B BSOD skrev:
Men @Kenta_S kan du inte länka till nån källa med högre trovärdighet än elinstallatören? Att upprepa ditt påstående med små variationer, utan trovärdig källa, gör ju inte ditt argument starkare.
Ok då vänder jag på resonemanget. Nu ska du visa mig att du som lekman för förlägga en elvärmekabel för starkström 230V om du hittar så länkar du också till där det står om själva elinkopplingen om du tror att den skiljer sig från installation av värmekabel.

Hur reglerna ser ut för mig är solklart, varför lekmän som inte är elektriker ska ha info om detta kan jag inte förstå. Är du benbomb på att du får så gjut in kabeln o kopplas in den och kör för du verkar ju ändå inte bry dig.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är du säkert. Men hur står det till med läsförståelsen?
gällande vad?
 
K Kenta_S skrev:
gällande vad?
T ex gällande att jag har frågat 7 gånger efter en källa till ditt påstående att du tar över ALLT ansvar om du slutför en installation som någon annan har påbörjat. Du svarar gång på gång att lekmän inte får installera golvvärme vilket tyder på att du inte har lyckats förstå frågan trots upprepade försök.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Gällande den fråga som ställs till dig, du tycks miss den hela tiden. I stället ifrågasätter du ett påstående som ingen framfört.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har inte diskuterat din prissättning eller var du köper ditt material. Det är nämligen totalt ointressant. Men du vill inte göra mer jobb en nödvändigt även om det innebär att du kan fakturera kunden mer. Däremot gör du gärna onödigt arbete. Du vill inte byta ut någonting som är trasigt. Gör du det så mäter du halvt ihjäl dig. Du verkar ha svårt att till dig information. Eftersom golvvärme diskuteras så är det ett bra tecken på att du inte riktigt kan ta till dig texten. Den text som tillverkaren har handlar om garantier
Men om du kopplar in en trasig slinga så går med största säkerhet säkringen. För att du som montör ska kunna få ersättning ifrån leverantören så måste du mäta så mycket. Då är det precis som du säger en massa mätande. Då är det före förlängning, efter förläggning, efter att allt är klart. Men det ända som händer om du inte mäter alls är att om det är fel slingan så får du själv stå för arbetet med att ta bort golv. Men om kunden vill att du kopplar in golvvärme som är redan ligger på plats, så får man gör klart för Kunden att du inte tar något garanti ansvar. Men det är vettigt att megga slingan innan driftsättning.
Där gör du enligt mig en helt klart vettig åtgärd.
När det gäller byte av termostat hos en kund ser jag inga problem. Problemet kan uppstå med givaren om du måste byta termostat.

Att det är behörighetskrav för att lägga golvvärme har inget med krav på hur man gör. Jag är övertygad om De flesta kan reglerna för var man får göra och inte. Dessa är väldigt enkla. Du får nästan inte göra någonting.

När det gäller fel som görs i en anläggning så är det em åklagare som tar upp det. Du behöver inte bevisa din oskuld det är åklagaren som ska bevisa din skuld. Så om du vet att du gjort rätt så behöver du inte oroa dig. Då kommer inga hus aty brinna eller några strömgenomgångar som dödar folk.
Jag fattar inte vad du pratar om! Jag länkar till vårt högsta organ i Sverige när det kommer till elsäkerhet där det tydligt framgår vad en privatperson inte får göra. Att du sedan börjar snacka om varför golvvärmekabelns tillverkare skriver i sina installationsanvisningar att man ska megga nu och då är ovesentligt gällande vad en privatperson får eller inte får göra.

Ok jag skriver i versaler så kanske du förstår. ALLT SOM HAR MED VÄRMEKABEL OCH DESS FÖRLÄGGNING OCH ELINKOPPLING ÄR ETT ELINSTALLATIONSARBETE och du vet vilka som får göra såna jobb. Var reglerna kommer inte ifrån får du fråga elsäkerhetsverket och eller golvvärmetillverkarna. Eller är du ute efter nåt kryphål eller vad fan gäller saken? Jag får panik snart
 
S sebastiannielsen skrev:
Precis. Problemet är att det är en relativt högt uppsatt inom elsäkerhetsverket som gjort den tolkningen.
Vilket gör att den tolkningen kan bli prejudicerande.

