Hej
Finns det någon realism att köpa ett nytt och låta proffs sköta installation och elektrisk inkoppling.
Jag förutsätter att veden är fritt tillgänglig och min arbetstid är gratis.

Det gäller ett fritidshus dör vi är 6-7 månader om året inkluderat några perioder på vintern.

hur många år tar det att betala investeringen?

Det kanske inte ens är troligt att en gubbe med tummen mitt i näven klarar att att driva aggregatet. Stänga av och stänga av flera gånger om året,
 
Menar du att det finns nytillverkade elverk som drivs med gengas? Det går säkert bra, bara motorn kan varvtalsstyras så att generatorn håller 50 Hz. Elverket är den stora kostnaden här.

En annan stor kostnad men där man har chans att spara pengar är jordtaget. Kan du gräva ned det själv så är mycket vunnet. Jag är dock osäker på vilka krav nätägare har idag, ifall de kräver att det mäts upp och protokollförs. Det kan kosta en del då alla elfirmor knappast har utrustning för det. Har du en JFB i din anläggning så behöver inte övergångsresistansen på jordtaget vara speciellt låg, man får ett normalt personskydd i alla fall.

Återstår då inkopplingen där reservkraftsomkopplaren materielmässigt är den stora kostnaden, men arbetstiden för en elfirma kostar mer. De sköter också papperen mot nätägaren vilket de nog tar en slant för. Du kan spara några kronor på att ansluta verket fast istället för via stickpropp. Jag gissar grovt på 10,000:-.
 
Vet inte om det finns. Men elverket behöver väl inte vara mer komplicerat än ett dieseldrivet.
Som ni märker är jag en gubbe med koll som närmar sig noll
 
Det är inget som finns kommersiellt vad jag vet. Det existerar nog några byggda av entusiaster.
 
Tänker du dig on eller off grid?
Har en "granne" (sommarstuga här i närheten) som är off grid och satsat på solceller, stora batteribankar (vanliga blybatterier) samt ett bensindrivet elverk som backup.
Kylen & spisen är via gasol.
Han nyttjar huset av & till under hela året.
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Hej
Finns det någon realism att köpa ett nytt och låta proffs sköta installation och elektrisk inkoppling.
Jag förutsätter att veden är fritt tillgänglig och min arbetstid är gratis.

Det gäller ett fritidshus dör vi är 6-7 månader om året inkluderat några perioder på vintern.

hur många år tar det att betala investeringen?

Det kanske inte ens är troligt att en gubbe med tummen mitt i näven klarar att att driva aggregatet. Stänga av och stänga av flera gånger om året,
Mycket jobb och penningar i sjön för ingenting! De få timmar du kommer ha strömavbrott borde inte ge dig problem. Hur ofta har ni strömavbrott idag?
 
Det skulle ju vara rimligt om man har stor uppvärmningsbehov och då få ut väldigt billig el.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mycket jobb och penningar i sjön för ingenting! De få timmar du kommer ha strömavbrott borde inte ge dig problem. Hur ofta har ni strömavbrott idag?
Aldrig avbrott.
Jag tänkte att det inte kunde vara så märkvärdigt att installera när man kunde köra omkring med aggregat i bakluckan under kriget
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Aldrig avbrott.
Jag tänkte att det inte kunde vara så märkvärdigt att installera när man kunde köra omkring med aggregat i bakluckan under kriget
Gengasbilar var kanske inte "bara" och dom kördes troligen inte mer än nödvändigt, det är rätt mycket "meck" att hålla dom igång och effekten på motorn blir låg ca 1/3 och giftiga avgaser. Det torde finnas någon orsak till att folk inte vill ha dom i sina bilar även om veden är gratis.
 
Nja, snarare 1/2 effekten. Avgaserna är inte giftiga. Nu förtiden bygger man med lambdasond så att man får vettig förbränning.

Det är gengasen som är giftig.
 
Den som vill veta mer om gengas hittar lite info på gengas.nu. Bla den här boken (PDF, Engelska) som går igenom teori och praktik i viss detalj.

Så summa summarum, det är klart görbart att driva en generator med gengas. Men det kräver en hel del arbete (man måste t ex såga sitt trä i kuber för att det skall fungera, utöver de uppenbara), så det är väl tveksamt om det är värt det. Man får nog räkna en ganska stor summa på nöjeskontot.

(Och inget fel i det, jag lägger relativt stor tid på saker som inte alls är nödvändiga, men som man om man kisar lite ändå skulle kunna sägas ge lite "nytta". Det är iaf det jag hävdar när min fru börjar ifrågasätta vad jag egentligen håller på med... ;))
 
  • Gilla
hydrolift och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Gengasbilar var kanske inte "bara" och dom kördes troligen inte mer än nödvändigt, det är rätt mycket "meck" att hålla dom igång och effekten på motorn blir låg ca 1/3 och giftiga avgaser. Det torde finnas någon orsak till att folk inte vill ha dom i sina bilar även om veden är gratis.
det fanns som mest 80.000 gengasbilar i Sverige. Det var alltså inte nåt extremt eller udda . Om man tar hänsyn till hur litet bilbeståndet var 1939 så kan man jämföra det med dagens elbilfrekvens.
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Jag tänkte att det inte kunde vara så märkvärdigt att installera när man kunde köra omkring med aggregat i bakluckan under kriget
Det går att göra precis som det gick att göra under kriget. Efter kriget fanns det flera skäl varför man slutade med det. Mycket mer underhåll av motorn. Underhåll av gasgeneratorn. Lägre effekt och minskad driftsäkerhet. Oljan var billig och gengasen var en symbol för kriget. Det går fortfarande att göra. Men det kanske snarare bör ses som en hobby än något praktiskt.

D Daniel 109 skrev:
Nja, snarare 1/2 effekten. Avgaserna är inte giftiga. Nu förtiden bygger man med lambdasond så att man får vettig förbränning.

Det är gengasen som är giftig.
Riktigt så generellt bör man väl inte yttra sig? Det är gammal kunskap att avgaserna från förbränningsmotorer är giftiga. Och när det var aktuellt med gengas var det ett känt faktum att avgaserna från en gengasmotor innehöll mer koloxid än de från en bensinmotor. Givetvis kan det förbättras med lambdareglering. Men kalla inte avgaser giftfria.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Nej, de de är naturligtvis inte giftfria. Med den tidens manuella blandningsventil blev det nog sällan helt korrekt blandning. Med en lambda styrd blandningsventil är man av med det problemet och avgaserna borde inte vara värre än för andra bränslen. Sannolikt bättre än från en kamin.

Bygger man en stationär anläggning så skulle jag säga att flis är det självklara bränslevalet.

Edit: Här är ett exempel på ett rimligt upplägg.
https://youtube.com/watch?v=BYsjVtFpzAM
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.