T TommyC skrev:
Stabil elproduktion är nyckeln
Varför stiger då elpriserna så kraftigt just nu? Det självklara svaret är Rysslands invasion av Ukraina, men det är långt ifrån hela sanningen. En mycket viktigare faktor är faktiskt att vinden har mojnat.
Texten ovan är bara ett lösryckt citat, läs hela artikeln här:
jag förstår inte vad det är för vits med att läsa och tro på vad en slumpvis snubbe på internet – som skriver på sin egen webbsite – sitter och killgissar och fabulerar ihop sin egen världsbild likt en sämre byggahus-debattör

bara två nedslag:

...Varför stiger då elpriserna så kraftigt just nu?...Ryssland...Ukraina... En mycket viktigare faktor är faktiskt att vinden har mojnat...

å tusan, den allra viktigaste orsaken till det höga elpriset beror alltså på svaga vindar i Europa? det lär ju inträffa lite nu och då – så märkligt att inte elpriset rusar till extremnivåer var och varannan månad och att Rysslands anfallskrig bara är något perifert
Diagram över el- och gaspriser i EU27 visar kraftig prisökning under 2021 och 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


de höga priserna på bensin och diesel då – beror det på att det har varit molnigt kanske?

...Vintertid är det här extra uppenbart. Då är elpriserna som högst...

bortsett från den pågående vintern, så har de föregående tio årens vintrar (dec-mars) gentemot övriga året haft en prisskillnad på hela 1.8 öre i SE3 (där han bor), och under fyra år av tio har priset varit lägre under de fyra vintermånaderna än resten av året
 
  • Gilla
  • Haha
trähandtag och 6 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Är inte priser på flera kronor per kWh ett väldigt tydligt tecken på effektbrist?
Och att hävda att det inte är märkbart för gemene man låter som att man inte skall invadera Ukraina...
jag tror att du blandar ihop effektbrist med höga priser på energibärare till elproduktion – jag kan inte komma ihåg att vi någonsin haft effektbrist i det här landet och har aldrig behövt släcka ner någon elkonsument

därav att gemene man inte har märkt av någon effektbrist

däremot har priset på naturgas varit uppe och vänt på en prisnivå till och med högre än den vi såg några dagar före jul
Graf över naturgaspriser Dutch TTF från 2019 till 2022 som visar prisökningar, särskilt före jul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...Och att hävda att det inte är märkbart för gemene man låter som att man inte skall invadera Ukraina......

jag förstår inte riktigt vad du menar – men jag håller definitivt med om att man ska inte invadera Ukraina
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Sk flexibla elanvändare är en utopi som aldrig kommer fungera i praktiken, både av praktiska och ekonomiska skäl. Prisutjämning får endast en marginell påverkan eftersom priset till största delen sätts efter behovet på kontinenten.
vi får väl se hur det blir med den saken, Hybrit verkar i alla fall vara inne på att vara flexibel i sin elanvändning – och de lär ju bli Sveriges överlägset största elkonsument framgent

marginell prisutjämning därför att priset sätts på kontinenten? men det är långt från Norrbotten till Centraleuropa, så en viss variation finns allt – ser man på de två senaste åren så har elpriset varit 2.4 gånger högre i Frankrike än i SE1
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om man inte räknar skatter och nätavgifter är det nog så. Vi har dock drabbats av höjningar av skatter och pålagor som elcertifikat som har höjt priset för oss kunder. Till vilken nytta?
tjaa, inte hade väl elräkningen varit lägre om elproduktionskostnaderna varit högre?
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Men det byggs en del gaskraftverk. Är det marknaden eller politiken som styr åt det hållet?

F.ö. så tror jag knappast att kärnkraftsskräcken är mindre i t.ex. Tyskland än i Sverige.
Jag känner inte till förutsättningarna i detalj men min gissning är marknaden såklart, lägre investeringsbehov och snar avkastning, dessutom kan man enkelt ta ut ett högre pris om råvaran skulle öka i pris, jag antar att det är en väsentligt lättare kalkyl att svälja.
 
