Bananskalare Bananskalare skrev:
Om du inte kan veta om det är em privatperson som gjort det, Så är dragningen troligtvis helt korrekt.
Men hur gör du om en elanläggning är felaktig och det är en elektriker som gjort arbetet?


En elektriker som inte jar egen behörighet får inte göra något privat.
Det är olagligt. en hemmapulare
Skulle du koppla in något i dem anläggningen?
När jag gjort anläggningkontroll och ser att något inte stämmer så blir det en diskussion med kunden hur vi ska gå vidare med upptäckt fel, vad du däremot totalt missar är att jag aldrig får en fråga av en elinstallatör om jag kan koppla in deras arbete så det blev ju lätt att svara på dessa uppdrag får jag aldrig. Det är när en privatperson frågat om jag kan koppla in sånt som de själva gjort som jag förklarat vänligt o bestämt att jag avböjer såna arbeten. Om i annat fall jag stöter på felaktigheter så är inte min vinkling till kunden att polis ska tillkallas då jag finner på fel oavsett vem eller vad som orsakat den brist i anläggningen jag funnit. Kunden å sin sida brukar kontra med att det är en bla bla som gjort detta (privat, kompis, firma) I don´t give a fuck, det är fel. Jag fixa eller jag gå hem.

Ett skitexempel: Det sitter ingen gruppförteckning, påtalar detta och frågar om jag ska upprätta en eller de själva (förklarar hur svårt det kan vara med en resp. trefas osv.) Vill de inte åtgärda den avsaknade gruppisen så informerar jag att detta numera är ett krav att sån ska finnas så jag kommer sätta en ram och fylla i den grupp jag ev nydragit. Man tar sig vidare men onödiga samtal då gruppisen skulle suttit på plats och vara rätt och riktigt ifylld.

Jag vill bara komma vidare och utföra mitt inköpta kunduppdrag och sedan gå hem och fakturera men om det är hinder så måste dessa bort först. Kanske inte så svårt att förstå eller?!
 
tommib
Ja*. Och ett krav på att det är en SELV/PELV-krets dvs den är skyddad med (skydds)transformator, dvs ena polen är inte jordad utan du måste ta i båda tamparna för att få strömgenomgång.


* I fallet med 12 VAC i område 0 handlar det dock inte om strömbegränsning, det är mer för kriterierna för arbeten som inte kräver auktorisation. Jämför t.ex. poolbelysning som går på 12 VAC och matades med 10 A för att få drag i halogenen.

Edit: Detta var alltså ett svar till Daniel 109, det kom en post och en sidbrytning mellan
 
Redigerat:
S sebastiannielsen skrev:
I elinstallationsföreskrifterna gällande kraven på installation i badrum och andra våtutrymmen.

Där står det föreskrivet.
Kollade nu och man har ändrat. Nu är det 12V AC och 30V DC som gäller.
Förut var det 15V AC/DC.
Jag kanske missade svaret. Men vad heter föreskriften?
S sebastiannielsen skrev:
Reglerna uppdateras hela tiden, men man kan sluta sig till att 12V AC och 30V DC är 100% garanterat säkert för person även i genomvåta situationer.
Om det är som du säger kan man alltså tryggt sänka ner ett vanligt bilbatteri i badkaret medan man badar?
 
tommib tommib skrev:
Jag tror dessutom inte att reglerna rekommenderar trasiga armaturer med berörbara metalldelar i område 0 "för att det är 100% garanterat säkert"
Nej. Men man har gjort bedömningen att blir det enkelfel på anläggningen (den kommer i kontakt med vattnet) så är det tillräckligt säkert.

Rejäl smäll ja, men inte farligt. DC är dessutom mindre farligt för människor än AC, eftersom man inte riskerar att fastna.

Med "farlig för person" förstås såklart inte en brännskada från en ledning/kortslutning som blivit varm, det är inte farligt.
Bränt oss har vi gjort alla någon gång i tiden, stekpannan, grillen, etc. Det är helt ofarligt eftersom kroppen har ett skydd mot det och även en reflexverkan så man drar undan armen/fingret/handen.

