P
B BSOD skrev:
Jag tror inte på ett helt förnybart energisystem i längden. Ett co2 fritt energisystem köper jag, men med tanke på hur mycket uran som finns i världen kan jag leva med att förbruka lite av en ändlig resurs.
Det finns uran i världshaven som räcker i hundratusentals år. Det kommer att ta tid att få till en bra process för att utvinna det, men häromsistens tillverkade ett amerikanskt lab yellowcake ur havsvatten. Det är en bra början. Jag tror att jag har skrivit om det i den här tråden förut.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
C
B BSOD skrev:
Klart att ryssarna får betalt som vanligt för gasen.
Japp, det är den bistra sanningen. Bättre betalt än någonsin skulle jag dessutom tro. Så långt som att sitta i mörkret och frysa är man inte beredd att gå helt enkelt.
 
B
C cpalm skrev:
Japp, det är den bistra sanningen. Bättre betalt än någonsin skulle jag dessutom tro. Så långt som att sitta i mörkret och frysa är man inte beredd att gå helt enkelt.
Japp, menade att de får betalt på det vanliga sättet. Prisnivån är allt annat än normal...
 
D
P pmd skrev:
Vi lever dock inte i en ren marknadsekonomi. Politiken styr en hel del. Det fanns en tid då det var extra mycket förbjudet att planera för att bygga kärnkraftverk. Det tror jag att vi lider av fortfarande.

Om vi låter marknaden styra elförsörjningen helt och hållet så skulle det byggas fler fossildrivna kraftverk.
Ja vi har ju varit igenom detta, som tur är finns det länder på hela skalan att jämföra med, gemensant är att ingen bygger kärnkraft idag, av de gamla modellerna, om man inte är av nöd tvungen. Det är förmodlogen för att det är att elda pengar.
 
G
D djac skrev:
Ja vi har ju varit igenom detta, som tur är finns det länder på hela skalan att jämföra med, gemensant är att ingen bygger kärnkraft idag, av de gamla modellerna, om man inte är av nöd tvungen. Det är förmodlogen för att det är att elda pengar.
Men marknaden själv kommer fortsätta bygga fler vindkraftverk när elen är jättebillig när det blåser för att någon annan ska lagra billig el i tex batterier, vätgas, pumpkraft, hybrit- vätgas? Kommer marknaden bygga den där effekt reservskraften, tex stora bioeldade turbin kraftverk för ett fåtal dygn som harkla nämnde? Jag vill inte satsa mina egna pengar varken på de sista vindkraftverken eller på något som bara används sällan. Alltså blir det ingen el alls när det inte blåser. Du svarade inte på mina tidigare frågor om marknaden ska ta all sjukvård också. De patienter man inte tjänar på kan man strunta i.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det har den gjort i Finland.
Jo och i Finland är man ju alltid faktabaserade och inte naiva. (gäller väl det mesta man gör i Finland)

Väntar på goda nyheter från OL3 att man äntligen får igång elproduktionen, ska ske under Mars efter fler problem under Februari.
https://www.tvo.fi/en/index/production/plantunits/ol3.html
 
  • Haha
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Men marknaden själv kommer fortsätta bygga fler vindkraftverk när elen är jättebillig när det blåser för att någon annan ska lagra billig el i tex batterier, vätgas, pumpkraft, hybrit- vätgas? Kommer marknaden bygga den där effekt reservskraften, tex stora bioeldade turbin kraftverk för ett fåtal dygn som harkla nämnde? Jag vill inte satsa mina egna pengar varken på de sista vindkraftverken eller på något som bara används sällan. Alltså blir det ingen el alls när det inte blåser. Du svarade inte på mina tidigare frågor om marknaden ska ta all sjukvård också. De patienter man inte tjänar på kan man strunta i.
Jag tror du missuppfattar mig, jag är inte så känslostyrd och kan konstatera fakta även om jag inte nödvändigtvis gillar den.

Min personliga uppfattningen är att marknadsliberaliseringen av energisektorn är ännu ett jättehaveri och jag anser att detta ska korrigeras, men jag inser att det är mer än ett jättearbete med stora hinder på vägen, så sannolikt får jag inte som jag vill där heller.

Däremot så anser jag att när nu energisektorn mjölkats på ohemula vinster under lång tid, så är det också därifrån investeringarna ska komma, att gå till 'offren', dvs skattebetalarna (många kallar dessa för staten eller politikerna) och be de betala ännu en gång och sen lämna över vinsten från skattebetalarnas investeringar till samma gubbar som mjölkat vår infrastruktur och våra medborgare torra, det tycker jag är mer än fräckt.
 
  • Gilla
  • Haha
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Processindustrin kommer knappast att jubla över det, åtminstone. Vad finns det för elintensiv industri som kan stänga produktionen med en dags varsel och dra igång den igen med samma förvarning? (Jag kan inte komma på någon, men det betyder förvisso inte att det inte finns).
Håller med, men det är väl lik förbannat så tanken är.
 
P pmd skrev:
Det slog mig nyss att man kanske inte kan räkna med lika mycket el-rea om det blir ökad efterfrågan för el till vätgaselektrolys.
Om du inte fören nu insåg en av de mest grundläggande sakerna på marknaden så begriper jag inte varför du tror dig ha svaren på så mycket annat vad gäller elmarknaden.
 
Redigerat:
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det slog mig nyss att man kanske inte kan räkna med lika mycket el-rea om det blir ökad efterfrågan för el till vätgaselektrolys.
Det ska väl inte bli någon 'elrea' om man kan lagra vindkraften, då lär vindelen bli lika värdefull som vattenkraften och elpriserna stiger betydligt i SE1 och SE2 då industrin växlar från kol till elkraft
 
Elen kommer ju aldrig bli billigare än break even för hybrit, de kommer ju alltid köra direkt från nätet när det går och därmed hålla uppe efterfrågan.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Efter som både produktionsanläggningen och lager kostar så kommer de inte att kunna konsumera all el så fort den blir tillräckligt billig.
En rimlig gissning är väl att de kan producera dubbla snittförbrukningen och har lager för några dagar.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Ja vi har ju varit igenom detta, som tur är finns det länder på hela skalan att jämföra med, gemensant är att ingen bygger kärnkraft idag, av de gamla modellerna, om man inte är av nöd tvungen. Det är förmodlogen för att det är att elda pengar.
Men det byggs en del gaskraftverk. Är det marknaden eller politiken som styr åt det hållet?

F.ö. så tror jag knappast att kärnkraftsskräcken är mindre i t.ex. Tyskland än i Sverige.
 
P
D djac skrev:
Däremot så anser jag att när nu energisektorn mjölkats på ohemula vinster under lång tid, så är det också därifrån investeringarna ska komma, att gå till 'offren', dvs skattebetalarna (många kallar dessa för staten eller politikerna) och be de betala ännu en gång och sen lämna över vinsten från skattebetalarnas investeringar till samma gubbar som mjölkat vår infrastruktur och våra medborgare torra, det tycker jag är mer än fräckt.
"Marknaden" är knappast intresserad av långsiktighet. Snabba cash är vad som gäller. Infrastruktur har byggts, eller åtminstone planerats, främst av staten i Sverige under lång tid.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Om du inte fören nu insåg en av de mest grundläggande sakerna på marknaden så begriper jag inte varför du tror dig ha svaren på så mycket annat vad gäller elmarknaden.
Du får väl ta i lite mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.