tommib
K Kenta_S skrev:
Korrekt och säker anläggning, jo jag tackar jag😂
Hur ska man veta det om en icke elektriker gjort jobben? Det är just det som är problemet, vilka kontroller är gjorda och med vad för instrument osv..
Hur vet du det när det är en elektriker då? Gör elektriker aldrig fel?

K Kenta_S skrev:
Om jag vet att en privatperson gjort mycket själv så är ju allt olagligt
Nej, vi tar det igen. Anläggningen är antingen korrekt eller inte korrekt. Möjligen begicks ett lagbrott när den utfördes men det har ingen bäring på anläggningens status.
K Kenta_S skrev:
Hur ska jag kunna betrakta det som en säker elanläggning?
Du tittar på utförandet. Precis på samma sätt som du gör om du kommer till en anläggning kopplad av en elektriker.

K Kenta_S skrev:
Ofta ser man på utförandet att något inte stämmer
Precis. Se ovan. En inte allt för vild gissning är att du stött på en hel del hempul under din yrkeskarriär som du inte identifierat som hempul. Vi skulle kunna leka en lek i det avseendet men jag är alldeles för förkyld för att göra det ikväll.

K Kenta_S skrev:
Så det är ok att använda sig av alkohol även om den är insmugglad
Det är inte olagligt att dricka smuggelsprit nej. Däremot är själva spriten olaglig (eftersom den inte är beskattad, hemska tanke) och förverkas därmed. Analogin med en elanläggning skulle då vara att om anläggningen vore olaglig så kommer polisen och sliter ut all kabel och all enkelledare ur väggarna. Det gör de ju inte... Nätägaren kan stänga av elleveransen om anläggningen är farlig, det gäller oavsett vem som utfört den.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Används rätt kabeldimension och anläggningen i övrigt görs rätt kan inte en anläggning på 20V, 10A ens börja brinna.
Helt rätt. Att rätt kabeldimensionering och en i övrigt korrekt anläggning utförts beror ju på att det är en starkströmsanläggning.
S sebastiannielsen skrev:
Och som vi vet är 20V ofarligt för en person i torrt utrymme.
Vet vi det?
S sebastiannielsen skrev:
I fuktigt utrymme går maxgränsen för SELV/PELV vid 15 volt eftersom man bedömt att högre spänningar kan leda till elchock.
Vilka har bedömt det?
 
K Kenta_S skrev:
Om jag vet att en privatperson gjort mycket själv så är ju allt olagligt
Nej, anläggningen är aldrig olaglig. Den kan vara korrekt eller inkorrekt, säker eller osäker, i gott skick eller i dåligt skick. Men den är aldrig laglig eller olaglig.

Det är installationsarbetet lekmannen gör, alltså själva handlingen, som är brottsligt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib
K Kenta_S skrev:
Nu blev det fel! om el utförts i privat fastighet så är det fastighetsägarens ansvar att tillse att detta rättas till. Det kan omöjligt få vara. Blir ju som att få den tandlöse kinesen att skriva på CE pappret. Nä det där köper jag icke!
Nej. Vi försöker igen. Jag avstår versaler eftersom det är oförskämt men du måste förstå att anläggningen inte kan vara olaglig. Den kan vara tillkommen som ett resultat av ett lagbrott men det är verkligen inte samma sak. Anläggningen har bara två möjliga tillstånd. Korrekt eller inkorrekt.

Eftersom jag var tvåa där redigerar jag och kryddar med en länk till aktuell lag

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/elsakerhetslag-2016732_sfs-2016-732/

Du kan själv leta där och se vilken paragraf som reglerar själva anläggningens status. Den paragraf som är aktuell är 27§, som reglerar vem som får göra elinstallationsarbete (definierat i 3§).
 
K Kenta_S skrev:
Korrekt och säker anläggning, jo jag tackar jag😂
Hur ska man veta det om en icke elektriker gjort jobben? Det är just det som är problemet, vilka kontroller är gjorda och med vad för instrument osv..

Om jag vet att en privatperson gjort mycket själv så är ju allt olagligt Hur ska jag kunna betrakta det som en säker elanläggning? Ofta ser man på utförandet att något inte stämmer och det är därför det blir problem att inte bara kunna betrakta annans elanläggning som just elsäker. Så det är ok att använda sig av alkohol även om den är insmugglad då försvinner det första felet vad konstigt att man gör biobränsle av smuggelsprit då. Känns som det haltar lite här
Å du fastnar inte på att de har använt märken som är helt lagliga i Sverige men men inte installationsföretagen, det har uppkommit på bh.
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Att rätt kabeldimensionering och en i övrigt korrekt anläggning utförts beror ju på att det är en starkströmsanläggning.
Ja, nu sa du det igen. ALLA anläggningar, även om det så är 1 volt och 100mA, kan vara farliga för egendom.
För använder du 0.01mm^2 kabeldimension så kommer det tveklöst börja brinna oavsett hur låga ampere och volttal du använder.