D
P pmd skrev:
"Marknaden" är knappast intresserad av långsiktighet. Snabba cash är vad som gäller. Infrastruktur har byggts, eller åtminstone planerats, främst av staten i Sverige under lång tid.
Japp, så är det men nu har vi ändrat förutsättningarna för detta, av ideologiska skäl, det är möjligt att det går att införa ytterliggare regleringar på denna 'marknad' som tvingar dessa bolag att investera även i rena förlustprojekt, det vet jag faktiskt inte.
 
D
T TommyC skrev:
Stabil elproduktion är nyckeln
Varför stiger då elpriserna så kraftigt just nu? Det självklara svaret är Rysslands invasion av Ukraina, men det är långt ifrån hela sanningen. En mycket viktigare faktor är faktiskt att vinden har mojnat.

Texten ovan är bara ett lösryckt citat, läs hela artikeln här:
[länk]
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...ser-och-krig/psykologiskt-forsvar/kallkritik/
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Effekt kan väl inte räknas i timmar, då blir det ju energi och det kommer vi säkert inte ha problem med.
när Svenska kraftnät tittar på effektbalans/-tillräcklighet så har de två parametrar som de beskriver situationen med:
– LOLE (loss of load expectation) som mäts i timmar och säger hur många timmar per år som det uppstår effektbrist, samt
– EENS (expected energy not served), som anger den energimängd som "saknas" i systemet

man kan ju teoretiskt ha ett LOLE på 8760 timmar per år (ständig effektbrist), men om den negativa balansen bara är 1W, så blir EENS för hela Sverige 8.76 kWh, och då räcker det med att åka till OK och köpa några bilbatterier så är den saken fixad

vad jag gjorde – för att få det lite mindre abstrakt – var att översätta detta till hur många Karlshamnsverk och hur länge de skulle behöva köras
 
P pmd skrev:
Utan vätgaslager kommer de inte så långt, så givetvis är vätgaslager en del av det de får bidrag av staten för att utveckla.
Eller är vätgaslager i den storleksordningen en lagerprodukt? I så fall är vindkraftens volatilitetsproblem redan löst.
jag vet inte exakt hur bidragen är utformade och om det finns någon öronmärkning av pengarna, men det låter osannolikt att de skulle fått ett riktat bidrag för att fixa ett bergrum – det fantastiska i projektet är att konvertera den gamla kol/koks-processen till en vätgasbaserad tillverkningsprocess och att bygga upp pilotanläggningar där detta prövas i industriell skala

löst volatilitetsproblemen? för alla som behöver vätgas kan det kanske vara så – vill man ha vätgas för att sedan kunna återkonvertera den till el så tillkommer ytterligare kostnader (vore det för att driva ett par "Karlshamnsverk" några timmar om året så borde det kunna vara inom räckhåll)
 
Redigerat:
P pmd skrev:
Jag tänkte på vad det skulle kosta att införa vätgaslagring för att kompensera för att vindkraften är intermittent.
Kronor / Wh eller nåt sånt..
det behöver inte nödvändigtvis vara vätgaslager för att skapa långtidslagring av energi, man pratar väl om fyra olika grupper som kan erbjuda detta:
– termiska (till exempel saltlager, aluminium)
– mekaniska (till exempel vattenpumpkraft, tryckluft)
– elektrokemiska (till exempel batterier, litiumjon-, flödes-)
– kemiska (till exempel vätgas, elektrobränslen)

de olika teknikerna har lite olika egenskaper vad gäller rimlig maxeffekt för en anläggning och vilken uthållighet de har – från en handfull timmar till någon månad (gas hör till de uthålligaste)

det som finns (eller projekteras) mest av idag är pumpkraft och batterilager (till exempel 0.1 GW och 0.4 GWh i både Kalifornien och Tyskland), främst avsedda för dagliga in- och uttag av effekt