Dörrklockor är ju ett klockrent exempel, de går på 6 volt och kan ge 1.5 amp som maximalt (kortslutningsström D-cell). Går de på 4 D-celler så är det ju en fast installation UTAN transformator, vilket enligt denna kille på elsäkerhetsverket aldrig kan gå under undantaget.
Har man ringledningstransformator så är det ju likström. Då brukar trafon ligga på sisådär 1A för att magnetspolen i kläppen behöver lite startström för att orka dra.

Inbrottslarm annat exempel, 12 volt och 750mA brukar dessa ligga på. (elektronisk avsäkring), sedan 1A trög glasrörssäkring, den elektroniska avsäkringen är för att larmet ska veta att det är överström så att larmet kan felindikera vid kortslutning. 1A-säkringen är ifall det elektroniska överströmsskyddet fallerar.
Det är deras officiella tolkning. ”Relativt högt uppsatt”? Tja, han är deras tekniske direktör.
 
B
K Kenta_S skrev:
Ok då vänder jag på resonemanget. Nu ska du visa mig att du som lekman för förlägga en elvärmekabel för starkström 230V om du hittar så länkar du också till där det står om själva elinkopplingen om du tror att den skiljer sig från installation av värmekabel.

Hur reglerna ser ut för mig är solklart, varför lekmän som inte är elektriker ska ha info om detta kan jag inte förstå. Är du benbomb på att du får så gjut in kabeln o kopplas in den och kör för du verkar ju ändå inte bry dig.
Det är ju inte jag som kommer med ett påstående utan trovärdig källa.

Jag har inga problem att styrka mina påståenden, men jag har inte påstått något i denna tråd, så varför ska jag försöka styrka dina påståenden?

Och nej, jag gjuter in bara in vattenburen värme, och det har jag inte problem med att göra själv utan behov av elektriker kopplar in....
 
D Daniel 109 skrev:
Gällande den fråga som ställs till dig, du tycks miss den hela tiden. I stället ifrågasätter du ett påstående som ingen framfört.
ok jag har missat nåt förstår jag på dig men sluta tala i gåtor. Nu sitter jag och väntar VAD FAN ÄR DET FÖR FRÅGA JAG MISSAT?
 
B BSOD skrev:
Det är ju inte jag som kommer med ett påstående utan trovärdig källa.

Jag har inga problem att styrka mina påståenden, men jag har inte påstått något i denna tråd, så varför ska jag försöka styrka dina påståenden?

Och nej, jag gjuter in bara in vattenburen värme, och det har jag inte problem med att göra själv utan behov av elektriker kopplar in....
Jaha är inte elsäkerhetsverket en trovärdig källa, eller Elinstallatören som nog ägs av branschorganisationen för elinstallatörer och VVS áre?

Kan du inte istället länka till det påståendet att jag slipper ta ansvar för redan ingjuten värmekabel som inte är driftsatt utan ska kopplas in av en elektriker för om någon hittar detta så slipper jag hålla på med det böket och bara koppla in termostat o kontrollera o driftsätta?
 
Fairlane
K Kenta_S skrev:
jag förstår inte kommentaren. Om det nu finns så många elektriker här så borde väl någon kunna flika in och säga att jag har fel om det vore så.
Det finns folk här, men är så rörig så det är lite knepigt att komma in och korrigera och många av de orkar inte med ytterligare en branschkollega som bara hackar på folk som inte är i branschen
K Kenta_S skrev:
Att det spretar är ju kommentar jag fått som drar åt flera håll och då breddas det första inlägget.
Ja, såmt händer men det är inte glasklart att du helt plötsligt talar om att någon hempulare gjort ett halvfärdigt golv och vill att du färdigställer till exempel.

