Jag byggde en tidsstyrning till pelletsbrännaren men skulle nu vilja styra den efter elpriset. Alltså att den aktiverar brännaren när elpriset är över ett visst värde.

Finns det en någolunda billig färdig lösning att köpa? En låda med ett elprisstyrt relä? Det enda om behövs är att styra en reläutgång. Och typ ett webgränssnitt att konfigurera i om pelletspriset ändras.

Just nu har jag en shelly 1 och några appar på mobilen bara för att leka lite med men finns det nån app eller windows program som kan styra en shelly 1 beroende på elpris? Har laddat ner apparna shelly cloud, tibber, homey, greenely. Shelly och homey apparna kan styra av/på när man trycker på en knapp i appen, men hur får man in elpriset i appen? Eller nån sorts molntjänst?
Ett windowsprogram skulle funka också eftersom jag ändå har en dator som alltid är på.

//david

• Shelly 1 Wi-Fi-reläbrytare, förpackning och enhet, elektrisk anslutning, smart hem-tillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komplex elektrisk utrustning, kablar, mätare, delar i genomskinligt skåp, industriell känsla, viss oordning, teknisk setup.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Det finns kanske enklare lösningar, men det du vill göra går åtminstone att göra med Home Assistant.

Kan man köra Home Assistant på en windows pc? Hm trodde det skulle va enklare det här, hur gör dom som styr laddning av elbil eller styr värmepumpar?
Om jag varit kund hos t.ex. tibber hade deras app kunnat styra ett relä som shelly 1? Trodde faktiskt att dom som säljer smarta prylar som shelly hade inbyggt stöd för just sånt här.

M Marsmannen skrev:
Kan man köra Home Assistant på en windows pc? Hm trodde det skulle va enklare det här, hur gör dom som styr laddning av elbil eller styr värmepumpar?
Om jag varit kund hos t.ex. tibber hade deras app kunnat styra ett relä som shelly 1? Trodde faktiskt att dom som säljer smarta prylar som shelly hade inbyggt stöd för just sånt här.
Man kan köra Home Assistant i någon virtuell miljö i Windows, ja. Men det känns som rätt bökigt. HA är i första hand tänkt att köras på en egen maskin, oftast en Raspberry Pi då de är billiga och drar lite ström. Men det går även att köra på "lite vadsomhelst". Som sagt, det kanske finns enklare lösningar, men just att styra mot elpris gör nog utbudet av lösningar lite smalt. Någon annan kanske har ett annat förslag, men jag kan inget annat system än HA som klarar detta. Möjligen Homey, men då kan det bli en rätt dyr historia beroende på vilken modell du väljer.

hsd
Om det görs någon speciallösning så se till att documentera detta noggrant, både tekniska ritningar och handhavande anvisningar, så att nästa ,osv., husägare har en chans när något inte fungerar

Jag slår av och på beredaren manuellt.
Kollar morgondagens elpris, knappar in vilka tider den ska gå i shelly appen.
Men man blir ju lat också... Slutade med att man låter den gå ungefär samma tider varje dag.
Ingen större ide att jaga 1öringar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.