Det är elchock som avses, och då farlig sådan som kan leda till döden. DC kan inte göra så man fastnar.
D Daniel 109 skrev:
Det är därför det även finns en strömgräns.
Precis, strömgränsen är 10A (och total effekt på 200 watt).
F Fredrik Sjödin skrev:
Om det är som du säger kan man alltså tryggt sänka ner ett vanligt bilbatteri i badkaret medan man badar?
Personskademässigt, JA. När vi då tänker på elchocksrisken.

Sedan att det börjar brinna, explodera, sprida giftiga vätskor eller gaser pga kortslutningen, det är en annan sak.
 
Redigerat:
Nya krav gäller inte retroaktivt. Även om en gruppförteckning är bra att ha. Att du dokumenterar du gör är bra.
 
tommib
K Kenta_S skrev:
När jag gjort anläggningkontroll och ser att något inte stämmer så blir det en diskussion med kunden hur vi ska gå vidare med upptäckt fel,
Ja, det är väl rimligt?

K Kenta_S skrev:
Det är när en privatperson frågat om jag kan koppla in sånt som de själva gjort som jag förklarat vänligt o bestämt att jag avböjer såna arbeten
Även detta rimligt. Du gör det du kan stå för. Vill du inte koppla in hempul så gör du inte det.

K Kenta_S skrev:
Om i annat fall jag stöter på felaktigheter så är inte min vinkling till kunden att polis ska tillkallas då jag finner på fel oavsett vem eller vad som orsakat den brist i anläggningen jag funnit.
Igen, en väldigt rimlig hållning

K Kenta_S skrev:
Kunden å sin sida brukar kontra med att det är en bla bla som gjort detta (privat, kompis, firma) I don´t give a fuck, det är fel.
Ja, det är trams att börja konstra så. Men, det är här du tappar mig. Det faktum att det är ett hempul är inte ett fel i anläggningen. Det begicks ett lagbrott när det gjordes, absolut. Men det kan fortfarande vara helt korrekt kopplat. Jag säger fortfarande inte att du ska koppla in det om du inte vill, det är helt upp till dig. Men du kan inte hävda att det är ett fel.

K Kenta_S skrev:
Ett skitexempel: Det sitter ingen gruppförteckning, påtalar detta och frågar om jag ska upprätta en eller de själva (förklarar hur svårt det kan vara med en resp. trefas osv.)
Vad är det som är svårt? Jag kan förklara det på fem minuter till en normalbegåvad. Även med trefas. Man behöver inte förstå hur trefas fungerar, man behöver bara förstå hur proppbingo spelas (och lite om hur en normal elanläggning är uppbyggd).

K Kenta_S skrev:
Jag vill bara komma vidare och utföra mitt inköpta kunduppdrag och sedan gå hem och fakturera men om det är hinder så måste dessa bort först. Kanske inte så svårt att förstå eller?!
Nej, inte svårt alls. Det är dock här du går bort dig och krånglar till det i onödan. Är det rätt gjort eller inte? Vill du göra jobbet eller inte?
 
  • Gilla
EdwinG84 och 2 till
  • Laddar…
tommib
S sebastiannielsen skrev:
Rejäl smäll ja, men inte farligt. DC är dessutom mindre farligt för människor än AC, eftersom man inte riskerar att fastna.
Nja, det är nog mindre risk men fastna kan man. Farligt? Definitivt! Vet du vad en ljusbåge är?

S sebastiannielsen skrev:
Med "farlig för person" förstås såklart inte en brännskada från en ledning/kortslutning som blivit varm, det är inte farligt.
Det kan definitivt vara farligt.
S sebastiannielsen skrev:
Bränt oss har vi gjort alla någon gång i tiden, stekpannan, grillen, etc. Det är helt ofarligt eftersom kroppen har ett skydd mot det.
En brännskada är absolut inte helt ofarlig. Om du tror det har du inte sett mycket i världen. Och då menar jag inte ens stora brännskador utan en liten en, på fel ställe.
S sebastiannielsen skrev:
Det är elchock som avses, och då farlig sådan som kan leda till döden. DC kan inte göra så man fastnar, det är mer som en induktans.
DC kan absolut döda. Det är lite pyssligare än med AC men det går utmärkt. Se t.ex. det jag länkade med multimetern.


