G OMathson skrev:
det Mars nu och det va det förra veckan också.
jo så är det förstås... jag kikade nu på julveckan (med vinterdagjämningen) och då stod solen för 2.6% av Tysklands elproduktion – genomsnittet för helåret 2021 var den 9.9%, och hitintills i år 5.4%

för den elake konkurrenten – gasen – var motsvarande siffror 12.7%, 10.4% och 10.3%

den tyska vinden bidrar med mer än dubbelt mot vad gasen gör

enligt vetenskapen så ska det inte skilja sååå himla mycket i solcellspotential för södra Sverige som [norra] Tyskland:
Karta över solenergipotential i Europa, med färgkodning som visar årlig summa solstrålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


visst skiljer det, men det är ju inte en faktor två eller så...

i Sverige stod solen för blott 0.7% av elproduktionen för helåret 2021, men så är ju utbyggnaden inte alls lika stor här
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
'Högst 2 GW"? Skumt, kan man välja 0?
det går att välja noll – man överlåter nog till expertmyndigheten att bedöma behovet löpande (årligen) i stället för att riksdagsledamöter ska vara inne och rösta om saken

OT – jfr skrönan om riksdagsman Petter Jönsson från Nässjö som vid debatten om södra stambanans förläggning i södra Sverige ska ha sagt –Järnvägen ska gå till Nässjö, för där bor jag

finns det ett behov av effektreserv så kommer det också vara lönsamt att skapa och erbjuda sådan till marknaden – som flera gånger åberopats i tråden så skulle det om två nya reaktorer magiskt uppstod i Ringhals och med ett bättre stamnät, leda till sänkta elpriser med 30-45% i SE3/SE4, alltså allt lägre lönsamhet för att behålla existerande kraft eller bygga nya kraftverk – tillgång och efterfrågan behöver gå i takt
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
F
G OMathson skrev:
Jag har inga problem med att du har solceller, men jag tycker man kan ta bort "60 öringen" för solceller i Sverige då de oftast inte genererar el när el behövs mest här, kan ibland kompensera för vind men solceller ger mer om de används för att kyla mha ac.
Vilken "60-öring" ?
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
F
A AxelJa skrev:
Fruktansvärt skönt att dom stoppas. Vad vi behöver är en snabb byggnation av kärnkraftverk. Helst för 10 år sedan.

För övrigt så är vindkraftskramare extremt egoistiska.
Varför är det så "fruktansvärt skönt att de stoppas"? Har du ont av dem eller?
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Vilken "60-öring" ?
2. Skattereduktion på såld solel
När du säljer överskottsel från din solcellsanläggning kan du få en skattereduktion på 60 öre/kWh. Skattereduktionen förtrycks i din deklaration och kräver ingen administration från din egen sida.
 
P
harka harka skrev:
jag kan inte komma ihåg att vi någonsin haft effektbrist i det här landet och har aldrig behövt släcka ner någon elkonsument
Har det aldrig hänt att någon elintensiv industri har fått betalt för att dra ner på produktionen? Jag har för mig att jag har sett att sådana planer finns. Var ska man leta? Hos Svenska kraftnät?
 
P
harka harka skrev:
tjaa, inte hade väl elräkningen varit lägre om elproduktionskostnaderna varit högre?
Hade elproduktionskostnaderna varit högre med lägre skatter?
 
P
D djac skrev:
Jag känner inte till förutsättningarna i detalj men min gissning är marknaden såklart, lägre investeringsbehov och snar avkastning, dessutom kan man enkelt ta ut ett högre pris om råvaran skulle öka i pris, jag antar att det är en väsentligt lättare kalkyl att svälja.
Jag har nog inte mer detaljkunskap än du i det fallet, men din gissning förefaller inte orimlig. För en koldioxidtaliban som mig är det en dålig utveckling.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Har det aldrig hänt att någon elintensiv industri har fått betalt för att dra ner på produktionen? Jag har för mig att jag har sett att sådana planer finns. Var ska man leta? Hos Svenska kraftnät?
Vissa pappersbruk har haft det allra minst. Holmen, Stora Enso och Rottneros tror jag. Hittar bara spår av Stora vid en snabb sökning.

https://inkopsradet.se/snabbt-till-skott-for-att-skaffa-reserv/
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Japp, så är det men nu har vi ändrat förutsättningarna för detta, av ideologiska skäl, det är möjligt att det går att införa ytterliggare regleringar på denna 'marknad' som tvingar dessa bolag att investera även i rena förlustprojekt, det vet jag faktiskt inte.
Elförsörjningen är väl en av få infrastrukturer som till stor del har överlåtits till "marknaden"?
Telekommunikation är en annan som jag kan komma på, men vägar, järnvägar och flyginfrastruktur är fortfarande statens ansvar.
 
P pmd skrev:
Har det aldrig hänt att någon elintensiv industri har fått betalt för att dra ner på produktionen? Jag har för mig att jag har sett att sådana planer finns. Var ska man leta? Hos Svenska kraftnät?
Nej det har jag själv aldrig hört talas om....

Däremot vid en större störning och frekvensen sjunker utanför gränser så har man ju en frånkopplingsplanering.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet...temdrift/styrel-och-forbrukningsfrankoppling/
 
P
harka harka skrev:
jag vet inte exakt hur bidragen är utformade och om det finns någon öronmärkning av pengarna, men det låter osannolikt att de skulle fått ett riktat bidrag för att fixa ett bergrum
Nej, som jag skrev så ingår det i projektet.
– det fantastiska i projektet är att konvertera den gamla kol/koks-processen till en vätgasbaserad tillverkningsprocess och att bygga upp pilotanläggningar där detta prövas i industriell skala
Ja, det är cool hi-tech!
löst volatilitetsproblemen? för alla som behöver vätgas kan det kanske vara så – vill man ha vätgas för att sedan kunna återkonvertera den till el så tillkommer ytterligare kostnader (vore det för att driva ett par "Karlshamnsverk" några timmar om året så borde det kunna vara inom räckhåll)
Jag ber om ursäkt. Jag var lite otydlig. I det aktuella sammanhanget innebär termen "vätgaslagring" även att konvertera tillbaka vätgasen till elektricitet.
 
P
K karlmb skrev:
Om du tittar på videon jag länkade till så förstår du att eftersom priset i sydnorge gick upp så gick det upp i hela Norden.
Det är en väldigt tight koppling mellan Norge och Sverige.
Så även om allt mellan oss är status quo så slår en prisökning oftast igenom nästan fullt ut.
Det är bara att titta på statistiken.
Den här statistiken visar att importnettot för Sverige skiljde sig åt med 1.5 % mellan 2020 och 2021.
https://www.scb.se/hitta-statistik/...ch-diagram/import-och-export-av-el-manadsvis/
 
P
D djac skrev:
Eller den enorma subventionen på fossilbränsle, eller bägge!
Men, alltså. Sverige subventionerar inte fossila bränslen. Andra länder gör det måhända, men det är lite skevt att jämföra svenska solcellsubvention med utländsk fossilbränslesubvention.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.