• Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
N
Det är tydligt att el skall bli någon slags lyxvara som de som har små marginaler skall få det extra kämpigt att betala för.
En kWh kostar lika mycket för den med låg inkomst som för den med hög.
Politikerna borde prioritera att sänka elskatten. Börja med att ta bort eller åtminstone sänka momsen på el.
 
  • Gilla
Erik_91 och 9 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Det är tydligt att el skall bli någon slags lyxvara som de som har små marginaler skall få det extra kämpigt att betala för.
En kWh kostar lika mycket för den med låg inkomst som för den med hög.
Politikerna borde prioritera att sänka elskatten. Börja med att ta bort eller åtminstone sänka momsen på el.
Så vi som haft dessa pris i Skåne länge delar gärna med oss till er lite uppåt.
Är väl bra att det blir mer rättvist i landet eller??:)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 4 till
  • Laddar…
S
Borde man inte ställa krav på alla länder i EU att man måste ha en fungerande elförsörjning innan man gör något sånt? Istället för att lösa problemet sprider man ju bara ut "skiten" till fler länder
 
  • Gilla
Erik_91 och 3 till
  • Laddar…
Fördelningspolitik i EU när den är som bäst haha. Jag skrev om detta i en tidigare tråd för något år sedan när förordningen klubbades. Jag undrar ibland varför vi är med i EU...
 
  • Gilla
  • Arg
perror och 7 till
  • Laddar…
Så om Sverige nu försöker mota de höga elpriserna med att lägga skattepengar på mer elproduktion, så kommer vår el gå direkt på export så fort det är elbrist på kontinenten?
 
  • Gilla
Noll koll och 2 till
  • Laddar…
Jag har sagt det innan och jag säger det igen, det här är så dumt att klockorna stannar för evigt. Med argumentet "jämn prissättning" så borde ostpriset höjas i Frankrike för att den är dyrare i Sverige.

Alla räcker upp en hand som tror det blir ett jävla liv därnere. Men svenska politiker och myndigheter är så mjäkiga och bara bockar och bugar.
 
  • Gilla
  • Älska
Rooney och 21 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Så vi som haft dessa pris i Skåne länge delar gärna med oss till er lite uppåt.
Är väl bra att det blir mer rättvist i landet eller??:)
Drar ni värmerör tillbaka upp hit då?

När ni har +10 i söder och vi har -10 i norr så är det klart att det ska vara billigare per kWh här uppe på lokalproducerad el.

Ni tackar ju nej till kärnkraften och vindkraften men klagar på elpriset?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
RufusHedman och 21 till
  • Laddar…
N
A Argastesnickaren skrev:
Så vi som haft dessa pris i Skåne länge delar gärna med oss till er lite uppåt.
Är väl bra att det blir mer rättvist i landet eller??:)
Du tycker inte det vore bättre att man gjorde något radikalt åt priset i SE4 istället för att höja det för SE1, SE2 och SE3?
Sänkningen i SE4 blir marginell p.g.a. det nya systemet.
Det är sjukt att vi som bor i ett land med ett kallt och mörkt klimat vintertid skall subventionera Mellaneuropa.
 
  • Gilla
RufusHedman och 7 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Drar ni värmerör tillbaka upp hit då?

När ni har +10 i söder och vi har -10 i norr så är det klart att det ska vara billigare per kWh här uppe på lokalproducerad el.

Ni tackar ju nej till kärnkraften och vindkraften men klagar på elpriset?
Jag misstänker att om skåningarna får säga sitt så hade de gärna tackat ja till kärnkraften.
 
  • Gilla
Anders.o93 och 7 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har sagt det innan och jag säger det igen, det här är så dumt att klockorna stannar för evigt. Med argumentet "jämn prissättning" så borde ostpriset höjas i Frankrike för att den är dyrare i Sverige.

Alla räcker upp en hand som tror det blir ett jävla liv därnere. Men svenska politiker och myndigheter är så mjäkiga och bara bockar och bugar.
Det är fritt fram att köpa upp ost i Frankrike.
 
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Du tycker inte det vore bättre att man gjorde något radikalt åt priset i SE4 istället för att höja det för SE1, SE2 och SE3?
Sänkningen i SE4 blir marginell p.g.a. det nya systemet.
Det är sjukt att vi som bor i ett land med ett kallt och mörkt klimat vintertid skall subventionera Mellaneuropa.
Subventionera? Att exportera är inte att subventionera.
 
  • Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Så vi som haft dessa pris i Skåne länge delar gärna med oss till er lite uppåt.
Är väl bra att det blir mer rättvist i landet eller??:)

Visst vet du att trots att vi har lägre pris här uppe så kräver det betydligt mer el att värma husen här uppe
 
  • Gilla
jonaskop och 3 till
  • Laddar…
Har inte läst mig in på vad det innebär, men är det här en kostnad som kommer läggas ovanpå kwh priset man har så det spelar ingen roll om man sitter på fast eller rörligt elpris ?
 
Nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.