Hej. Bor in en villa från 1967. Den är dränerad och med nytt tak. Vi bor på 114kvm och lika stor källare.
Idag kom elräkning. 3258kwh förbrukat i december.
Vi har bergvärme som är installerad innan vi köpte huset. Den blev installerad 2007. Vi har värmen på ca 18-19 grader.
idag kom räkningen precis under 15 000kr på elen.
Nån som har nån idé vad man kan göra?
Bergvärmepumpen är en IVT (Nibe) Greenline Rego 634.
Idag kom elräkning. 3258kwh förbrukat i december.
Vi har bergvärme som är installerad innan vi köpte huset. Den blev installerad 2007. Vi har värmen på ca 18-19 grader.
idag kom räkningen precis under 15 000kr på elen.
Nån som har nån idé vad man kan göra?
Bergvärmepumpen är en IVT (Nibe) Greenline Rego 634.
Hej
Jag tänker direkt att den av någon anledning använder mycket tillskott. Finns det nåt sätt att se antalet timmar som tillskottet går? Det går ju alltså drygt 100kwh/dygn och det är för mycket för bara värmepumpsdriften(kompressorn).
Jag tänker direkt att den av någon anledning använder mycket tillskott. Finns det nåt sätt att se antalet timmar som tillskottet går? Det går ju alltså drygt 100kwh/dygn och det är för mycket för bara värmepumpsdriften(kompressorn).
Har nästan exakt ett likadant hus som dig, med bergvärme. En Ivt greenline från 2005. Gjorde av med 1680 kwh i december. Jag kan ingenting om bergvärme och dess förbrukning men Känns ju som att något är på tok.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 039 inlägg
Dedär ser ut som samma app som jag har från godel, den har ingen faktisk aning om hur mycket som går till värme.
Pumpen du har är en IVT, inte nibe, Greenline HT-Cx där x är effekten. (rego 634 är styrsystemet)
Jag har en C9 från 2004 i ett hus på 165kvm+100kvm källare från 72.
vi gjorde av med 1649, men då bor vi i sydligaste skåne.
Dessa pumpar kan ha problem med skit i slangarna, då sjunker effektiviteten.
Det du skulle kunna kolla är när pumpen kört en liten stund vad du har för temperaturer på värmebärare fram och retur, samt hetgas.
Pumpen du har är en IVT, inte nibe, Greenline HT-Cx där x är effekten. (rego 634 är styrsystemet)
Det du skulle kunna kolla är när pumpen kört en liten stund vad du har för temperaturer på värmebärare fram och retur, samt hetgas.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 039 inlägg
Det är svårt att säga om det är en vettig förbrukning, beror på en del faktorer såsom dimensionering (behöver den gå mycket på tillskott) men också husets placering i landet, och hur tätt och isolerat huset är.
En annan sak gällande pumpen som kan dra extra mycket är om växelventilen (blå klumpen) kärvar, då kommer den kämpa med att generera varmvatten som kommer ut i värmesystemet, med en dålig "verkningsgrad"..
Jag har nyligen roat mig med att gå genom min pump, se tråd här.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ivt-ht-c9-pressostat-hoeg-aer-cirkpumpen-dalig.470499/
En annan sak gällande pumpen som kan dra extra mycket är om växelventilen (blå klumpen) kärvar, då kommer den kämpa med att generera varmvatten som kommer ut i värmesystemet, med en dålig "verkningsgrad"..
Jag har nyligen roat mig med att gå genom min pump, se tråd här.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ivt-ht-c9-pressostat-hoeg-aer-cirkpumpen-dalig.470499/
13th Marine skrev:Dedär ser ut som samma app som jag har från godel, den har ingen faktisk aning om hur mycket som går till värme.
det är en Nibe i botten.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 039 inlägg
Ah, dedär är på tanken om jag inte minns fel?G Gabriel Björling skrev:
163L varmvatten och 57L värmevatten.
Jag har inte noterat att det är Nibe som gör den åt IVT. (Jag hade en motorcykel från Yamaha som hade KTM-delar då den tydligen byggdes i KTMs fabrik för europamarknaden).
Men IVT och Nibe är inte samma företag.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 117 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 117 inlägg
Och du är helt säker att det är värmen som drar?
Någon som badar duschar, spa bad drag vid fönster osv osv.
jag har cirka 3200 kW på mitt hus.
På Fortum står det att det mesta är värme.
Men mycket går till stall, frost säkring av vatten slang till stall.
Mitt spa bad.
Bastun barn som har tv och datorer på.
Någon som badar duschar, spa bad drag vid fönster osv osv.
jag har cirka 3200 kW på mitt hus.
På Fortum står det att det mesta är värme.
Men mycket går till stall, frost säkring av vatten slang till stall.
Mitt spa bad.
Bastun barn som har tv och datorer på.
Ta fram manualen och läs hur man tar reda på hur mycket elpatronen har gått...?
