Fairlane Fairlane skrev:
Jaha du talar om när du kommer och får ta över något som aldrig blivit driftsatt?
japp
 
K Kenta_S skrev:
Ok det förstod du!

Om jag kopplar i din el så är det väldigt svårt att friskriva sig utan vansinnigt väl dokumenterat arbete exakt vilka skruvar jag skruvat på eller inte den dagen det skulle uppstå ett elfel, brand eller liknande, förstår du det också att det är dilemmat när vi petat i din elanläggning?

Så fort en företagare med en ansvarsförsäkring varit på plats så kommer både jurister men framför allt just ditt eget försäkringsbolag att kräva att elektrikerns ansvarsförsäkring ska träda in. Även om det efter lång och utdragen rättstvist visar sig att du som elektriker var just oskyldig så är det bara jag/ elfirman som torskat tid och massa pengar på just detta problem när det kommer till just vem som har ANSVARET?
Jag märker att du är extremt trött på att göra ditt jobb. Eftersom du spyr och muttrar överallt du fått för dig du behöver göra. Du har ingen plikt att ta reda på vilket företag som gjort vad om du upptäcker ett fel. Du måste upplysa kunden. Varför är det så hemskt om det inte är felfritt? Det blir mer timmar att fakturera. Eller lämnar du fasta priser? Eller har du inte kunskapen som krävs
Men för att klaga på att allt tar längre tid för dig och dyrare för kunden så När du själv gör olika uträkningar. Saker som ger Kunden en onödig kostnad
 
useless useless skrev:
Du skrev:



Och det stämmer ju inte även om du med "ALLT" bara menar hela golvvärmen.
Ditt ansvar är att göra nödvändiga kontroller före driftsättning. Visar inte dom på några fel så kan inte du lastas för att kabeln är felaktigt lagd eller går sönder senare.
Snälla ge upp, DU HAR FEL! Har du förlagt kabel, troligen inte. Den ska meggas i kartongen, sedan när den är förlagd, sedan när den är ingjuten innan klinkergolvet läggs. Sen talar vi de andra kontrollerna men har du inte gjort de första vilket är omöjligt om du inte varit på plats så är den kort och gott har då inte blivit rätt förlagd enligt tillverkares anvisning. Så, solklart hoppas jag annars får du gärna kolla koppla säker som jag länkade till tidigare i dag men jag är vänlig, här är länken:https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/golvvärme/badrum

Hittar du någonstans här att man får lägga kabeln utan att vara elektriker EKP osv. Nej, alltså inte tillåtet. Jaha du tror inte på mig, Då ringer du till golvvärmefirmorna som gör kabel och säger hej jag vill gjuta in min egen kabel för elektrikern sedan behöver ju inte ta ansvar för det ingjutningsjobb som jag gör... Får du annat svar än det jag givit dig så pmá mig om vem du talat med men jag tror du får samma svar av dem. De vill sälja kabel men vet att vi elektriker blir tokiga om dom skulle ge dig ok på att lägga skiten själv.

Hela den här dagen är ändå förstörd av dumt häng i forum jag inte borde vara på.
 
Fairlane
K Kenta_S skrev:
japp
Ja isåfall har jag förståelse för att du måste verifiera allt, inget konstigt i det.
Jag trodde vi talade om en äldre installation som behövde åtgärdas, utökas eller vad det nu är.
 
Att du ska mäta upp den flera gånger handlar ju om att upptäcka fel tidigt så att det går att åtgärda utan orimliga kostnader. Du vet även när felet dök upp så att du vet vem du ska skylla på. Installationen blir inte på något vis sämre om de föregående kontrollerna inte genomförts.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag märker att du är extremt trött på att göra ditt jobb. Eftersom du spyr och muttrar överallt du fått för dig du behöver göra. Du har ingen plikt att ta reda på vilket företag som gjort vad om du upptäcker ett fel. Du måste upplysa kunden. Varför är det så hemskt om det inte är felfritt? Det blir mer timmar att fakturera. Eller lämnar du fasta priser? Eller har du inte kunskapen som krävs
Men för att klaga på att allt tar längre tid för dig och dyrare för kunden så När du själv gör olika uträkningar. Saker som ger Kunden en onödig kostnad
Vem säger att jag gör onödigt jobb? hoppas du inte säger det för du har inte en jävla aning om hur jag arbetar.

