K Kenta_S skrev:
SÅ FORT MAN KOPPLAT DEN TILL EL SÅ HAR MAN TOTALANSVARET FÖR ALLT.
Fast det stämmer ju inte. Möjligen att några enstaka dryga kunder tror att det är så, men det finns inget i några lagar eller förordningar som säger att det är så.
 
useless useless skrev:
I Kentas egenkontrollprogram... 😉
Fåntratt!

Jag har skrivit att det gäller såklart det momentet som har med mitt uppdrag att göra, skiter fullständigt i elen i övriga huset om detta inte ligger i uppdraget
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
EddieHansson
K Kenta_S skrev:
Det går inte att friskriva sig från totalansvaret och det är det jag är så jävla förbannad på. Jag slipper gärna krypa på alla fyra och mäta o joxa för att få slingan jämnt o bra förlagd. Toppen om golvläggare, snickare, privatperson fick lägga skiten (slingan)

DET ÄR HELT OMÖJLIGT ATT FRISKRIVA SIG FÖR ANSVAR FRÅN NÅGOT SOM HAR MED KABELN SOM LIGGER INGJUTEN AV ANNAN ÄN ELINSTALLATÖREN. SÅ FORT MAN KOPPLAT DEN TILL EL SÅ HAR MAN TOTALANSVARET FÖR ALLT. Här i ligger min frustration
Var får du detta ifrån?
 
useless useless skrev:
Fast det stämmer ju inte. Möjligen att några enstaka dryga kunder tror att det är så, men det finns inget i några lagar eller förordningar som säger att det är så.
Jag jobbar inte med tro! Visa mig den skrivelse att en elektriker slipper ansvar för redan ingjuten värmekabel för 230V. Det här är inte roligt, här försöker man förklara hur det ser ut i regelverket.
 
K Kenta_S skrev:
Jag jobbar inte med tro! Visa mig den skrivelse att en elektriker slipper ansvar för redan ingjuten värmekabel för 230V. Det här är inte roligt, här försöker man förklara hur det ser ut i regelverket.
Nja, du kan väl visa vart i regelverket det står att du ansvarar för andras tidigare utförda arbete (inklusive tidigare arbete av auktoriserade elinstallatörer). Jag har läst reglerna, men inte hittat någon klausul som stödjer ditt påstående.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
Jag förstår fortfarande inte helt här.

Kenta kommer ut till en kund för att fixa golvvärmen som slutat fungera efter X år.
Varför blir det mycket mindre jobb för Kenta om det är en annan elfirma som gjorde jobbet för X år sen än om det var en privatperson som gjorde jobbet? Givet samma fel alltså?

Eller för att jämföra med kunden som kommer med en halvt nedmonterad bil och vill ha hjälp. Om kunden monterat ner själv och kommer med delarna i kasse är det ett stort problem, men om det är en annan bilmekaniker som påbörjat jobbet och alla delarna kommer i en kasse så är problemet genast mycket mindre?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nja, du kan väl visa vart i regelverket det står att du ansvarar för andras tidigare utförda arbete (inklusive tidigare arbete av auktoriserade elinstallatörer). Jag har läst reglerna, men inte hittat någon klausul som stödjer ditt påstående.
Tror du har lite läsförståelse eller jag är otydlig.

Hur ska jag visa på att jag just skruvat den eller den skruven eller just den kabeln för det saknas just sån dokumentation om vad som utförts tidigare så vad är då utfört av just mig o min firma?

Hur många gånger har inte kunder sagt att ditt o datt har en riktig elektriker gjort men ingen dokumentation finns. Alltså blir det den sista elektrikern som blir kontaktad om det blivit nåt fel så därför är det bra att dokumentera vad just jag gjort. Har jag sedan kopplat in något draget av annan person som inte får befatta sig med el, då blir ansvaret mitt att ta så det skiter jag i att göra. Varför ser du inte problemet när det är fel du måste ens samtala om? du har fått ett uppdrag att göra nåt, men det finns hinder av andras fel och gör jag inget då utan kopplar på hej friskt så vet ju ingen vilket av felen som var orsakade av mig eller av den innan.
 
K Kenta_S skrev:
du har fått ett uppdrag att göra nåt, men det finns hinder av andras fel och gör jag inget då utan kopplar på hej friskt så vet ju ingen vilket av felen som var orsakade av mig eller av den innan.
Ja, jag förstår att det kan vara tidsödande och jobbigt att bevisa att inte ditt jobb har orsakat felet. Men steget därifrån till att du automatiskt blir ansvarig för alla fel är väldigt långt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag förstår fortfarande inte helt här.

Kenta kommer ut till en kund för att fixa golvvärmen som slutat fungera efter X år.
Varför blir det mycket mindre jobb för Kenta om det är en annan elfirma som gjorde jobbet för X år sen än om det var en privatperson som gjorde jobbet? Givet samma fel alltså?

