D djac skrev:
Tja, om man upprörs av en mycket liten subventionering av bra och miljövänlig energi så borde man ju rasa över mycket stora subventioner av mycket skadlig energi. Släpper man sargen och kliver in i den verkligheten som baseras på fakta så blir det precis så enkelt.
Vill man jämställa en meningslös svensk subvention som vi kan påverka med vad andra länder eventuellt gör och som vi har mycket svårare att påverka tycker jag att man ägnar sig åt bedräglig argumentation, vilket jag också gärna påpekar.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nyheter som eventuell kan öppna upp för geotermisk energiproduktion i Sverige.
Tekniken baseras på något som kallas Gyrotron. Någon som har kunskap runt detta ämne?


Quaise Energys plan är att inleda med konventionell borrning till ungefär 5 kilometers djup och därefter fortsätta med sitt egenutvecklade borrsystem för att ta sig vidare ner till 10–20 kilometer. Med hjälp av gyrotronen alstras millimetervågor som förångar materialet. Planen är att borrtekniken ska kunna demonstreras i fält 2024.

Vid 20 km djup ligger temperaturen på 500 grader. Om man kan nå dit till en rimlig kostnad så skulle det onekligen skaka om produktionen av grön energi.
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vill man jämställa en meningslös svensk subvention som vi kan påverka med vad andra länder eventuellt gör och som vi har mycket svårare att påverka tycker jag att man ägnar sig åt bedräglig argumentation, vilket jag också gärna påpekar.
Ok, ja, ja, så ser inte jag det, jag är positivt inställd till om någon kan fånga in solenergi som ersätter lite fossilt, det är en bra sak i mina ögon, om denna sedan får en pytteliten subvention så ser jag inga problem med detta (det är ju bara på den elen som man inte använder). Jag tycker att man kan rikta den energi man ägnar åt energifrågan i en annan riktning, finns mycket som ställer till med mer än de 60 örena, enligt mina värderingar.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Nyheter som eventuell kan öppna upp för geotermisk energiproduktion i Sverige.
Tekniken baseras på något som kallas Gyrotron. Någon som har kunskap runt detta ämne?

  • Deras borrteknik öppnar för värme från stora djup (Nyteknik)
  • Quaise Energy Secures $40M Series A to Unlock Terawatt-Scale Geothermal Energy
  • Unlocking geothermal energy through disruptive, hybrid deep drilling technology.

Quaise Energys plan är att inleda med konventionell borrning till ungefär 5 kilometers djup och därefter fortsätta med sitt egenutvecklade borrsystem för att ta sig vidare ner till 10–20 kilometer. Med hjälp av gyrotronen alstras millimetervågor som förångar materialet. Planen är att borrtekniken ska kunna demonstreras i fält 2024.

Vid 20 km djup ligger temperaturen på 500 grader. Om man kan nå dit till en rimlig kostnad så skulle det onekligen skaka om produktionen av grön energi.
Ingen aning mer än att på Island funkar det umärkt men då slipper islänningarna borra.

Här är deras hemsida
https://www.quaise.energy/

Vete tusan hur de tänkt att värmeväxlingen ska ske? borra är en sak sen ska ju även värmen upp på något sätt och det kan vara betydligt svårare.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Därför kan en SMR vara gen III eller IV, precis som en stor reaktor kan det.
Jo nu kan inte en stor reaktor vara en SMR dvs Small Medium Reactor.
(men jag lämnar ämnet)
 
D
P paralun skrev:
Kollade vad Belgien sysslat med och deras gröna miljöminister får nu äta upp alla sina löften och offentliga kritik av Frankrikes kärnkraftsutbyggnad.

Belgian Greens make U-turn to consider nuclear plants extension
[länk]

Nu väntar vi på Tysklands beslut.
Det låter väl klokt.
 
D djac skrev:
Det låter väl klokt.
Jo men jag läste på om den här madamen och det här var nog en bitter vändning för henne.
Naiva miljöpartister överallt som ställer till det!

Men nu väntar vi på Tyskland!
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Ok, ja, ja, så ser inte jag det, jag är positivt inställd till om någon kan fånga in solenergi som ersätter lite fossilt, det är en bra sak i mina ögon, om denna sedan får en pytteliten subvention så ser jag inga problem med detta (det är ju bara på den elen som man inte använder). Jag tycker att man kan rikta den energi man ägnar åt energifrågan i en annan riktning, finns mycket som ställer till med mer än de 60 örena, enligt mina värderingar.
För det första är jag inte upprörd över de 60 örens men ser det som greenwashing i Sverige. Det går åt energi vad man än tillverkar och vart. Att då tro att solceller i Sverige löser några fossilrelaterade problem på jorden anser jag är felaktigt i de flesta fall.
 