Jag vill inte få mer timmar att fakturera. ett litet skitjobb på säg 5-6 tim tar totalt 12-13 tim med all kommunikation, finna rätt material som kunden behöver, sammanställningar, faktura och sedan ROT-ansökan så det blir ungefär halv timpeng och att behöva lägga än mer tid för massa onödiga fel är jävligt tröttande. Dessutom jämför ni ju själva priser vad ni köper för på nätet vilket gör att man måste t.o.m. pruta hos grossarna för att ens kunna erbjuda material som inte ska bli för dyrt och det kostar en massa pengar o tid det med. Har du firma, kanske inte?? Det är inte så enkelt som det låter att bara dra iväg en faktura för man vill ju inte bara få ett litet skitjobb utan helst bli återkopplad vid nästa uppdrag så man lär sig kunden och dess behov och att kommunikationen framgent ska bli enklare o billigare vilket gärna får en företagare att pruta bort massa strultid för de nämnda felen osv. För att få komma tillbaka. Trevligare att ha fått lägga tid på jobb framåt, inte bakåt. Haft firma nu sedan 2007 och arbetat som elektriker sedan början av 80-talet. Ja jag är less på allt jävla tjafs men det finns kunder som är förstående och tacksamma som tur är, men de blir färre nu när räntor drar iväg osv.
 
D Daniel 109 skrev:
Att du ska mäta upp den flera gånger handlar ju om att upptäcka fel tidigt så att det går att åtgärda utan orimliga kostnader. Du vet även när felet dök upp så att du vet vem du ska skylla på. Installationen blir inte på något vis sämre om de föregående kontrollerna inte genomförts.
Att dessa mätningar ofta inte gjorts vittnar om att obehörig gjort ingjutningen och då kan flera saker vara fel, wake up! Troligen varför vi installatörer ska göra hela jobbet, men som jag sagt tidigare, jag slipper gärna men också ansvar för förläggningen.

Varför kan inte regelverket se ut som verkligheten gör, kan du förklara det??
Ligger kabeljäveln ingjuten så låt den som gjort detta stå för att det är ok. Det ligger på elinstallatören även förläggningen idag, helt idiotiskt!

Så jag säger nej om den redan ligger när jag får frågan, försent!
 
K Kenta_S skrev:
Snälla ge upp, DU HAR FEL! Har du förlagt kabel, troligen inte. Den ska meggas i kartongen, sedan när den är förlagd, sedan när den är ingjuten innan klinkergolvet läggs.
Men, snälla nån. Dessa mätningar är något som tillverkaren kräver för att garantin ska gälla. Det finns ingen lag som säger att du måste göra alla dessa mätningar.
Saknar kunden ifyllt mätprotokoll när kabeln går sönder är det väl inte ditt problem (såvida inte du gjort allt jobbet och förväntats fyllt i protokollet)?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men, snälla nån. Dessa mätningar är något som tillverkaren kräver för att garantin ska gälla. Det finns ingen lag som säger att du måste göra alla dessa mätningar.
Saknar kunden ifyllt mätprotokoll när kabeln går sönder är det väl inte ditt problem (såvida inte du gjort allt jobbet och förväntats fyllt i protokollet)?
ok en som ska käfta!

Har du inte förstått hur regelverket ser ut? Den som kopplar till elnätet får hela ansvaret. Kan du ta in det nu snälla?

Gör ett inlägg om du finner annan info som säger att jag har fel, jag blir skitglad om jag haft fel och kommer be dig om ursäkt, men jag är tämligen säker på att det kommer vara tyst från dig om detta. Finns inget bättre än om jag skulle slippa ligga på alla fyra o joxa med skiten.

Jag säger nej när kabel redan ligger.
Jag måste inte koppla in kabel ingjuten av annan, skiter väl i mätningarna men om man inte ens brytt sig om dem så skulle man nog inte ha lagt kabeln i första läget.

Då kan ju den som lagt den även göra elinkopplingen men det vågar man inte, så jävla skenheligt. Alltid någon annan som ska ta ansvaret, ja jävlar😅
 
EddieHansson
K Kenta_S skrev:
ok en som ska käfta!

Har du inte förstått hur regelverket ser ut? Den som kopplar till elnätet får hela ansvaret. Kan du ta in det nu snälla?

Gör ett inlägg om du finner annan info som säger att jag har fel, jag blir skitglad om jag haft fel och kommer be dig om ursäkt, men jag är tämligen säker på att det kommer vara tyst från dig om detta. Finns inget bättre än om jag skulle slippa ligga på alla fyra o joxa med skiten.

