göra nåt kan göra av sig när som helst.....
 
Felet med dagens ungdomar är att det gnälls för mycket! Fast det har å andra sidan alltid gnällts. Det har alltid funnits de som ansetts sig vara felfördelade. Det finns det i min generation också.

Ja, saker förändras över tiden. En del saker blir sämre andra bättre. Husen kanske blir dyrare. I så fall antagligen för att folk har råd att trissa upp priserna. TS vill fortsätta trissa upp marknadspriserna med bankens pengar i det här fallet. Jag blir så förbaskat trött när jag hör mina jämnåriga sitta och gnälla över dagens ungdomar att de bara titar på tv och spelar hemska spel och över hur samhället har blivit och och och.... och jag minns alldeles utmärkt att min föräldrageneration hade precis samma resonemang om oss. Det är inget fel på dagens ungdomar och det samhälle de kommer ut i. Vissa saker var bättre när jag kom ut i det och vissa saker var sämre. Jag är av åsikten att det blir hela tiden bätte. Det blir färre krig, mindre miljöförstörning, rikare samhällen.

Nu är jag ju inte säker på att jag vill kalla TS för "ungdom" längre, inte mer än att jag är det själv typ. Du har använt en massa år på annat än att planera att ta dig in på bostadsmarknaden. Då får du väl börja göra läxan nu då istället. Inte mer med det.
 
jhenrikj skrev:
Felet med dagens ungdom är att det krävs att du sparar ihop en sisådär 200 000 och uppåt, medelvillan i Sverige idag säljs för 1,9 miljoner. Du pekade ju själv på problemet att du fick 260 000 av bomarknaden utan att göra ett skit. Den som vill ge mig 260 000 utan att jag behöver göra nåt kan göra av sig när som helst.....
Felet med dagens ungdom (eller nåja, en del av den) är att dom tror att folk har fått saker och ting gratis när det istället handlar om att alla som gjort sig en hacka på en bostad har börjat nånstans och inte börjat på toppen. Dvs dom flesta har inte börjat med att bygga ett kartongnytt hus på just det ställe man känner för. Dom flesta började med något billigt och enkelt som man kunde få lån till efter att ha sparat och gnetat en del. Men som "någon" sa, dagens ungdom är van vid att konsumera nu och betala sen.
 
Mikael_L
Skaneman skrev:
Felet med dagens ungdomar är att dom börjar spara till bostad helt för sent, jag köpte en bostadsrätt när jag var 20 för 60 tusen vilket var resultat av mkt sommarjobb och lite sparande, utan att lägga en krona på lägenheten sålde jag den när jag var 25 för 320k och hade ju då en hyfffsad grund att skicka vidare till nästa bostad,
Du kan inte läst tråden sådär jättenoga va :)
Nu fick jhenrikj vatten på sin kvarn, för det han klagar över är just att sådana som du gjort som du gjort, men inte han själv... ;)
 
Guzzi skrev:
Felet med dagens ungdomar är att det gnälls för mycket! Fast det har å andra sidan alltid gnällts. Det har alltid funnits de som ansetts sig vara felfördelade. Det finns det i min generation också.

Ja, saker förändras över tiden. En del saker blir sämre andra bättre. Husen kanske blir dyrare. I så fall antagligen för att folk har råd att trissa upp priserna. TS vill fortsätta trissa upp marknadspriserna med bankens pengar i det här fallet. Jag blir så förbaskat trött när jag hör mina jämnåriga sitta och gnälla över dagens ungdomar att de bara titar på tv och spelar hemska spel och över hur samhället har blivit och och och.... och jag minns alldeles utmärkt att min föräldrageneration hade precis samma resonemang om oss. Det är inget fel på dagens ungdomar och det samhälle de kommer ut i. Vissa saker var bättre när jag kom ut i det och vissa saker var sämre. Jag är av åsikten att det blir hela tiden bätte. Det blir färre krig, mindre miljöförstörning, rikare samhällen.

Nu är jag ju inte säker på att jag vill kalla TS för "ungdom" längre, inte mer än att jag är det själv typ. Du har använt en massa år på annat än att planera att ta dig in på bostadsmarknaden. Då får du väl börja göra läxan nu då istället. Inte mer med det.
Jag gör gärna min läxa nu, men jag vill inte behöva ha 80% rätt på provet för att klara mig när det har räckt med 60% tidigare.....
 
Mikael_L skrev:
Du kan inte läst tråden sådär jättenoga va :)
Nu fick jhenrikj vatten på sin kvarn, för det han klagar över är just att sådana som du gjort som du gjort, men inte han själv... ;)
Nä, jag klagar på att det inte finns möjligheten att göra så längre.....framför allt inte nu när vi börjar närma oss gränsen för hur mycket priserna kan stiga....
 
jhenrikj skrev:
Jag gör gärna min läxa nu, men jag vill inte behöva ha 80% rätt på provet för att klara mig när det har räckt med 60% tidigare.....
Haha, vilken j-vla liknelse !?

:)
 
Tja Henke!
Jag bor i Varberg 26 år och lyckades för ca 2 års sen köpa ett radhus i centrala Varberg för ca 1,7mkr, då trodde vi att fan nu betalar vi ändå överpris och nu kan det fan inte stiga mer tänkte vi. Vi chansar no guts no glory! Banken ställde upp och hade inga som helst krav på någon kontantinsats utan ville hellre låna ut lite till så vi lånade lite till :)
Sen kom krisen och då blev det väl som det blev och bankerna kräver väl mer idag än innan, tyvärr till din nackdel!
Hade mäklare hemma för någon vecka sen och värderade om kåken till 2,2 mkr så nu är topplån och allt vad det heter gone with the wind och bor med dagens ränta tamejfan snorbilligt så de e äckligt! Polarna sitter i sina 2:surprised:r i stan och pröjsar 5000-6000, kan dom ha!

Lycka till i ditt bostadsäventyr, det e fan inte lätt i den här stan!
 
HusByggarTomten skrev:
Hur många i 30-års åldern funderade ens på att köpa ett hus på 150-200m2 för 20 år sen. Inte många, ännu färre kunde bygga nytt.

Vidare är diskussionen smått komisk. Nämligen att vår generation skulle ha det tuffare på bostadsmarknaden. Glöm det påstår jag, vår generation har det generellt så otroligt mycket bättre och lättare än våra föräldrar.

En enkel uppskattning från min sida är att minst 9 av 10 har det BETYDLIGT mycket bättre och lättare på väldigt många sätt än våra föräldrar hade. Inklusive boende och levnadsstandard. Jag vet inte vad statistiken säger men så ser min umgängeskrets ut.
Många patetiska kommentarer blir det i denna tråd..

60-talet var sveriges guldålder och de tidigare bostadssubvenstionerna gjorde att det var rekordbilligt att köpa boståder även i attraktiva områden. På den tiden la folk ca 40 % av sin disponibla inkomst på bostaden, idag är det ca 60 %.

Min mor köpte en nybyggd BR 1977, 85 kvm i sthlm för 12 000 sek. Hon sålde den 1986 för 650 000 sek. Det säger ganska mycket om hur "svårt" snyft snyft det var förr vad gällande bostadsituationen. Så allt är relativt. 1920-talet var självklart tuffare.

Jag undrar ibland hur det skall gå för 90-talisterna i storstäderna. En miljon ungdomar skall nu ut på marknaden där det är stentuff konkurrens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.