gemensamt för alla är att det inte funnits något storskalig, utbredd tillämpning av dessa då det varit billigare att bränna upp något fossilt i stället – något annat gemensamt är att man projicerar att nästan oavsett vad kostnaderna är idag så kommer de att halveras om fem år eller så

och som jag skrev i ett annat inlägg som avhandlade Svenska kraftnäts scenario vid ett kärnkraftsfritt 2045, så skulle man kunna avhjälpa effektbristen i det svenska elsystemet med ett Karlshamnsverk som man kör i en halvtimme om året – det är kanske lite väl optimistiskt att det skulle bli så lite, men det är inte så att landet stannar vid varje högtryck som passerar förbi
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det slog mig nyss att man kanske inte kan räkna med lika mycket el-rea om det blir ökad efterfrågan för el till vätgaselektrolys.
el-reorna kommer nog inte vara fullt så vanliga (motsatsen till Black-out Friday?), utan prisvariationerna blir nog mindre, frågan är om det alltid finns någon användare som kan svälja lite extra el – elektrolysörerna och vätgaslagren har sina begränsningar på vad de kan svälja

för övrigt bygger inte Hybrits affär på att de ska leva på el som de kan köpa på marknaden till ett underpris, utan de räknar med att betala för vad elen kostar att framställa
 
P pmd skrev:
Men det byggs en del gaskraftverk. Är det marknaden eller politiken som styr åt det hållet?
F.ö. så tror jag knappast att kärnkraftsskräcken är mindre i t.ex. Tyskland än i Sverige.
Jag tror den här "skräcken" mer är skapad av enskilda naiva politiker som lyckats få ihop något som man blivit vald på. (samma strunt vi ser här i ett antal inlägg där man försöker ifrågasätta kärnkraften)

Vi får vänta en tid men jag är ganska säker på att Tyskarna själva kraftigt kommer att börja ifrågasätta tagna beslut om kärnkraften och de kkv man inte stoppat får fortsätta samt de som går att återstarta driftsätts igen.
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jag vill inte satsa mina egna pengar varken på de sista vindkraftverken eller på något som bara används sällan.
du behöver inte satsa några pengar – för det gör Svenska kraftnät år dig ;)

sedan det glada kärnkraftsstinna 00-talet upphandlar SvK reservkraft för Sveriges elanvändares fromma – som mest 2 GW (och har bestått i extra produktionsresurser som Karlshamn 1 och 2, Stenugnsund.. och lastfrånkoppling hos Holmen Stora Enso...)

numera endast en Karlshamspanna på 0.6 GW
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
jag förstår inte vad det är för vits med att läsa och tro på vad en slumpvis snubbe på internet – som skriver på sin egen webbsite – sitter och killgissar och fabulerar ihop sin egen världsbild likt en sämre byggahus-debattör

bara två nedslag:

...Varför stiger då elpriserna så kraftigt just nu?...Ryssland...Ukraina... En mycket viktigare faktor är faktiskt att vinden har mojnat...

å tusan, den allra viktigaste orsaken till det höga elpriset beror alltså på svaga vindar i Europa? det lär ju inträffa lite nu och då – så märkligt att inte elpriset rusar till extremnivåer var och varannan månad och att Rysslands anfallskrig bara är något perifert
[bild]

de höga priserna på bensin och diesel då – beror det på att det har varit molnigt kanske?

...Vintertid är det här extra uppenbart. Då är elpriserna som högst...

bortsett från den pågående vintern, så har de föregående tio årens vintrar (dec-mars) gentemot övriga året haft en prisskillnad på hela 1.8 öre i SE3 (där han bor), och under fyra år av tio har priset varit lägre under de fyra vintermånaderna än resten av året
"En slumpvis snubbe på internet...." Det där är härskarteknik. Är inte du och jag och alla andra som skriver här slumpvis snubbar på internet? Att du tar till härskarteknik tyder på att det blev för jobbigt att bemöta innehållet i det han skriver. Läs några av Göte Fagerfjälls artiklar så förstår du nog att han långt ifrån killgissar och fabulerar.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.