Vi skulle byta glimtändare i badrumsskåpet som har lysrör, då lysrören börjat krångla. Tyvärr var inte badrumsskåpet så lätt att öppna och glimtändaren satt svåråtkomligt. När vi tog loss skenan för att komma åt glimtändaren rasade eluttaget ut, och det verkade som två blå kopplingskablar lossnat från dosan som satt i skåpet.

Var ska de sitta? Kan vi skruva fast dem själv (med elen avslagen)? Behöver vi elektriker för detta? Något annat att tänka på? Finns risk för eleltriska stolen?

Tack på förhand.

• Öppet badrumsskåp med lysrörsarmatur och utstickande eluttag samt lösa blå kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet eluttag med lösa blå kablar och en synlig grön glimtändare inuti badrumsskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En ska in på uttaget i ett av de nedersta hålen Den andra ska in till lysrörsgrejorna. Ta en bättre bild så går det att vara mer specifik.

Ok Tack. Ska försöka fixa bättre bilder. Elen till lysröret fungerar, men den kanske ska in där ändå?

• Gilla
Andreas Hellman1
  • Laddar…
OK, då kanske mitt resonemang inte stämmer. Fixa bättre bilder.

Det ser ju ut som en blå kabel? Och den ska garanterat sitta i uttaget, i den plinten som är tom.

E egenvrå skrev:
Vi skulle byta glimtändare i badrumsskåpet som har lysrör, då lysrören börjat krångla. Tyvärr var inte badrumsskåpet så lätt att öppna och glimtändaren satt svåråtkomligt. När vi tog loss skenan för att komma åt glimtändaren rasade eluttaget ut, och det verkade som två blå kopplingskablar lossnat från dosan som satt i skåpet.

Var ska de sitta? Kan vi skruva fast dem själv (med elen avslagen)? Behöver vi elektriker för detta? Något annat att tänka på? Finns risk för eleltriska stolen?

Tack på förhand.
Två nollor som du klipper änden på och skalar om. MEN det är ett behörighetskrävande arbete så ja, en elektriker ska göra detta men det avgör ju du

Dessutom så VET du inte om den som kopplat in grejorna har gjort rätt. Det kan lika bra vara fas, nolla eller jord men att man använt fel färg på trådarna. Folk tar alla möjliga genvägar när de kopplar el, inte bara amatörer utan tyvärr även en del yrkesfolk. Så jag skulle föreslå att du tar reda på var trådarna kommer från om du inte har möjlighet att mäta upp vad som är vad.

Sannolikt skulle jag tro att båda blåa ska in i uttaget på i varsitt hål där det är märkt N men jag skulle absolut inte ta gift på det. Så, för att summera. MÄT vad som är var och/eller kontrollera var kablarna kommer från så du kan avgöra vad de är och/eller kontakta någon som kan göra detta (helst en yrkesman).

E egenvrå skrev:

Tack på förhand.
Med din sista bild som hjälp killgissar jag på att båda blå ska in till vänster om gul/grön (jord) på plint märkt N

Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Två nollor som du klipper änden på och skalar om. MEN det är ett behörighetskrävande arbete så ja, en elektriker ska göra detta men det avgör ju du
Nej, det är ej behörighetskrävande, ty detta är en ansluten utrustning, ej den fasta installationen.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Dessutom så VET du inte om den som kopplat in grejorna har gjort rätt. Det kan lika bra vara fas, nolla eller jord men att man använt fel färg på trådarna. Folk tar alla möjliga genvägar när de kopplar el, inte bara amatörer utan tyvärr även en del yrkesfolk. Så jag skulle föreslå att du tar reda på var trådarna kommer från om du inte har möjlighet att mäta upp vad som är vad.

Sannolikt skulle jag tro att båda blåa ska in i uttaget på i varsitt hål där det är märkt N men jag skulle absolut inte ta gift på det. Så, för att summera. MÄT vad som är var och/eller kontrollera var kablarna kommer från så du kan avgöra vad de är och/eller kontakta någon som kan göra detta (helst en yrkesman).
Det enda som kan bli fel är att jord hamnar fel, men den sitter rätt. Om sedan fas och nolla är satta fel i uttaget spelar ingen roll

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
E etompau skrev:
En ska in på uttaget i ett av de nedersta hålen Den andra ska in till lysrörsgrejorna. Ta en bättre bild så går det att vara mer specifik.
Eller möjligen ska bägge in på den tomma plinten på uttaget, om den används som kopplingspunkt.

Men då det är enkel jord och fas, så är det troligen ditt förslag som är korrekt.
Men ev ska det vara som jag skrev. ;)

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det är ej behörighetskrävande, ty detta är en ansluten utrustning, ej den fasta installationen.
Ok, då tror jag att du har rätt.

Tack för svaren. Var lite stressad igår och insåg, pinsamt, att det bara är EN blå kabel, spegeln gör att det ser ut som två. Hade bara bilderna att tillgå, då vi tyckte det var säkrast att lägga in uttaget och kabeln i ljusrampen igen. Så det är den blå kabeln som åkt ut ur den gröna dosan.

Ska plocka ut igen och fota. Himla krångligt att öppna bara.

Är det vanligt att kablar lossnar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.