D
G OMathson skrev:
För det första är jag inte upprörd över de 60 örens men ser det som greenwashing i Sverige. Det går åt energi vad man än tillverkar och vart. Att då tro att solceller i Sverige löser några fossilrelaterade problem på jorden anser jag är felaktigt i de flesta fall.
Nä så är det såklart, en panel gör ingen skillnad men varje kWh som förs ut på nätet ersätter en annan, så på det sättet är det bra. Sen är jag inte radikal, jag tror inte på ett svar på energifrågan, det blir en diversifierad framtid med intelligentare förbrukning och nät, många energikällor, tillsammans med dagens, kommer att samexistera i näten.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Nä så är det såklart, en panel gör ingen skillnad men varje kWh som förs ut på nätet ersätter en annan, så på det sättet är det bra. Sen är jag inte radikal, jag tror inte på ett svar på energifrågan, det blir en diversifierad framtid med intelligentare förbrukning och nät, många energikällor, tillsammans med dagens, kommer att samexistera i näten.
Och till varje panel ink kringutrustning har det gått åt energi, högst sannolikt även fossilt i kedjan, eller ej fossilt som kunde ersatt något annat fossilt, innan de börjar generera el, då ska de användas där de gör någon större nytta och rätt meningslöst i tex Skellefteå, jag känner till folk som har det där på sina villatak.
 
D
G OMathson skrev:
Och till varje panel ink kringutrustning har det gått åt energi, högst sannolikt även fossilt i kedjan, eller ej fossilt som kunde ersatt något annat fossilt, innan de börjar generera el, då ska de användas där de gör någon större nytta och rätt meningslöst i tex Skellefteå, jag känner till folk som har det där på sina villatak.
Verkar som att tillverkningsbelastningen är hoptjänad ganska snabbt: https://www.vattenfall.se/solceller/hur-fungerar-solceller/
 
A ajn82 skrev:
För att förtydliga, när jag skriver ovan att man kan räkna kärnkraftsinvesteringar som en försvarsutgift innebär det inte nödvändigtvis att man behöver betala hela reaktorn med försvarsbudgeten. Man kan t.ex göra som UK och garantera en vis minimum volym och pris för säg de första 30 åren till den som bygger reaktorn, så behöver inte vara en särskilt stor kostnad "up front", och beroende på elmarknadens utveckling inte ens nödvändigtvis en kostnad alls.

Sen om man bygger nya (gärna SMR) reaktorer strategiskt placerade kan man spara pengar på att inte behöva förstärka stamnätet, vilket lämpligen tas in i kalkylen för "samhällsvärdet" av ny kärnkraft, på samma sätt man får räkna in värdet av att slippa slutförvar om man bygger reaktorer av typer som kan elda gammalt bränsle, och att bränslet redan finns inhemskt utan att behöva öppna nya gruvor, eller importera från tveksamma länder.

Så jag föreslår inte att vi ska bränna ett års budget för att bygga en ny reaktor, dock en intressant tanke hur det hade sett ut om vi hade gjort det sen försvaret i praktiken avvecklades runt millennieskiftet. Många reaktorer vi haft på plats vid det här laget, kunnat exportera friskt till Europa nu och även undvikit samhällskonsekvenserna av höga elpriser i dagsläget.
Kollade på en till SMR-reaktor och den är nog ett troligare alternativ eftersom både GE samt Hitachi har djup teknologikunskap i just kärnkraft.
Just med den här SMR-reaktorn har då Polen samt Tjeckien skrivit avtal.

BWRX-300
https://nuclear.gepower.com/build-a-plant/products/nuclear-power-plants-overview/bwrx-300

Skulle nog passa utmärkt i Ringhals och/eller Oskarshamn!
 
G
D djac skrev:
Verkar som att tillverkningsbelastningen är hoptjänad ganska snabbt: [länk]
Vattenfall har till viss del blivit en lobby organisation, "de mörka vintrarna jämnas ut av de långa sommardagarna" står det och det stämmer ju när det gäller ljuset men när jag kollar min förbruknings statist så är de precis tvärt om då det är kylan ute (när det är dom mörkast i Sverige) i december till februari som gör att min vp går flest timmar/dygn och behöver mest el energi och ibland tom rätt hög effekt mha tillsats. Hur tänkte man spara ljuset?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.