Det händer att folk här frågar vad de kan göra innan elektrikern kommer och svaret brukar vara att man ska komma överens med sin elektriker vilka delar man kan göra själv.
K Kenta_S skrev:
Har man egen auktorisation vad behöver man då hjälp med?
Det kan nog variera. Ingen lär kunna allt. Mer än en elektriker med egen behörighet har till exempel påstått att en jordfelsbrytare inte gör någon nytta i ojordade uttag. Eller som den som sa att man inte fick koppla i diazed-centraler längre. Du ville ju att folk skulle ha fakturor på allt som var gjort i huset. Skulle du känna dig trygg med att ta över från någon med den kunskapen? Eller från någon som byter till en C13-säkring som du ogillar (alla sådana säkringar är nog inte monterade av hemmapulare).
K Kenta_S skrev:
Att du är en mönsterkund gör väl inte alla husägare till mönsterkunder så jag fattar inte din kommentar om du nu ville konkretisera något.
Givetvis inte. Lika lite som att alla elektriker är mönsterelektriker bara för att du är det.
K Kenta_S skrev:
Jag har flyttat till en kommun i Stockholm där man fixar mycket själv, inget jag sett i denna omfattning så kanske därför jag springer på så mycket skit.
Ja så kan det vara. Kanske har det också varit någon med behörighet som varit på plats innan.
K Kenta_S skrev:
Vad har du problem med då i mina inlägg eller kommentarer. Säger du också att det är ok att förlägga en värmekabel som kakelgubbe och du står för det jobbet och elektrikern sedan bara står för golvtermostaten eller vart vill du komma någon stans?
Nej det har jag inte påstått.
Jag uppfattade dig som extremt otydlig i början och det var jag nog inte ensam om. När vi frågade och ifrågasatte så börjar du veva om att vi bara vill koppla själva. Kanske är du helt enkelt bättre så elektriker än vad du är att förmedla dina tankar i skrift.

Att du sen valt att spendera din dag på denna tråden är faktiskt helt och hållet ditt val.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
Jaha är inte elsäkerhetsverket en trovärdig källa, eller Elinstallatören som nog ägs av branschorganisationen för elinstallatörer och VVS áre?
Jag misstänker att det inte uttryckligen står att du inte får kopplar in något någon annan har gjort? Att du inte vill ha det på samvetet är en annan sak, det jag kan tänka mig är att inkopplaren, inte fet vad som kan hända och avböjer, även om denne ser hur de är lagt. Eller är jag ute och cyklar
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
K Kenta_S skrev:
Jaha är inte elsäkerhetsverket en trovärdig källa, eller Elinstallatören som nog ägs av branschorganisationen för elinstallatörer och VVS áre?
Elinstallatören har rätt dåligt rykte här då det är Installatörsföretagen som ligger bakom, dvs en extrem partsinlägga som bara är ute efter att skydda sina medlemmar.
Du minns kanske när de uppmanade alla att installera JFB typ B för inte så länge sen då man hade gjort utredningar som visade att JFB typ A kunde sluta fungera plötsligt.
Det ifrågasattes och man ville inte visa sin utredning. Sen undersöktes det hela och de visade sig vara fel och vad var reaktionen från Installatörsföretagen? "Vad bra att det blev utrett", inte ett ord om att man kanske fått folk att köpa dyra prylar och tjänster i onödan.

Nu vill man få till obligatoriska besiktningar i hemmen. "Våra medlemmar står redo!"
Nåja, folk har problem att få tag i elektriker så det kan krylla av folk som står redo, men visst är det bra för deras medlemmar om folk tvingas köpa deras tjänster. En miljardindustri, för vad? Det dör inte folk i mängder pga hempulad el. Kanske bättre om medlemmarna övervakar tågen som folk springer på...
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
Kan du inte istället länka till det påståendet att jag slipper ta ansvar för redan ingjuten värmekabel som inte är driftsatt utan ska kopplas in av en elektriker för om någon hittar detta så slipper jag hålla på med det böket och bara koppla in termostat o kontrollera o driftsätta?
Jag kan bekräfta att även om en obehörig har gjort en installation så tar inte du över ansvaret för den bara för att du gör en komplettering eller inkoppling. Du kan och bör påpeka brister och koppla in med kundens goda minne. Om inte kunden förstår detta så är det bara att backa ut genom dörren. Elsäkerhetsverket försökte en gång i tiden hävda att det var ett lagbrott att slutföra ett arbete som gjorts utan rätt behörighet, men de tystnade.

Du kan läsa elsäkerhetslagen och föreskrifterna. Elfirman har ansvar för att arbetet är korrekt utfört. Detta ansvar lämnas sedan över till innehavaren som har ett ansvar för att anläggningen är korrekt. Normalt ska man alltså komma till en anläggning som är korrekt, förutom då den del som är trasig och som arbetet omfattar.