Eller för att jämföra med kunden som kommer med en halvt nedmonterad bil och vill ha hjälp. Om kunden monterat ner själv och kommer med delarna i kasse är det ett stort problem, men om det är en annan bilmekaniker som påbörjat jobbet och alla delarna kommer i en kasse så är problemet genast mycket mindre?
Du svarar ju på fel sak så det är inte svårt att se varför du inte förstår.

Jag talar om installation av golvvärmen till elnätet efter ingjutning. Att komma flera år senare och byta termostaten, det är en annan sak då man kan fotografera att klinker ligger samt att golvtermosteten redan sitter på väggen men funkar inte. Då är det en reparation och utbyte av befintlig apparat. Självklart kontrollerar jag kontinuitet på skyddsjord och ev strömmäter slingan med tången för att se att slingan inte är för lång och därför termostaten har slutet fungera. Saknas dokumentataion om kabelförläggning kan samtal till golvvärmetillverkare kanske samma som termostaten oftast och fråga om något verkar konstigt. Ibland en slinga till två olika rum. Det är konstigt och inte rätt men kanske inget som hindrar ny givare o termostat, sällan en slinga i flera rum men det har förekommit
 
EddieHansson
K Kenta_S skrev:
Du svarar ju på fel sak så det är inte svårt att se varför du inte förstår.

Jag talar om installation av golvvärmen till elnätet efter ingjutning. Att komma flera år senare och byta termostaten, det är en annan sak då man kan fotografera att klinker ligger samt att golvtermosteten redan sitter på väggen men funkar inte. Då är det en reparation och utbyte av befintlig apparat. Självklart kontrollerar jag kontinuitet på skyddsjord och ev strömmäter slingan med tången för att se att slingan inte är för lång och därför termostaten har slutet fungera. Saknas dokumentataion om kabelförläggning kan samtal till golvvärmetillverkare kanske samma som termostaten oftast och fråga om något verkar konstigt. Ibland en slinga till två olika rum. Det är konstigt och inte rätt men kanske inget som hindrar ny givare o termostat, sällan en slinga i flera rum men det har förekommit
Du svarar väldigt selektivt här. Nyinstallation av golvvärmekabel är ju en annan sak.
 
useless useless skrev:
Ja, jag förstår att det kan vara tidsödande och jobbigt att bevisa att inte ditt jobb har orsakat felet. Men steget därifrån till att du automatiskt blir ansvarig för alla fel är väldigt långt.
Hmm.

Var skrev jag att jag blev ansvarig för alla förekommande elfel i ett hus?

De som har med mitt uppdrag att göra skrev jag. Är fel hittade av allvarlig karaktär så kan jag nämna det på faktura så kund har möjlighet att åtgärda ev av annan senare. Har man inget ansvar och inte är en företagare när det är fel så förstår jag inte varför detta tjafsande när nu en företagare säger att det blir problem som fördyrar.

Håller du på med el hos andra eller vad försiggår?
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Du svarar väldigt selektivt här. Nyinstallation av golvvärmekabel är ju en annan sak.
Jag talade om installation av elvärmekabel tidigare och för sedan få en kommentar om att flera år senare byta trasig termostat. Är det jag som skriver selektivt då?

Menade jag reparationsutbyte av termostat så skulle jag skrivit detta.
 
K Kenta_S skrev:
Var skrev jag att jag blev ansvarig för alla förekommande elfel i ett hus?

Du skrev:

K Kenta_S skrev:
SÅ FORT MAN KOPPLAT DEN TILL EL SÅ HAR MAN TOTALANSVARET FÖR ALLT.
Och det stämmer ju inte även om du med "ALLT" bara menar hela golvvärmen.
Ditt ansvar är att göra nödvändiga kontroller före driftsättning. Visar inte dom på några fel så kan inte du lastas för att kabeln är felaktigt lagd eller går sönder senare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
K Kenta_S skrev:
Du svarar ju på fel sak så det är inte svårt att se varför du inte förstår.

Jag talar om installation av golvvärmen till elnätet efter ingjutning. Att komma flera år senare och byta termostaten, det är en annan sak då man kan fotografera att klinker ligger samt att golvtermosteten redan sitter på väggen men funkar inte. Då är det en reparation och utbyte av befintlig apparat. Självklart kontrollerar jag kontinuitet på skyddsjord och ev strömmäter slingan med tången för att se att slingan inte är för lång och därför termostaten har slutet fungera. Saknas dokumentataion om kabelförläggning kan samtal till golvvärmetillverkare kanske samma som termostaten oftast och fråga om något verkar konstigt. Ibland en slinga till två olika rum. Det är konstigt och inte rätt men kanske inget som hindrar ny givare o termostat, sällan en slinga i flera rum men det har förekommit
Jaha du talar om när du kommer och får ta över något som aldrig blivit driftsatt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.