S sebastiannielsen skrev:
Nej. Men man har gjort bedömningen att blir det enkelfel på anläggningen (den kommer i kontakt med vattnet) så är det tillräckligt säkert.
Rätt långt ifrån "100% garanterat säkert", skulle du inte säga?

Apropå startbatterierna och kortslutningen så kanske du aldrig krupit runt i ett Strf90 men det har jag och jag kan meddela att det väldigt lätt hade kunnat uppstå en livsfarlig situation pga att jag klantade mig, pga omständigheter.

Jag tycker inte ens att du behöver kasta ner batteriet i badkaret, prova bara att lägga en 13-nyckel över polerna om du tycker det är så ofarligt.*


* Barn, prova inte detta hemma...
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Varför? Det är ju inte din anläggning. Du är ansvarig för det du gör, inget annat.


Ja, så kan det ju vara. Om kunden har 1 kvmm OVIR ut till fasaden och vill koppla på 2x1 kW infravärmare där så kan du säga att det måste rättas till först eller så får du avstå. Vad är konstigt med det?

Däremot kan du inte hävda att det är fel att ha två olika fabrikat av dvärgbrytare i centralen så länge allt är korrekt kopplat eller att kabeln är klamrad lite fult (om det inte är en säkerhetsrisk i och med att den lossnar).


Vad menar du är luddigt? Det är inte alls luddigt i författningen. Den är dålig och skråskyddande men den är inte luddig. Det är du som luddar till det genom att tro att du tar på dig ansvar när du inte gör det.


Ett elarbete är det inte (se definitionen i lagen jag länkade ovan) men självklart ska du ha betalt av kunden om du kommer dit och gör jobb.


Really? I vilket syfte då?
vad svårt du gjorde det för mig att svar dig, ett jädra hoppande. ska försöka dock.

När gör man gör man ett eljobb i en villa som är ny grupp från elcentral till objekt i eluppdraget, ofta göras påstick och då blir gränsdragning ifall jag drog den eller den kabeln från den felaktigt installerade skarvdosan eller vad det nu kan vara. Nästan alltid nåt knas.

Nästa: Jag påtalar inte om kund har olika fab av dvärgare i sin elcentral. Jag sa att utökning sker ofta av mig med det fabrikat som elcentralens huvuddel består av. Det är ett beslut jag helt och hållet jag har rätten att ta, inget för dig att kommentera.

Nästa: Om våra regler tilläts att vara så hårda de är mot oss installatörer så även mot privatpersoner så skulle det vara så mycket tydligare. Det är den bistra sanningen att vi i dubbelmoralens Sverige inte tillåts säga ätt de någon annan gör eller gjort är fel och kräva att detta rättas till. Det här är en lekskola och kommer aldrig att få ordning på vårt elsverige som det var förr. Det ser snart ut här som i övriga europa till allas vårat förtret. Finns inga krav på åtgärder så händer inget. En fet faktura eller en smäll på käften förstår de flesta och ingen vill ha vare sig det ena eller det andra.

Nästa: Det är ofta svårare att få ihop tiden när det är elfel hos kunden och därmed svårt att kunns debitera fullt ut, för man tycker lite synd om kunden för nån klant har uttryckt att de kan vara behjälpliga och göra eljobb som sen blir skit. men egentligen inte mitt problem. det tog mig ca 250 hus och ca 15 år att finna ett hus jag kunde tro mig att se vilka fel o brister som fanns. Önskar här att fler lade lite mer tyngd på ett även elen kunde vara ok så man slipper springa på deras elfel sen.

Nästa och sista: Vad jag behöver för info av elsäkerhetsverket är väl min ensak.
 
S sebastiannielsen skrev:
Nej. Men man har gjort bedömningen att blir det enkelfel på anläggningen (den kommer i kontakt med vattnet) så är det tillräckligt säkert.

Rejäl smäll ja, men inte farligt. DC är dessutom mindre farligt för människor än AC, eftersom man inte riskerar att fastna.

Med "farlig för person" förstås såklart inte en brännskada från en ledning/kortslutning som blivit varm, det är inte farligt.
Bränt oss har vi gjort alla någon gång i tiden, stekpannan, grillen, etc. Det är helt ofarligt eftersom kroppen har ett skydd mot det och även en reflexverkan så man drar undan armen/fingret/handen.