För kontrollen av arbetet säger reglerna att man ska kontrollera utbyggnaden eller ändringen så att man inte minskar säkerheten hos den befintliga installationen. Det sägs att man ska kontrollera den del som arbetet omfattar. Men kontroll före idrifttagning inte är detsamma som kontroll av förutsättningarna för arbetet, det vill säga att skaffa sig anläggningskännedom vilket är ett föreskriftskrav. Det får alltså kosta lite extra för kunden om du behöver göra extra omfattande kontroller för att få denna anläggningskännedom.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
T ex gällande att jag har frågat 7 gånger efter en källa till ditt påstående att du tar över ALLT ansvar om du slutför en installation som någon annan har påbörjat. Du svarar gång på gång att lekmän inte får installera golvvärme vilket tyder på att du inte har lyckats förstå frågan trots upprepade försök.
EdwinG84 EdwinG84 skrev:
Jag misstänker att det inte uttryckligen står att du inte får kopplar in något någon annan har gjort? Att du inte vill ha det på samvetet är en annan sak, det jag kan tänka mig är att inkopplaren, inte fet vad som kan hända och avböjer, även om denne ser hur de är lagt. Eller är jag ute och cyklar
Nåt sånt, för om jag visste var det stod i klartext så skulle jag länka dit för att få slut på surret.
"Vill ta det ansvaret" vet jag inte om jag skulle uttrycka mig så.

Vänd på det, varför skulle jag? Kan garantera att mitt/firmans försäkringsbolag inte kommer ge sitt medgivande så det är absolut en anledning till att något blir fel om man gör såna inkopplingar. Jag skulle inte låta någon utan körkort för bil köra min bil heller av ungefär samma anledning. Finns inget att tjäna på eller att fylla något syfte som skulle saknas i samhället. Att folk inte vill betala för andras kompetens erfarenhet etc. är inte ett skäl till att göra såna inkopplingar.
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Det är deras officiella tolkning. ”Relativt högt uppsatt”? Tja, han är deras tekniske direktör.
Jag tror inte det var avsikten att batteridrivna trådade dörrklockor på 6 VDC, 1 A skulle bli behörighetskrävande.

Det stora problemet är också att han använder ett begrepp som finns definerat både i IEC 62282-5-1 och EN 60335-1 ("skyddsklenspänning") och sedan lägger en "egen" äldre definition på det. Vilket är upplagt för missförstånd.

Den som inte läst artikeln i elinstallatören kommer fortsätta koppla likspännings skyddsklenspänning i tron om att detta är tillåtet. Vilket rimmar illa med "legalitetsprincipen", som säger att lagstiftning och föreskrifter ska vara tydliga.

Dessutom när jag ger han exemplet med dörrklockan och frågar om det är tillåtet att koppla en dörrklocka till en fast ansluten tryckknapp så vill han inte svara på frågan utan drar denna luddiga harang:

Tack för dina kommentarer och inspel till vårt fortsatta arbete. Precis som jag avslutade mitt svar till IN och som användes i Elinstallatören så finns regler som tillkommit under vissa förutsättningar som finns kvar trots att omvärlden förändrats. Vi gjorde ett för oss omfattande arbete att moderninsera det som blev ELSÄK-FS 2022:1-3 och det finns större och mindre delar även i andra föreskrifter där ny översyn och kanske förändringar kan behövas då förutsättningar har ändrats eller att fler områden bör inkluderas. Vårt mål är att ha relevanta krav för att samhällets säkerhetsnivå ska innehållas och att dessa regler ska efterlevas. Är de inte relevanta eller inte efterlevs så ska vi se över dem. Det är en del av vårt arbete!
/Anders R
När man inte ens kan svara JA eller NEJ på om man får koppla en batteridriven dörrklocka till en trådad tryckknapp - vilket är en fast installation i en starkströmsanläggning, eller ej, så är det något med reglerna som är fel.

Dessutom vill han inte uppdatera "KopplaSäkert" med den nya tolkningen.
Kopplasäkert som är en webbtjänst för att kunna ta reda på vad man får koppla själv. Det står fortfarande i den tjänsten att man får koppla likspännings klenspänning själv.

Hade man velat säkerställa att definitionen inte betyder något annat så hittar man istället på ett eget begrepp, säg "Behörighetsfri transformatorkrets", som man sedan kan definera som t.ex. "Krets ansluten till elnätet med växelspännings skyddstransformator med dubbel eller förstärkt isolering".

Då har man en definition som aldrig någonsin kan misstolkas även om definitionen faller ur föreskrifterna, för då är begreppet "behörighetsfri transformatorkrets" inte definerat någon annan stans.

Begreppet i IEC och EN kom dock dit ganska sent, innan tror det var runt 2000 så var "skyddsklenspänning" enbart ett svenskt begrepp.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.