Kan det vara denna:
https://vpkollen.se/uploaded/manualer/IVT/Manual_HT.pdf
i så fall:
s31 - tillskottsindikering (lampa?)
s31 - Info (skall ge info om tillskott)
s44: I reglercentralen sparas statistik om värmepumpens och tillskottets drift. Du kan t.ex. se hur många timmar de har varit igång. Så här gör du för att se värmepumpens och tillskottets drifttider:
s45:
Procentfördelning av tillskottets varmvattendrift och värmedrift
Menyn visar energitillskottets fördelning mellan varmvattendrift och vär- medrift. Fördelningen är angiven i procent. Värmedriften avser uppvärmning av värmevatten.
Detta kna vara nåt?
s80:
Tidsstyrning av tillskott
4.2 Du kan ställa in reglercentralen så att tillskottet blockas helt under vissa tider på dygnet. Läs mer i kapitel 2 och rubriken Extrafunktioner (Kundnivå 2)/Tidsstyrningar hur du ställer in fönstermenyn.
Fanns en massa inställningar för Tilkskott (elpatron) - värt att de igenom hela inställning på anläggningen om ni inte gjort det - den kanske sattes av en frusen typ för 15 års sedan när elen kostan 20 öre...
Lycka till ;-)
//
Kan det vara denna:
https://vpkollen.se/uploaded/manualer/IVT/Manual_HT.pdf
i så fall:
s31 - tillskottsindikering (lampa?)
s31 - Info (skall ge info om tillskott)
s44: I reglercentralen sparas statistik om värmepumpens och tillskottets drift. Du kan t.ex. se hur många timmar de har varit igång. Så här gör du för att se värmepumpens och tillskottets drifttider:
- Tryck in knappen Värme tills det står Access = KUND2 i fönstret
osv...
s45:
Procentfördelning av tillskottets varmvattendrift och värmedrift
Menyn visar energitillskottets fördelning mellan varmvattendrift och vär- medrift. Fördelningen är angiven i procent. Värmedriften avser uppvärmning av värmevatten.
Detta kna vara nåt?
s80:
Tidsstyrning av tillskott
4.2 Du kan ställa in reglercentralen så att tillskottet blockas helt under vissa tider på dygnet. Läs mer i kapitel 2 och rubriken Extrafunktioner (Kundnivå 2)/Tidsstyrningar hur du ställer in fönstermenyn.
Fanns en massa inställningar för Tilkskott (elpatron) - värt att de igenom hela inställning på anläggningen om ni inte gjort det - den kanske sattes av en frusen typ för 15 års sedan när elen kostan 20 öre...
Lycka till ;-)
//
Gå in på https://www.byggahus.se/jamfor-elforbrukning, fyll i dina värden och jämför med andra villor med liknande egenskaper (uppvärmd area, byggnadsår, uppvärmningsmetod etc). Verkar förbrukningen (kWh/kvm) vettig?
Vi har också en IVT HT C9 från 2006, verkar se ut precis som din på insidan. Villa i Stockholm från 1927, 80kvm källare, sedan ytterligare 185kvm uppvärmd area (varav 20kvm vinterträdgård, fönster från golv till tak på tre sidor, inte helt täta altandörrar) + lätt uppvärmd vind (16-17°). Dec 2022 gjorde vi av med 2158kWh (en betydlig förbättring jämfört med dec 2021), första och andra våningen höll 21° eller mer. Värmepumpens värmenivå är inställd på 3.8, tidigare (2021) hade vi den mellan 6 och 7 men sedan dess har vi gjort underhåll, trimmat värmesystemet (fördelat flödena efter behov) samt installerat energiglas i gamla kopplade tvåglasfönster.
Vilken värmenivå är inställd på värmepumpen? Vilken är temperaturen på köldbärare in (GT10)? Vilken framledningstemperatur används (beror på utetemperaturen förstås)? Har ni tillräckligt med radiatorer?
Vi har också en IVT HT C9 från 2006, verkar se ut precis som din på insidan. Villa i Stockholm från 1927, 80kvm källare, sedan ytterligare 185kvm uppvärmd area (varav 20kvm vinterträdgård, fönster från golv till tak på tre sidor, inte helt täta altandörrar) + lätt uppvärmd vind (16-17°). Dec 2022 gjorde vi av med 2158kWh (en betydlig förbättring jämfört med dec 2021), första och andra våningen höll 21° eller mer. Värmepumpens värmenivå är inställd på 3.8, tidigare (2021) hade vi den mellan 6 och 7 men sedan dess har vi gjort underhåll, trimmat värmesystemet (fördelat flödena efter behov) samt installerat energiglas i gamla kopplade tvåglasfönster.
Vilken värmenivå är inställd på värmepumpen? Vilken är temperaturen på köldbärare in (GT10)? Vilken framledningstemperatur används (beror på utetemperaturen förstås)? Har ni tillräckligt med radiatorer?