Köpte en installation för ett år sedan.
Enligt mig inte fackmannamässigt gjort, snarare slarvigt gjort.

Dom har installerat backventil i efterhand samt lagat en läcka efter flera påpekanden.. Just nu väntar jag på att de ska komma och byta övertrycksventilen på utedelen det den släpper trycket när den inte ska. Har nog gått två månader sedan felanmälan.

Vad tycker ni om rördragningen och även isoleringen som spruckit? Är det någon VVS:are här som ser brister och om jag bör påpeka?

Tack på förhand

• Svart isolering på rördragning mot röd vägg, sprucken isolering avslöjar flätad slang under; exempel på slarvig installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart isolering på rör utomhus, sprucken på flera ställen, monterad mot röd trävägg med gul tätning och vit klämkropp.
    Skapa konto
  • Svart isolering runt rör som löper längs en röd yttervägg, med märkbart slitage, omgiven av snö och vedstaplar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Rördragning med koppar- och flexibla slangar samt sprucken isolering i ett värmeinstallationssystem, med några ventiler synliga.
    Skapa konto
  • Kopparrörsinstallation i hörnet av ett rum med gammaldags tapet. Problem med isolering och rördragning kan ses enligt diskussionen.
    Skapa konto
  • Rördragning med svart isolering där en del av isoleringen spruckit, monterade längs en vit vägg.
    Skapa konto
  • Rördragning med sprucken isolering och skum runt rören vid väggen i ett oprofessionellt utfört VVS-arbete.
    Skapa konto
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Skrattretande uselt utfört, men man får vad man betalar för. Varför är det så många flexslangar överallt?
Isoleringen kommer nog ha ramlat av helt efter en solig sommar, den är inte gjord för att sitta i solen.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Ja det var ju inte en hög nivå. Jag tycker det inte är fel med Armaflex utomhus, men den behöver skyddas. Isoleringsvärdet är det inget fel på. Det är enkelt att jobba med för dom flesta (inte i ditt fall). Men Isoleringen skulle behöva skyddas vilket är omöjligt att göra när det ser ut sådär.

Krasst sagt, de som håller på med tejpad Armaflex och tejp vet inte vad dom håller på med, vilket man tydligt ser i ditt exempel. Det är inte fackmannamässigt utfört är ett som är säkert.

Ser ut som att rören är väldigt dåligt klamrade vid inomhusdelen?

Själva installationskostanden var en fast avgift på 25.600. Pump och installation köptes från Zave och de valde installatörerna.

Sämsta köpet på länge, men de hade den nya pumpen jag hade kollat så därför blev det dom. Förvissa är själva pumpen bra som produkt.

Ska någon gång renovera i tvättstuga och funderar då på att dra om rören, isolera på ny och placera om pumpen kommer kosta en del men företaget jag köpte av hänvisar till installatörerna men de är nöjda och säger att de isolerar bättre än standard tex.

Finns bara två ord...gräsligt gjort! Skulle ALDRIG godkänna en sådan installation

V Vector skrev:
Finns bara två ord...gräsligt gjort! Skulle ALDRIG godkänna en sådan installation
Tack! Jag har varit arg och irriterad de först månaderna vid inköp och påpekade flera saker vänligt men det är liksom inget de kommer fixa utan betala för nytt jobb.
Tycker det är jobbigt att behöva ta strid. Sen hade man önskat att Zave kunnat vara mer stöttande än att bara hänvisa till att jag ska kontakta installatörerna.

Idag har jag fått felkod H23 - Indoor Pipe Temperature Sensor Abnormality
Just nu går den på patronen... Suck!
Hittar inga bra bilder på var jag kopplar ut sensorn.

H
Jag ser inga avluftare för rören från utedelen till innerdelen. Hur är det tänkt att luften ska avluftas. Du blir utan cirkulation om det är luft i rören.

Är det Savo eller Samhall som har monterat den ?

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.