P pmd skrev:
De kablarna ändrade inte på Sveriges importnetto (vilket redan har redovisats i tråden) så det var inte de kablarna som var den direkta orsaken till prishöjningen.
Om du tittar på videon jag länkade till så förstår du att eftersom priset i sydnorge gick upp så gick det upp i hela Norden.
Det är en väldigt tight koppling mellan Norge och Sverige.
Så även om allt mellan oss är status quo så slår en prisökning oftast igenom nästan fullt ut.
Det är bara att titta på statistiken.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Varje nytt kärnkraftverk är en vinst för världen i mitt tycke, så mycket goda nyheter.

Som jag tror jag skrev i denna tråden för ett halvår sedan, har inga problem med att lägga delar av försvarsbudgeten på kärnkraft, för tror det hade gett bra valuta för pengarna i att öka vår säkerhet
Var tvungen att leta upp mitt inlägg, var bara 3 månader sen och inte ett halvår, men ändå.

A ajn82 skrev:
Jag är övertygad om att nyckeln till en fredlig framtid är tillgången till billig energi och därmed välstånd. Att den även behöver vara miljö- och klimatvänlig säger sig själv.

Utifrån det ser jag inga problem att bekosta ny kärnkraft med skattepengar, med tanke på hur Putin styr gaskranen med järnhand så hade det inte ens varit orimligt att räkna det som försvarsutgifter.

Om våra grannländer envisas med att lägga ner kärnkraft och elda kol och olja istället när det är vindstilla och mörkt är det tråkigt, men det bästa för vår framtid är i så fall att vi producerar ren och billig energi och exporterar till dem, klimat och luftföroreningar kommer att drabba våra barn oavsett ursprungsland.

Man måste inse att energifrågan är fundamental i ett modernt samhälle, den är grunden till allt välstånd och att hantera den på ett ansvarsfullt sätt för framtida generationer är av yttersta vikt.

Min slutsats är att vi i Sverige omedelbart bär påbörja projekt för att bygga reaktorer som 100% täcker vårt effektbehov en kall, mörk och vindstilla vinter, resterande tid exporterar vi överskottet för att minska behovet av kol/olja i våra grannländer.

Vi bör även lägga avsevärda resursers på att forska och bygga 4:e generationens reaktorer för att elda upp kärnavfall istället för att gräva ner det i miljontals år. Parallellt bör vi jobba hårt på att förverkliga drömmen om fusionskraft, jag tror det är enda chansen att våra barn kommer att uppleva en lika lång period av fred i närområdet som vi varit förunnade.
 
D
G OMathson skrev:
Jag har inga problem med att du har solceller, men jag tycker man kan ta bort "60 öringen" för solceller i Sverige då de oftast inte genererar el när el behövs mest här, kan ibland kompensera för vind men solceller ger mer om de används för att kyla mha ac.
Eller den enorma subventionen på fossilbränsle, eller bägge!
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
A AxelJa skrev:
För övrigt så är vindkraftskramare extremt egoistiska.
Jovisst är de! (miljörörelsen)

Det borde ju stå ganska klart för resten av våra politiker att vi inte vill ha en massa vindkraftsnurror som förstör landskapet och skapar störande oljud.

Återstår då kärnkraft och jag tror inte på de här riktigt stora anläggningarna som OL3 utan ser framför mig flera betydligt enklare SMR-reaktorer.

Uniper har även de lagt upp information:
https://www.uniper.energy/sverige/framtidens-energi/smr-small-modular-reactor
 
D
P paralun skrev:
Jovisst är de! (miljörörelsen)

Det borde ju stå ganska klart för resten av våra politiker att vi inte vill ha en massa vindkraftsnurror som förstör landskapet och skapar störande oljud.

Återstår då kärnkraft och jag tror inte på de här riktigt stora anläggningarna som OL3 utan ser framför mig flera betydligt enklare SMR-reaktorer.

Uniper har även de lagt upp information:
[länk]
Haha, för mig får stollen i Trelleborg representera vindkraftsmotståndet (numer saligt avgången då han försökte köpa sex av en ungdom) han har en stad som avslutas med en hamn full av lastbilar och färjor på tomgång, man ser inte havet, men han vill inte ha vinkraftverk som skulle ligga så långt borta att de inte sågs, även om inte rangerbangården och färjorna skulle tas bort.

Men han lyder plikttroget, trots att alla skrattar åt honom.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Haha, för mig får stollen i Trelleborg representera vindkraftsmotståndet (numer saligt avgången då han försökte köpa sex av en ungdom) han har en stad som avslutas med en hamn full av lastbilar och färjor på tomgång, man ser inte havet, men han vill inte ha vinkraftverk som skulle ligga så långt borta att de inte sågs, även om inte rangerbangården och färjorna skulle tas bort.

Men han lyder plikttroget, trots att alla skrattar åt honom.
Jo det blir allt mer desperat argumentation....;)

Det oerhörda, svenskarna vill inte ha de här snurrorna! (och jag blev själv mycket förvånad när jag själv upplevde det hemska lågfrekventa odjudet från en större snurra)
 
D
P paralun skrev:
Jo det blir allt mer desperat argumentation....;)

Det oerhörda, svenskarna vill inte ha de här snurrorna! (och jag blev själv mycket förvånad när jag själv upplevde det hemska lågfrekventa odjudet från en större snurra)
Det kan jag förstå men om ett träd faller i skogen osv... dvs jag tycker att man ska välja placering med viss omsorg, men det är ju inget nytt, artiklarna om buller har ju förekommit i tidningarna så länge jag levt, de artiklarna kan återvinnas, bara att byta ut bullerkällan. Alltid samma story, par vid staketet, de vill ha vägar (eller annat), kör bil och tycker transporter är bra, bara vägarna inte går i närheten av där just de bor..
 
