D
Står i begrepp att byta VP och jag kör idag med nGenic, min fundering är om man ska planera för att fortsätta med detta eller om de styrningar som finns i pumparna, IVT eller Nibe, nu är så bra att man kan skippa Ngenicen och använda det inbyggda?

Har för mig att jag läst negativt om dessa men kan minnas fel, alternativt vara förlegad info..
 
Kanske inte riktigt svar på din fråga, men jag fick nyligen en Daikin installerad och de hoppade över egen smart styrning utan hänvisar till Ngenic.
Fördelen med Ngenic är väl också att du kan justera för solinstrålning eller när det blåser.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi hade förut en Nibe 730 som vi använde inbyggda SPA funktionen på, funkade rätt bra men utgick ju endast efter utetemperaturen. Så när kaminen var igång eller full solinstrålning så blev det väldigt varmt inne. Men det klart positiva är väl att produktionen av varmvatten även styrdes.

Nu har vi en comfortzone som vi använder Ngenic med, klart nöjda att styra både på ute och innetemperatur, dock ingen styrning på varmvattnet.

Så, jag hade nog helst kört nibes SPA funktion för att få med varmvattnet men installerat en rumsgivare också. (Nu är jag inte helt säker på att Nibe kan styra mot både ute och inne)
 
  • Gilla
freols87
  • Laddar…
D
Som det ser ut nu så lutar det åt en Nibe S1256, de menar ju på att den är ytterst sofistikerad i sin styrning men jag undrar fortfarande om inte det är bättre att flytta dessa funktioner utanför pannan, känns som att det finns mer och löpande uppdaterad funktionalitet där, tankar eller fakta runt detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.