Jag säger nej när kabel redan ligger.
Jag måste inte koppla in kabel ingjuten av annan, skiter väl i mätningarna men om man inte ens brytt sig om dem så skulle man nog inte ha lagt kabeln i första läget.

Då kan ju den som lagt den även göra elinkopplingen men det vågar man inte, så jävla skenheligt. Alltid någon annan som ska ta ansvaret, ja jävlar😅
Fast nu har du själv skapat detta argument att bli sur på. Jag pratade generella termer och om hur elektriker i allmänhet verkar göra en del misstag, slarv och dylikt och att nästkommande elektriker inte blir ansvarig för dessa fel. Däremot när man jobbar not konsument ska man upplysa om fel som upptäcks.
 
K Kenta_S skrev:
Har du inte förstått hur regelverket ser ut? Den som kopplar till elnätet får hela ansvaret. Kan du ta in det nu snälla?
Kan du visa det regelverket?
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Fast nu har du själv skapat detta argument att bli sur på. Jag pratade generella termer och om hur elektriker i allmänhet verkar göra en del misstag, slarv och dylikt och att nästkommande elektriker inte blir ansvarig för dessa fel. Däremot när man jobbar not konsument ska man upplysa om fel som upptäcks.
Ja men läs deras kommentarer! De har ju fel då det inte går att friskriva sig om man kopplar värmegolvet så argumenten faller. Det kan ju inte bli annat än att man blir lack när man förklarar och förklarar men ingen lyssnar. Flera här i forumet vill ju göra jobb själv och då minskar nog inte elfelen som jag troligen kommer stöta på. Är det konstigt att man till slut blir sur? Vet inte vad du har för yrke men tänk dig att lekmän bombar dig med dumheter om det som du känner väl till om ditt yrke.

Skulle inte du bli lack då? Vi har ju ett regelverk för icke yrkesfolk= hands off och sedan för yrkesmän som ska göra rätt.

Båda grupperna drabbar min vardag och som idag, hela dan hålla på o käfta på forum för lekmän. Det är jag som är den dumma idioten att slösa bort dyr tid. Bara att om såna här forum lever o hempul ska fortsätta så är det läge att lägga ner mina verktyg och göra nåt annat. Det går inte att jobba i motvind hela tiden. Jobbet är knöligt ändå.
 
K Kenta_S skrev:
Nej men detta borde räcka. Kolla elinstallatören, inlägg för ett litet tag sen om värmegolv

[länk]
Vad har elsäkerhetsverkets tjänst "koppla säkert" med det hela att göra?
kan du inte länka till en lag eller förordning som stödjer dina påståenden?
 
Fairlane
K Kenta_S skrev:
Ja men läs deras kommentarer! De har ju fel då det inte går att friskriva sig om man kopplar värmegolvet så argumenten faller. Det kan ju inte bli annat än att man blir lack när man förklarar och förklarar men ingen lyssnar. Flera här i forumet vill ju göra jobb själv och då minskar nog inte elfelen som jag troligen kommer stöta på. Är det konstigt att man till slut blir sur? Vet inte vad du har för yrke men tänk dig att lekmän bombar dig med dumheter om det som du känner väl till om ditt yrke.

Skulle inte du bli lack då? Vi har ju ett regelverk för icke yrkesfolk= hands off och sedan för yrkesmän som ska göra rätt.

Båda grupperna drabbar min vardag och som idag, hela dan hålla på o käfta på forum för lekmän. Det är jag som är den dumma idioten att slösa bort dyr tid. Bara att om såna här forum lever o hempul ska fortsätta så är det läge att lägga ner mina verktyg och göra nåt annat. Det går inte att jobba i motvind hela tiden. Jobbet är knöligt ändå.
Det du missar är att det finns en väldigt massa elektriker här, med egen auktorisation.

Ingen tvingar dig att ta över något som någon annan påbörjat och ingen här anser att någon icke-kunnig ska koppla (oavsett om de får eller inte).

Tråden har spretat ordentligt. Allt från att någon har satt en C13 till att någon påbörjar ett jobb utan att ha förmåga att färdigställa. Jag vet inte hur din vardag ser ut, men de gånger jag har haft en elektriker hemma är det inte för att koppla in något jag monterat. Däremot kan det vara för att koppla in något nytt, säg fläkt till ventilerat golv. Om då elektrikern väljer att koppla in på en befintligt grupp eller dra nytt är hans ansvar. Är huset från 60-tal så kan med största sannolikhet inte nuvarande ägare lämna några garantier för att allt är korrekt utfört tidigare, oavsett om bara varit behöriga firmor på plats.
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.