D
A ajn82 skrev:
Inget fan av herr Rubin, men att kalla kvinnan som utpressade honom för ungdom är att ta i.

[länk]

25 årig kvinna tillsammans med sin 30 åriga sambo
My bad, la inte tiden på att återgoogla, blandade nog ihop den delen med random politikerkollega till honom.
 
D djac skrev:
Det kan jag förstå men om ett träd faller i skogen osv... dvs jag tycker att man ska välja placering med viss omsorg, men det är ju inget nytt, artiklarna om buller har ju förekommit i tidningarna så länge jag levt, de artiklarna kan återvinnas, bara att byta ut bullerkällan. Alltid samma story, par vid staketet, de vill ha vägar (eller annat), kör bil och tycker transporter är bra, bara vägarna inte går i närheten av där just de bor..
Själv fick jag en helt ny syn efter Rapports reportage. 78%stoppas!

Vi tar det i repris!
https://www.svtplay.se/video/34215530/rapport/rapport-12-mars-18-00-4?id=K1XqL6J&position=1459
 
  • Älska
SonnyListon
  • Laddar…
D djac skrev:
Eller den enorma subventionen på fossilbränsle!
Fast det har vi ju upprepade gånger konstaterat att vi inte har någon i Sverige. Fossila bränslen är hårt beskattade här, och gott så.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Själv fick jag en helt ny syn efter Rapports reportage. 78%stoppas!

Vi tar det i repris!
[länk]
Ja man orkar inte, första målet för de som vill påverka oss, Sverige, är att polarisera befolkningen och radikalisera individer, det säkrar splittring och minskar vår handlingskraft. Nu har vi ett gäng tonstarka politiker som inte ser något som helst problem att bygga sin retorik på influenser från dessa krafter, för att det ger kortsiktig draghjälp i opinionen. Jag tycker det är skamligt. Det är inte svart eller vitt, eller det ena eller det andra, världen är så mycket mer nyanserad än så.
 
  • Haha
  • Älska
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast det har vi ju upprepade gånger konstaterat att vi inte har någon i Sverige. Fossila bränslen är hårt beskattade här, och gott så.
Det hade jag hållt med om om cirkeln varit sluten, vi tog upp, förädlade och förbrukade oljan i Sverige, utan subventioner. Nu är det svårt att plocka bort ursprungssubventioner på en vara i slutet av kedjan, så då får vi nog acceptera att de fossilprodukter vi får in är subventionerade, att vi skulle kompensera detta med ytterliggare, extrema i detta fallet, avgifter i sista ledet, tror jag blir svårt att genomföra.
 
A ajn82 skrev:
Var tvungen att leta upp mitt inlägg, var bara 3 månader sen och inte ett halvår, men ändå.
det som händer i Europa med Rysslands invasionskrig är något totalt fruktansvärt och avskyvärt – det finns all anledning att göra vad vi kan för att motverka detta

med det sagt, så några reflektioner över dina förslag

...Utifrån det ser jag inga problem att bekosta ny kärnkraft med skattepengar, med tanke på hur Putin styr gaskranen med järnhand så hade det inte ens varit orimligt att räkna det som försvarsutgifter...

Sveriges försvarsbudget ligger i år på 77 miljarder – i bästa fall är det byggkostnaden för en ny, traditionell reaktor (77 miljarder kan noteras vara samma peng som vad den – numera mycket djupfrysta – ryska reaktorn beräknades kosta i finska Hanhikivi, med avsedd driftstart 2029)

ska de höjda elpriserna också tas med försvarsbudgeten?

man kan också konstatera att priset på uran rusar uppåt eftersom man befarar att Ryssland kan komma strypa sin uranexport (eller omvärlden begränsa sin import) – nu tredubbelt pris jämfört med för tre år sedan, men bränslekostnaden är trots allt liten i jämförelse med kapitalkostnaderna – så även där har Putin en gaskran

...det bästa för vår framtid är i så fall att vi producerar ren och billig energi och exporterar till dem [grannländerna]...

...Min slutsats är att vi i Sverige omedelbart bär påbörja projekt för att bygga reaktorer som 100% täcker vårt effektbehov en kall, mörk och vindstilla vinter, resterande tid exporterar vi överskottet för att minska behovet av kol/olja i våra grannländer...

vi är i princip redan där idag när vi idag nettoexporterar 15% av vår produktion till utlandet, ska vi producera ännu mer så behöver vi även utöka våra kabelförbindelser till kontinenten – men om omvärlden har investerat i billigare elproduktion än kärnkraft kommer intresset av att köpa svensk el generellt minska

...Vi bör även lägga avsevärda resursers på att forska och bygga 4:e generationens reaktorer
...

forska javisst, men att hoppas på att bygga någon fjärde generationens reaktor... då ligger vi en bra bit in i framtiden, detta har redan diskuterats en hel del i tråden
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Nåt annat man bör beakta med fjärde generationens kärnkraft är att den verkar bli betydligt dyrare. Vinsten är alltså att man kan köra på annan råvara (bl.a. avfall från generation tre), inte att det blir billigare.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.