Det finns ingen anläggning där risken för skada på egendom är helt 100.000000000% utesluten.

Allt handlar bara om riskminimering. Har man en 12 volt anläggning på 750mA så är den säker när rätt kabeldimension används. Blir det kortis så löser säkringen ut.

Har du en USB-laddare på 5 volt, 100mA, så är den säker eftersom kortslutningsskyddet kommer lösa ut. Men fortfarande kommer anläggningen börja brinna om du har varmgång och en enda kardel kortsluter mellan + och - på USB-laddaren, som i sin tur är ansluten till säg en trådbunden ringklocka, eftersom en enda kardel inte är tillräckligt för att föra 100mA och lösa ut kortslutningsskyddet, men fortfarande tillräckligt för att värma upp kardelen så att brand uppstår.

Så ska man utgå från extremfallen så är alla anläggningar farliga för egendom, ska man utgå från normalfallen så är inga SELV/PELV anläggningar farliga för egendom.

Så hur ska du ha det?
F Fredrik Sjödin skrev:
Vet vi det?
ja, det är ju därför SELV och PELV finns. För att sätta en definition på vad som är säkert för beröring av människor. Så det finns standarder på när en anläggning anses vara farlig för person eller inte. Det är definerat var den gränsen går.

Då har man givetvis inte tagit med att personer med pacemaker kan dö av statisk elektricitet av en ballong gnuggad i håret om man så vill.

Problemet är att det inte finns någon sådan definition för "fara för egendom", vilket gör att alla anläggningar omfattas.
F Fredrik Sjödin skrev:
Vilka har bedömt det?
Ja, det är definerat i elföreskrifterna att en spänning på under 15 volt är säker för människor t.om. under vatten (område 0).
 
Redigerat:
Bananskalare Bananskalare skrev:
.Mer behövs inte säga.
Bo är vår gud när gäller reglerna
Jag känner till Bo och det är inte alltid jag är över ens med hans tolkningar av regelverket så gud för somliga kanske, men inte för mig i detta avseendet. Att uttrycka "med kundens goda minne", vad är det för juridisk term. Kund säljer hus, flyttar, avlider etc.
Alfredo Alfredo skrev:
Nej, anläggningen är aldrig olaglig. Den kan vara korrekt eller inkorrekt, säker eller osäker, i gott skick eller i dåligt skick. Men den är aldrig laglig eller olaglig.

Det är installationsarbetet lekmannen gör, alltså själva handlingen, som är brottsligt.
Ok jag förstår. Rättning jag är inte polis. Jag får problem i min verksamhet om anläggningens el är utförd inkorrekt. Bra då är det utrett, jag kan alltså inte fortsätta göra mitt jobb/uppdrag innan kunden gått med på att jag eller någon annan rättar till det som är inkorrekt före jag kan göra mitt uppdrag. Sånt här dravel kan inte jag längre hålla på med om jag ska fortsätta vara elinstallatör så kan det inte fortsätta vara såhär luddigt. Det blir ju att man måste reservera sig till kund i telefon innan man ens varit på plats och gjort en förundersökning samt att man må tala om att förundersökningen också är ett elarbete som kostar pengar. Såhär var det inte förr vad har hänt. Märks att jag arbetat de flesta åren åt företagskunder och bara sista åren i det privata bostädernas paradis. Fy tusan vad less jag är på detta knöleri. Har haft samtal med verket och påtalat att jag snart ger upp men de ber mig kämpa lite till, det ska snart bli bättre säger de. Dags nu eller att de betalar allt strul deras otydliga regler skapar när så många kryper under den ribba de lagt så högt att det tillåts så mycket fel
 
EdwinG84 EdwinG84 skrev:
Å du fastnar inte på att de har använt märken som är helt lagliga i Sverige men men inte installationsföretagen, det har uppkommit på bh.
vad svarar du på nu, jag hänger inte med
 
K Kenta_S skrev:
Korrekt och säker anläggning, jo jag tackar jag😂
Hur ska man veta det om en icke elektriker gjort jobben? Det är just det som är problemet, vilka kontroller är gjorda och med vad för instrument osv..

