Ja, inlägget har väl inte precis med byggjuridik att göra, men jag hoppas på hjälp och synpunkter i alla fall.

Följande förutsättningar gäller:
Gifta makar, inga barn, båda har/hade syskon och syskonbarn, det sista syskonet på mannens sida avled 1996.
Mannen avlider 1980 och har följande enskilda egendom, registrerad i Tingsrätten med äktenskapsförord:

Taxeringsvärden år 1980
Radhus i Stockholmsförort, tomträtt, byggnad = 100 000 kr
Andel i garage = 3 000 kr
Fritidshus 1, äganderätt = 40 000 kr
Fritidshus 2, äganderätt = 110 000 kr

Kvinnan bor kvar i radhuset till år 2004, när hon säljer pga åldersskäl, förs pris okänt, men uppskattas till ca 3 MSEK. Kvinnan avled slutet 2011, bouppteckning påbörjad.
Belåningsgrad för radhuset okänd, ev lån okända eller om kvinnan amorterat på lån. På vilket sätt tas i så fall hänsyn till om kvinnan amorterat på lån vid bouppteckning/ arvsskifte?

Fritidshus 1 såldes av kvinnan år 1980, pris ca 70 000 kr.
Okänt när fritidshus nr 2 såldes

Mannens alla syskon var avlidna vid försäljningen av radhuset, syskonbarn finns.

Fråga. Vem ärver mannens enskilda egendom?

O
Rent spontant tror jag att frugan ärver... eftersom det inte finns några barn eller syskon. Men gjordes det inget skifte 1980?

D
Tror ockdå frun har ärvt allt om det inte fanns några barn. Tror inte heller att enskild egendom påverkar hur ett arv skiftas. Ensikild egendom reglerar väl enbart hur en bodelning skall ske vid en ev. separation.

Däremot borde väl hans syskonbarn ärva halva dödsboet är hon går bort?

Eld skrev:
Däremot borde väl hans syskonbarn ärva halva dödsboet är hon går bort?
Stämmer bra det.

Enskild egendom "ärvs" normalt sett inte av hustrun. Den egendomen ärvs i normalfallet av hans arvingar. Så vid den bodelning och arvsskifte som gjordes efter mannen död, så måste det ha hanterats på något sätt så att änkan fått det arvet. Spontant gissar jag att man då missat äktenskapsförordet. Det finns ingen automatik i att få fram det, säger ingen något om äktenskapsförord vid bouppteckningen så "glöms" det bort.

Det man i så fall kan göra är att nu upprätta en s.k tilläggsboupteckning, där man tar med äktensksförordet. Det låter iofs. som att det kan bli rätt rörigt att nu reda ut vilka tillgångar som hör till den enskilda egendomen, man bör nog koppla in en advokat.

Skall kanske tillägga att det faktum att hans syskon inte längre är/var i livet spelar ingen roll, arvet går vidare till hans syskonbarn.

Ang. det ev. missade äktenskapsförordet. Det kan också vara så att det fanns ett testamente. Det är en vanlig konstruktion, att en part vill skydda sin egendom mot ev. skillmässa, och därför upprättar äktenskapsförord, men inte vill att makan/maken skall få ekonomiska problem vid dödsfall och därför i testamente antingen testamenterar tillgången till andra parten, eller förordar någon form av förfoganderätt under personens livstid.

D
hempularen skrev:
Enskild egendom "ärvs" normalt sett inte av hustrun. Den egendomen ärvs i normalfallet av hans arvingar.
Med arvingar antar jag att du menar syskonbarnen (eftersom alla som ärver väl är arvingar).

Är du HELT säker på att det är så? Jag har fått uppfattningen att "enskild egendom" inte påverkar hur egendomen ärvs. Däremot kan man testamentera något så att den som ärver får det som enskild egendom (viket ju är något helt annat).

http://www.gotmarsjuridik.se/fragor-svar/arv/vem-arver-enskild-egendom.html

http://www.begr-byra.se/juridik.htm

Redigerat av moderator:
mannen kan även ha testamenterat kvarlåtenskapen, "förbi" syskonen och direkt till deras barn, = ganska vanligt, då man anser att syskonen i deras ålder knappast är i behov av pengar.

hempularen skrev:
Enskild egendom "ärvs" normalt sett inte av hustrun. Den egendomen ärvs i normalfallet av hans arvingar. Så vid den bodelning och arvsskifte som gjordes efter mannen död, så måste det ha hanterats på något sätt så att änkan fått det arvet. Spontant gissar jag att man då missat äktenskapsförordet. Det finns ingen automatik i att få fram det, säger ingen något om äktenskapsförord vid bouppteckningen så "glöms" det bort.

Det man i så fall kan göra är att nu upprätta en s.k tilläggsboupteckning, där man tar med äktensksförordet. Det låter iofs. som att det kan bli rätt rörigt att nu reda ut vilka tillgångar som hör till den enskilda egendomen, man bör nog koppla in en advokat.
Det är en vanlig missuppfattning att enskild egendom inte ärvs av makar. Enskild egendom räknas dock inte som giftorättsgods vid en eventuell skilsmässa, dvs har hustrun en tillgång som är enskild egendom har maken inte rätt till halva egendomen vid en eventuell skilsmässa. Däremot ärver maken den enskilda egendomen om hustrun skulle gå bort.

Gällande äktenskapsförord så är de publika handlingar som registreras digitalt, därför minskar risken att de glöms bort jämfört med t ex testamenten som endast gäller i originalhandling (pappersexemplar). Slarvar man bort testamentet finns det därför inget testamente.

Jag ser här nu att jag var så inne i de regler som gäller i "vårt" fall, där det gäller ett gammalt dödsbo som förblivit oskiftat under många år. Då gällde att make/maka ärvde inte, utan hade bara sin giftorättsandel. Jag vet att lagen ändrats, men jag trodde att makar fortfarande inte ärvde utan numera hade förfogande rätt över den avlidnes tillgånga under resten av sitt liv. Googlade lite på det och ser att det faktiskt är ett arv, med vissa inskränkningar. Makan får ex. inte ge bort det som ärvs av maken, i alla lägen.

Hittade den här texten:

http://www.boekonomi.se/makes_arvsratt.htm

Tack för era synpunkter, men det är inte helt lätt att förstå för en okunnig. Ett par kompletteringar,
i bouppteckningen efter mannen är skrivet:

Testamente finns inte
Äktenskapsförord upprättat, bilaga till bouppteckningen

Gäller fortfarande att syskonbarn inte ärver?
Hade kvinnan rätt att sälja fastigheterna i och med "fri förfoganderätt?" Eller borde syskonen ha tillfrågats och lämnat samtycke?

I och med fri förfoganderätt får kvinnan göra vad hon vill. Syskonbarnen är efterarvingar och de två gruperna syskonbarn får enligt vad jag tror hälften var efter att makens enskilda egendom först tilldelats hans syskonbarn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.