K Kenta_S skrev:
jag har sedan länge dokumentaret mycket av mina arbeten men det tar en jädra massa tid
Gör som polisen i flera länder (och numera också här) använd kroppsburen kamera (bodycam) när du jobbar så har du automatisk sann dokumentation som knappt kostar något alls.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
K Kenta_S skrev:
Aha jag ska ducka för regelverket och ta på mig ansvar jag inte får betalt för, hallå!

Den som inte vill följa lagen, skriv till myndigheten.

Man dividerar ju inte med polisen om man ertappats med att ha kört för fort, man tar detta vidare till berörd instans om man anser att skyltning ed. är fel.

Polisen gör bara sitt jobb precis som vi elektriker gör.

Om jag inte skulle jobba med öppna ögon så åker jag ju dit en vacker dag när jag inte kan bevisa min oskuld så när ska jag dokumentera vad jag gjort och när ska jag inte göra det?

Nä det var bättre förr när man bara arbetade åt företag och vi hade gula boken som mer styrde på gott och ont.

Dock slapp man alla dessa jävla diskussioner med folk som vill att elektrikern ska ta ansvar för jobb som ni själva utfört. Helt sjukt!

Skrivs regelverket om att jag ansvarar för mina moment och den som utfört andra moment får stå juridiskt för sina så kan jag ändra synpunkt men det kommer inte hända.

Själv tycker jag att vårt Elsäkerhetsverk i Sverige är för svagt och det är en av anledningarna till varför vi har dessa diskussioner. Inget får kosta samhället och elinstallatörerna får ta allt ansvar.
Va? Nu förstår jag inte. När handlade diskussionen om att elektriker eller någon annan ska ta ansvar för andras fel?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Egenkontroll är ju A och O enligt nya regelverket. Det är ju egenkontrollprogrammet (EKP) som ska säkra att arbetet görs rätt och säkert.

Men, det är ju jobbigt och man jobbar på som vanligt och som man brukar. Dokumentation och rutiner är tydligen inte så viktigt hos elektrikerkåren?

Elsäkerhetsverket måste vara mycket nöjda...🤦‍♂️
[bild]

[länk]
Det där var inte till mig hoppas jag för då blir jag förbannad! jag är ensam utan anställda och betalar för egenkontrollprogram så jag vet hur jag ska arbeta även om jag förstått det inte verkar funka på större företag, men det är inte mitt problem så jag förstår inte varför du länkar det till mig?
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Va? Nu förstår jag inte. När handlade diskussionen om att elektriker eller någon annan ska ta ansvar för andras fel?
Det är väl det Kenta har ondgjort sig över hela tiden? Dvs att han måste besikta hela anläggningen varje gång ett jobb ska göras för att säkerställa att det inte finns några gamla fel han kan ställas till svars för?
 
K Kenta_S skrev:
åker jag ju dit en vacker dag när jag inte kan bevisa min oskuld
Varför skulle du behöva bevisa din oskuld?
 
EddieHansson
useless useless skrev:
Det är väl det Kenta har ondgjort sig över hela tiden? Dvs att han måste besikta hela anläggningen varje gång ett jobb ska göras för att säkerställa att det inte finns några gamla fel han kan ställas till svars för?
Ja, det har jag sett. Men oavsett måste man ju alltid kontrollera när man jobbar med el. Även med bra dokumentation måste man ändå kontrollera situationen man jobbar i både före och efter. Men det är ju inte att ta ansvar för hela anläggningen.

Jag kan ju ha beställt en ny spis med installation, och en firma fixar allt. Några år senare beställer jag en annan spis och en annan firma kommer som då ser att första firman gjort fel i centralen när den drog ny matning till spisen. Det räcker ju att elektrikern berättar för mig att här var det fel och det innebär xyz i åtgärd och kr. När vi är överens och elektrikern åtgärdar får denne ta på sig för det den fixar.
 
Ser verkligheten ut så att elektriker regelbundet åtalas eller betalar skadestånd för fel i anläggning som annan utfört?
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ser verkligheten ut så att elektiker regelbundet åtalas eller betalar skadestånd för fel i anläggning som annan utfört?
Troligen inte. Men samtidigt förstår jag Kentas resonemang om att det tar väldigt mycket tid och kraft att "bråka" med en kund som hävdar att hans jobb har orsakat ett problem i en helt annan del av anläggningen. Det räcker ju med ett par såna kunder om året för att man ska tröttna och sluta jobba mot privatpersoner...
Det problemet skulle till stor del undvikas om det fanns någon sorts krav på dokumentation av de jobb som görs i anläggningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Va? Nu förstår jag inte. När handlade diskussionen om att elektriker eller någon annan ska ta ansvar för andras fel?
EddieHansson EddieHansson skrev:
Va? Nu förstår jag inte. När handlade diskussionen om att elektriker eller någon annan ska ta ansvar för andras fel?
ok vi tar exemplet solcellsinstallation. Hur ska en privatperson göra för att inte koppla in en installatör för nätinkopplingen vid växelriktaren (vi skiter just nu i föranmälan o allt annat)

Här måste en elinstallatör tillkallas. Visa mig den regel eller lag som säger att elinstallatören med detta moment kring växelriktaren UTAN att behöva ta ansvar för hela solcellsanläggningen. Nej det går inte och elinstallatören blir totalansvarig. Nästa exempel tidigare var elektrisk golvvärme som annan förlagt och gjutit in, samma sak här. Elinstallatören får ta hela ansvaret för värmegolvet.

