Tja, 4-5 kbm.:cool:
Bara att börja klyva och ge oss svaret med en decimal.
 
A AndersS skrev:
Tja, 4-5 kbm.:cool:
Bara att börja klyva och ge oss svaret med en decimal.
Absolut, de ska klyvas och staplas inom kort.
Blir det 4-5 kbm vore det toppen, med tanke på att jag gav 300kr för allt :rofl:
Lär inte kunna elda dessa i år men förhoppningsvis räcker det som finns i vedboden som syns i bakgrunden. Förra vintern lyckades jag elda upp allt och fick köp cirka 10 säckar från byggmax.

Var går gränsen för myseldning? Jag tror jag eldar 4-5 kbm travad ved per vinter
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
P
G OMathson skrev:
Borde vara koldioxidskatt på värmeljus då jag antar att de oftast är tillverkade av fossila råvaror, kolla bara hur mycket värmeljus folk släpar hem från tex Ikea.
Paraffin tillverkas av petroleum men inte stearin, så om koldioxidskatt är motiverad beror på vilket slags värmeljus det är.
 
G
P pmd skrev:
Paraffin tillverkas av petroleum men inte stearin, så om koldioxidskatt är motiverad beror på vilket slags värmeljus det är.
Japp, och de billigaste är väl av paraffin?
 
V Vindens skrev:
Någon som vågar uppskatta hur mycket det blir när det är klyvt och staplat? :rofl:
Det blir skitskitskitmånga små nätsäckar, det ser jag, det (y) !
 
  • Gilla
Markarbetaren och 3 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Har bergvärme idag till vattenburna element. I huset finns även en kakelugn.

Jag kan vara bara få tag på ved genom att köpa färdigkluvet i butik, typ 40-50 kronor per 40 liters-säck eller så.

Det blir ju en stor osäkerhet kring hur effektiv kakelugnen / bergvärmen är etc men vad skulle ni vilt gissa att det skulle krävas för elpris för att det skulle löna sig att dra ner på bergvärmen och istället elda morgon och kväll i kakelugnen?
P Peter321 skrev:
Har bergvärme idag till vattenburna element. I huset finns även en kakelugn.

Jag kan vara bara få tag på ved genom att köpa färdigkluvet i butik, typ 40-50 kronor per 40 liters-säck eller så.

Det blir ju en stor osäkerhet kring hur effektiv kakelugnen / bergvärmen är etc men vad skulle ni vilt gissa att det skulle krävas för elpris för att det skulle löna sig att dra ner på bergvärmen och istället elda morgon och kväll i kakelugnen?
Skulle tro att vedpriset följer övriga energipriser inte skulle skogsägarna ge bort veden billigare de gör ju flis om inte annat.
 
A
K kortis skrev:
Skulle tro att vedpriset följer övriga energipriser inte skulle skogsägarna ge bort veden billigare de gör ju flis om inte annat.
Vilka skogsägare gör flis av prima virke?
Om det inte handlar om ganska klent och för att värma egna gården...

Menar du för att sälja är det få..
Det är industrin som gör flis av virke mest...
 
K kortis skrev:
Skulle tro att vedpriset följer övriga energipriser inte skulle skogsägarna ge bort veden billigare de gör ju flis om inte annat.
Bränsleflis/grot har en rätt begränsad avsättning pga alla barkborregranar
 
Maskintok skrev:
Vilka skogsägare gör flis av prima virke?
Om det inte handlar om ganska klent och för att värma egna gården...

Menar du för att sälja är det få..
Det är industrin som gör flis av virke mest...
Alla skogsägare gör flis el låter göra och säljer bla till värmekraftverk, många mindre gårdar har ju flistugg till traktor el lite mindre med egen motor, jag har just kört ca 5 kubik
Göra föresten av spill vid avverkning
 
A
K kortis skrev:
Alla skogsägare gör flis el låter göra och säljer bla till värmekraftverk, många mindre gårdar har ju flistugg till traktor el lite mindre med egen motor, jag har just kört ca 5 kubik
Göra föresten av spill vid avverkning
Det är inte skogsägarna som gör flisen isåfall om virket säljs.. det gör entreprenörer åt bolagen... skogsägaren bara säljer virket..
 
F fribygg skrev:
Bränsleflis/grot har en rätt begränsad avsättning pga alla barkborregranar
Undrar vart de kör fliset till här runt bygden då?
kan säga att flismaskinerna går varma Kanske värmekraftverk
 
A
K kortis skrev:
Undrar vart de kör fliset till här runt bygden då?
kan säga att flismaskinerna går varma Kanske värmekraftverk
mycket säljs utomlands
 
Maskintok skrev:
Det är inte skogsägarna som gör flisen isåfall om virket säljs.. det gör entreprenörer åt bolagen... skogsägaren bara säljer virket..
Det var kanske därför jag skrev ”låter göra”
 
Maskintok skrev:
mycket säljs utomlands
En del av barkborre timret går ju utomlads oxå, åtminstånde i somras såldes"1600" till Tyskland och gick med båt från ostkusten.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.