Det är elchock som avses, och då farlig sådan som kan leda till döden. DC kan inte göra så man fastnar.

Precis, strömgränsen är 10A (och total effekt på 200 watt).

Personskademässigt, JA. När vi då tänker på elchocksrisken.

Sedan att det börjar brinna, explodera, sprida giftiga vätskor eller gaser pga kortslutningen, det är en annan sak.
Hur var det med hänvisningen till i vilken föreskrift du hittat allt detta?
 
tommib tommib skrev:
Nja, det är nog mindre risk men fastna kan man. Farligt? Definitivt! Vet du vad en ljusbåge är?
Fastna kan man om man ligger fel till, då fastna fysiskt menar jag, dvs pga utrymmet beskaffenhet.

Med "fastna" här i denna diskutionen förstås när man fastnar pga muskelkramper och därmed inte kan släppa en ledning pga AC-verkan i kroppen. Dvs där man fysiskt har möjlighet att dra sig undan, men inte kan på grund av muskelkramper.
DC kan inte generera dessa muskelkramper. Vid DC-genomgång i kroppen får man visserligen en elchock men kan dra sig undan.
tommib tommib skrev:
En brännskada är absolut inte helt ofarlig.
Helt korrekt när man pratar om t.ex. infektioner och sådant.
Detta är varför man måste ha skydd för t.ex. barn att inte komma åt spisen trots att en brännskada inte är så farlig, på grund av att dessa är känsligare för infektioner.

Det är dock extremfallen. Jag pratar om normalfallen när dessa begränsningar kring SELV och PELV skrevs.
tommib tommib skrev:
DC kan absolut döda. Det är lite pyssligare än med AC men det går utmärkt.
Känner till det fallet. Tränger man igenom kroppens isolering så klart det kan döda, då är det ju inte muskelkramperna som dödar utan strömgenomgången på några mA.

AC har ju den egenskapen att man kan "fastna", dvs växelspänningen skapar muskelkramper (precis som en elpistol) så att man inte klarar att rycka undan handen från det spänningssatta området, och att man av den anledningen avlider.
tommib tommib skrev:
kunnat uppstå en livsfarlig situation pga att jag klantade mig, pga omständigheter.
Ja på grund av omständigheterna hade en livsfarlig situation kunnat uppstå.
Då på grund av andra faror än den rent elektriska.

Det ska mycket till att man får en elchock av 24VDC eftersom spänningen inte är hög nog att bryta igenom huden.
Har man visserligen ett sår på ett ställe så att hud saknas, då är allt farligt där.

Men såklart har ju eldefintionerna skrivits baserat på en kropp utan sår såklart.
tommib tommib skrev:
prova bara att lägga en 13-nyckel över polerna om du tycker det är så ofarligt.
Klart det är farligt med kortslutning, då brinner nyckeln upp.

Tar man däremot på båda polerna med fuktiga svettiga fingrar så händer inget. Det är inte tillräckligt med spänning för att komma igenom kroppsskyddet.
Det är detta jag pratar om, risken för elchock.

Startar du däremot bilen samtidigt som man tar på båda poler, klart det blir en elchock då pga back-EMFen från tändspolen. Då kan det plötsligt bli farligt om man bränner igenom skyddet på kroppen.

F Fredrik Sjödin skrev:
Hur var det med hänvisningen till i vilken föreskrift du hittat allt detta?
Här har du:
https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Badrum.pdf
 
tommib
K Kenta_S skrev:
När gör man gör man ett eljobb i en villa som är ny grupp från elcentral till objekt i eluppdraget, ofta göras påstick och då blir gränsdragning ifall jag drog den eller den kabeln från den felaktigt installerade skarvdosan eller vad det nu kan vara. Nästan alltid nåt knas.
Varför drar du vidare från en felaktigt installerad dosa? Det ska du ju inte göra. Om du med fel inte menar att den inte monterades av en auktoriserad A.