Om jag vet att en privatperson gjort mycket själv så är ju allt olagligt Hur ska jag kunna betrakta det som en säker elanläggning? Ofta ser man på utförandet att något inte stämmer och det är därför det blir problem att inte bara kunna betrakta annans elanläggning som just elsäker. Så det är ok att använda sig av alkohol även om den är insmugglad då försvinner det första felet vad konstigt att man gör biobränsle av smuggelsprit då. Känns som det haltar lite här
Om du inte kan veta om det är em privatperson som gjort det, Så är dragningen troligtvis helt korrekt.
Men hur gör du om en elanläggning är felaktig och det är en elektriker som gjort arbetet?


En elektriker som inte jar egen behörighet får inte göra något privat.
Det är olagligt. en hemmapulare
Skulle du koppla in något i dem anläggningen?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
ja, det är ju därför SELV och PELV finns. För att sätta en definition på vad som är säkert för beröring av människor.
Nej. Det är inte anledningen till att SELV och PELV finns. Men det är ett vanligt missförstånd att göra den tolkning du gör.
S sebastiannielsen skrev:
Ja, det är definerat i elföreskrifterna att en spänning på under 15 volt är säker för människor t.om. under vatten (område 0).
I vilka föreskrifter kan jag läsa det?
 
tommib
K Kenta_S skrev:
Jag får problem i min verksamhet om anläggningens el är utförd inkorrekt.
Varför? Det är ju inte din anläggning. Du är ansvarig för det du gör, inget annat.

K Kenta_S skrev:
ag kan alltså inte fortsätta göra mitt jobb/uppdrag innan kunden gått med på att jag eller någon annan rättar till det som är inkorrekt före jag kan göra mitt uppdrag
Ja, så kan det ju vara. Om kunden har 1 kvmm OVIR ut till fasaden och vill koppla på 2x1 kW infravärmare där så kan du säga att det måste rättas till först eller så får du avstå. Vad är konstigt med det?

Däremot kan du inte hävda att det är fel att ha två olika fabrikat av dvärgbrytare i centralen så länge allt är korrekt kopplat eller att kabeln är klamrad lite fult (om det inte är en säkerhetsrisk i och med att den lossnar).

K Kenta_S skrev:
jag ska fortsätta vara elinstallatör så kan det inte fortsätta vara såhär luddigt.
Vad menar du är luddigt? Det är inte alls luddigt i författningen. Den är dålig och skråskyddande men den är inte luddig. Det är du som luddar till det genom att tro att du tar på dig ansvar när du inte gör det.

K Kenta_S skrev:
förundersökningen också är ett elarbete som kostar pengar
Ett elarbete är det inte (se definitionen i lagen jag länkade ovan) men självklart ska du ha betalt av kunden om du kommer dit och gör jobb.

K Kenta_S skrev:
Har haft samtal med verket
Really? I vilket syfte då?
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
tommib
S sebastiannielsen skrev:
Ja, det är definerat i elföreskrifterna att en spänning på under 15 volt är säker för människor t.om. under vatten (område 0).
I give you, the Darwin awards!

https://darwinawards.com/darwin/darwin1999-50.html

Underskatta aldrig en dåre.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
I vilka föreskrifter kan jag läsa det?
I elinstallationsföreskrifterna gällande kraven på installation i badrum och andra våtutrymmen.

Där står det föreskrivet.
Kollade nu och man har ändrat. Nu är det 12V AC och 30V DC som gäller.
Förut var det 15V AC/DC.

Reglerna uppdateras hela tiden, men man kan sluta sig till att 12V AC och 30V DC är 100% garanterat säkert för person även i genomvåta situationer.

Genom definitionen då. Så en anläggning som är begränsad till 12V AC eller 30V DC är säker för person i 100% av fallen, det kan vi i alla fall komma överens om.


Det är det där, säker för egendom som är stötestenen.
 
tommib
Nej, så kan du inte säga.

Jag har t.ex. personligen kortslutit startbatterigruppen på ett Strf90 mot chassit (vilken var det nu man lossar först..... det måste ju vara plus.... D'oh). Det var en allt igenom otrevlig upplevelse och det är 24 VDC. Hade jag legat på ett sämre sätt hade jag kunnat få en rejäl smäll. Nu blev det bara ett märke i nyckeln och batterilådan samt en evig skam.

Reglerna är inte en definition för vad som är garanterat säkert, de är en avvägning av vad som är rimligt farligt. Jag tror dessutom inte att reglerna rekommenderar trasiga armaturer med berörbara metalldelar i område 0 "för att det är 100% garanterat säkert".

Det enda här i livet som är 100% garanterat är döden.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Det är därför det även finns en strömgräns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.