3 602 läst · 2 svar
4k läst
2 svar
Elverktyg, fett till drivning, lagring, växellåda
Hej!
Det är ju inte helt sällan ganska dåligt med smörja i elmaskinernas drivning, lagring & växellådor. Har lite då & då öppnat upp mina egna elverktyg & sett att det bara varit en lite fettklutt som knappt gör någon nytta. Så jag har då torkat rent & lagt på nytt fett. Det har ivf kännts bra med detta underhåll & förhoppningsvis minskar slitaget & livslängden förlängs. Jag har tagit något fett som funnits tillgängligt i "verktygslådan" hemmavid. Men det finns ju en massa olika fetter. Förmodligen funkar det bättre med "vad som helst" än inget alls. Det hade dock varit intressant om någon vet vad man lämpligen bör använda sig av för fett för detta ändamål.
Det är ju inte helt sällan ganska dåligt med smörja i elmaskinernas drivning, lagring & växellådor. Har lite då & då öppnat upp mina egna elverktyg & sett att det bara varit en lite fettklutt som knappt gör någon nytta. Så jag har då torkat rent & lagt på nytt fett. Det har ivf kännts bra med detta underhåll & förhoppningsvis minskar slitaget & livslängden förlängs. Jag har tagit något fett som funnits tillgängligt i "verktygslådan" hemmavid. Men det finns ju en massa olika fetter. Förmodligen funkar det bättre med "vad som helst" än inget alls. Det hade dock varit intressant om någon vet vad man lämpligen bör använda sig av för fett för detta ändamål.
Förut så hade jag någon liten tub med vitt kullagerfett av okänt ursprung, men numera använder jag vanligt smörjfett (statoil kallar det kullagerfett tror jag).
Bör vara av ett vettigt märke då dom billigare sorterna brukar ogilla höga temperaturer.
Maskinerna som det har testats på med lyckat resultat är Festool C12, Festool T12, Hitachi DS14DFL, AEG BS18C och Hitachi WH14DSL.
Dom har blivit tystare och låter bättre vid högbelastning.
Bör vara av ett vettigt märke då dom billigare sorterna brukar ogilla höga temperaturer.
Maskinerna som det har testats på med lyckat resultat är Festool C12, Festool T12, Hitachi DS14DFL, AEG BS18C och Hitachi WH14DSL.
Dom har blivit tystare och låter bättre vid högbelastning.
För maskiner med lågt varvtal och förhållandevis låga krafter är det inte så supernoga. Men ju lägre viskositet desto bättre. Det måste fyllas tillräckligt med fett för att det alltid ska finnas fett där det bäst behövs, samtidigt får det inte vara för mycket fett för då kan det skapa motstånd i växellådan.
För högre varvtal bör man ha olja istf fett, och vid höga belastningar ett fett/olja med tillsatser för just det, som gör att fettet inte pressas bort och försvinner från kontaktytorna.
För högre varvtal bör man ha olja istf fett, och vid höga belastningar ett fett/olja med tillsatser för just det, som gör att fettet inte pressas bort och försvinner från kontaktytorna.