K Kenta_S skrev:
Nästa: Jag påtalar inte om kund har olika fab av dvärgare i sin elcentral. Jag sa att utökning sker ofta av mig med det fabrikat som elcentralens huvuddel består av. Det är ett beslut jag helt och hållet jag har rätten att ta, inget för dig att kommentera.
Du kommenterade det tidigare i tråden och kallade det för ett fel. Vad du väljer att installera är upp till dig men jag har definitivt rätt att kommentera det.

K Kenta_S skrev:
Nästa: Om våra regler tilläts att vara så hårda de är mot oss installatörer så även mot privatpersoner så skulle det vara så mycket tydligare.
Du måste skämta. Reglerna är bland det slappaste jag sett i någon säkerhetskritisk bransch. Nu har elinstallatören för regelefterlevnad inte ens något personligt ansvar längre, det ligger helt på företaget.

Personlig auktorisation, då kan vi prata rimliga regler. Och ansvar för sina egna gärningar men det anses rätt rimligt i de flesta sammanhang.

K Kenta_S skrev:
Nästa: Det är ofta svårare att få ihop tiden när det är elfel hos kunden och därmed svårt att kunns debitera fullt ut, för man tycker lite synd om kunden för nån klant har uttryckt att de kan vara behjälpliga och göra eljobb som sen blir skit. men egentligen inte mitt problem.
Korrekt. Det är inte ditt problem. Du kan välja att vara snäll men ingen tvingar dig. Allra minst jag.

K Kenta_S skrev:
Önskar här att fler lade lite mer tyngd på ett även elen kunde vara ok
Läs lite i elforumet så ska du se att alla lägger en väldigt stor tyngd på precis just det. Och att informera om t.ex. hur man bedömer en elanläggning så att vi får bättre informerade konsumenter. Något som torde gynna även dig.

K Kenta_S skrev:
Nästa och sista: Vad jag behöver för info av elsäkerhetsverket är väl min ensak.
Absolut. Det bara lät fånigt att du hade ringt och klagat hos ElSV för att deras regler gör ditt liv jobbigt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nya krav gäller inte retroaktivt. Även om en gruppförteckning är bra att ha. Att du dokumenterar du gör är bra.
Finns gruppförteckning så är den ett underlag när en elcentral ska bytas etc. Att få till en ny elcentral utan den blir inte kul. snedlast od är också lättare att åtgärda om gruppis finns men som i allt annat när det kommer till regelverk i Sverige så är det elinstallatören igen som ska fråga o krångla och lägga massa söktid på hur anläggningen ser ut och sen få höra detta gnäll om att jobben blir dyra. Hör själv vad bra om det vore ett krav att den fanns
 
tommib
S sebastiannielsen skrev:
Med "fastna" här i denna diskutionen förstås när man fastnar pga muskelkramper
Nej, inte bara. Kraven för trånga utrymmen finns av en anledning.

S sebastiannielsen skrev:
Känner till det fallet. Tränger man igenom kroppens isolering så klart det kan döda, då är det ju inte muskelkramperna som dödar utan strömgenomgången på några mA.
Nej, det är fel. Det är precis just muskelkramperna som dödar. Specifikt krampen/dyssynkronin i muskeln som kallas hjärtat.

Strömgenomgången i sig kan orsaka skador genom värme men det gör alltså inte ett normalt 9V batteri.

Du pratar i alldeles för absoluta termer och har mycket teorier om det ena och andra. De är fel.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
kommer aldrig att få ordning på vårt elsverige som det var förr.
Vad menar du var mycket bättre förr?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, inte bara. Kraven för trånga utrymmen finns av en anledning.
Korrekt. Nu pratar vi dock om varför standarderna SELV och PELV har tagit fram, och varför dessa anses vara säkra.
tommib tommib skrev:
Det är precis just muskelkramperna som dödar.
Hmm frågan är om man ska kalla det för "kramper" när man pratar om den ihopdragning av hjärtat som uppstår av DC-ström.
Jag tänker specifikt nu på de kramper som uppstår av en AC-ledning, där musklerna skakar på grund av växelspänningen och man därför "sitter fast" och behöver hjälp av någon annan att komma loss.


Det jag menar är att man skapat en definition SELV och PELV där man "anser" något vara säkert för människor.
Det finns ju en anledning till att man skapat dessa standarder right?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.