Skulle jag göra en utökning av en redan felaktigt installerad kabel så måste jag dra fram en ny men det vill inte kunden så då står man ju där igen och får problem för att det var fel innan.

Ska jag ta upp något mer exempel på hur jävla tydligt det står att elinstallatören som kopplar in el dragen av annan får då ta hela ansvaret då ingen annan än elektriker under EKP får arbeta med el.

Fan jag håller på att explodera
 
K Kenta_S skrev:
Här måste en elinstallatör tillkallas. Visa mig den regel eller lag som säger att elinstallatören med detta moment kring växelriktaren UTAN att behöva ta ansvar för hela solcellsanläggningen. Nej det går inte och elinstallatören blir totalansvarig. Nästa exempel tidigare var elektrisk golvvärme som annan förlagt och gjutit in, samma sak här. Elinstallatören får ta hela ansvaret för värmagolvet.
Vad menar du med att "ta hela ansvaret"? Blir det en juridisk tvist och det framgår tydligt av fakturor och dokumentation från driftsättningen att jobbet bara var att koppla in golvvärmen och erforderliga mätningar har gjorts så kan inte du ställas till svars för att det blir något fel på kabeln i golvet i ett senare skede.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Troligen inte. Men samtidigt förstår jag Kentas resonemang om att det tar väldigt mycket tid och kraft att "bråka" med en kund som hävdar att hans jobb har orsakat ett problem i en helt annan del av anläggningen. Det räcker ju med ett par såna kunder om året för att man ska tröttna och sluta jobba mot privatpersoner...
Det problemet skulle till stor del undvikas om det fanns någon sorts krav på dokumentation av de jobb som görs i anläggningen.
vá faan, jag ser ljus👍 någon som börjar förstå, Tack!
 
EddieHansson
K Kenta_S skrev:
ok vi tar exemplet solcellsinstallation. Hur ska en privatperson göra för att inte koppla in en installatör för nätinkopplingen vid växelriktaren (vi skiter just nu i föranmälan o allt annat)

Här måste en elinstallatör tillkallas. Visa mig den regel eller lag som säger att elinstallatören med detta moment kring växelriktaren UTAN att behöva ta ansvar för hela solcellsanläggningen. Nej det går inte och elinstallatören blir totalansvarig. Nästa exempel tidigare var elektrisk golvvärme som annan förlagt och gjutit in, samma sak här. Elinstallatören får ta hela ansvaret för värmegolvet.

Skulle jag göra en utökning av en redan felaktigt installerad kabel så måste jag dra fram en ny men det vill inte kunden så då står man ju där igen och får problem för att det var fel innan.

Ska jag ta upp något mer exempel på hur jävla tydligt det står att elinstallatören som kopplar in el dragen av annan får då ta hela ansvaret då ingen annan än elektriker under EKP får arbeta med el.

Fan jag håller på att explodera
🤯


I fallet med solcellerna ser jag inte varför du skulle behöva ta ansvar för solcellerna för att du kör inkopplingen på AC/nätsidan.

Tar du ansvar för tvättmaskinen funktion och drift bara för att du kopplar in den i väggdosan?

Samma med kabeln. Om du vet att den är fel så måste du ju säga det till kunden och så får ni komma överens om bästa åtgärd.

Det är det jag menar att dra detta för långt. Sån är inte verkligheten.
 
Var kan man läsa om att en elektriker blir ansvarig för all installation i hela byggnaden när denne utför något jobb i anläggningen?
 
D Dilato skrev:
Var kan man läsa om att en elektriker blir ansvarig för all installation i hela byggnaden när denne utför något jobb i anläggningen?
I Kentas egenkontrollprogram... 😉
 
  • Haha
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad menar du med att "ta hela ansvaret"? Blir det en juridisk tvist och det framgår tydligt av fakturor och dokumentation från driftsättningen att jobbet bara var att koppla in golvvärmen och erforderliga mätningar har gjorts så kan inte du ställas till svars för att det blir något fel på kabeln i golvet i ett senare skede.
Det går inte att friskriva sig från totalansvaret och det är det jag är så jävla förbannad på. Jag slipper gärna krypa på alla fyra och mäta o joxa för att få slingan jämnt o bra förlagd. Toppen om golvläggare, snickare, privatperson fick lägga skiten (slingan)

DET ÄR HELT OMÖJLIGT ATT FRISKRIVA SIG FÖR ANSVAR FRÅN NÅGOT SOM HAR MED KABELN SOM LIGGER INGJUTEN AV ANNAN ÄN ELINSTALLATÖREN. SÅ FORT MAN KOPPLAT DEN TILL EL SÅ HAR MAN TOTALANSVARET FÖR ALLT. Här i ligger min frustration
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.