A
K kortis skrev:
Det var kanske därför jag skrev ”låter göra”
Du skrev även att alla skogsägare...
Jag har aldrig gjort flis.. Inte många skogsägare här alls har gjort detta..

Däremot så gör de flesta skogsbolag flis.. Men då är det mest av grot..
av prima virke så åker det in på terminal innan det huggs upp
 
A
K kortis skrev:
Och inom Sverige
Ex [länk]
Jo visst jag skrev inte att det aldrig nyttjade inom nationen..
Däremot så går en hel del av prima virke vidare till andra industrier..
kläder, mat mm..
 
F fribygg skrev:
En del av barkborre timret går ju utomlads oxå, åtminstånde i somras såldes"1600" till Tyskland och gick med båt från ostkusten.
Och till Danmark o Norge o Sverige
https://www.veolia.se/tradbransle
 
Maskintok skrev:
Du skrev även att alla skogsägare...
Jag har aldrig gjort flis.. Inte många skogsägare här alls har gjort detta..

Däremot så gör de flesta skogsbolag flis.. Men då är det mest av grot..
av prima virke så åker det in på terminal innan det huggs upp
Det är väl klart att ingen gör flis av timmer, om ni inte kör flis ja det är väl eran förlust, det är ju inte bara till värme finns många användningsområden, låt spillet ligga o ruttna i skogen så slipper du skatten på det iaf
 
A
K kortis skrev:
Det är väl klart att ingen gör flis av timmer, om ni inte kör flis ja det är väl eran förlust, det är ju inte bara till värme finns många användningsområden, låt spillet ligga o ruttna i skogen så slipper du skatten på det iaf
timmer?
massaved.. annars..
timmer går till sågverken..
kubben likaså..
dessutom har vi ju klenkubb och octostolp.
prima massa går till industrin..
 
Maskintok skrev:
timmer?
massaved.. annars..
timmer går till sågverken..
kubben likaså..
dessutom har vi ju klenkubb och octostolp.
prima massa går till industrin..
Ojoj glömde jag o skriva massa
 
A
K kortis skrev:
Ojoj glömde jag o skriva massa
Förstår inte riktigt vilken förlust du menar?
Jag gör ved av det som jag inte säljer..
Jag kvistar ner till 2 cm i topp..
Vad ska jag med flis till?
Har varken kunder för det eller flis panna..
Så är det något som skulle ruttna bort så är det flis...
 
Maskintok skrev:
Förstår inte riktigt vilken förlust du menar?
Jag gör ved av det som jag inte säljer..
Jag kvistar ner till 2 cm i topp..
Vad ska jag med flis till?
Har varken kunder för det eller flis panna..
Så är det något som skulle ruttna bort så är det flis...
Har du skog så köp en vedprocessor o kör allt under 10 till flis o allt stort skräp
 
A
K kortis skrev:
Har du skog så köp en vedprocessor o kör allt under 10 till flis o allt stort skräp
Jo jag har skog..
Men vad ska jag med flisen till..?
Du måste ju kunna förklara vad jag ska ha den till,. om du ska absolut försöka sälja in något jag inte behöver eller vill ha..

Varför ska jag överge ved att sälja som det inte är några problem med för ett system som är bara problem för mig?

De som använder flis här, de lejer en hugg monterad på lastbil för detta... Och då pratar vi grov ved.. kontainer eller flis förråd är det som gäller..
Resten blir ved..
 
Maskintok skrev:
Jo jag har skog..
Men vad ska jag med flisen till..?
Du måste ju kunna förklara vad jag ska ha den till,. om du ska absolut försöka sälja in något jag inte behöver eller vill ha..

Varför ska jag överge ved att sälja som det inte är några problem med för ett system som är bara problem för mig?
Nä hugg dina pinnar du
 
A
K kortis skrev:
Nä hugg dina pinnar du
pinnar och pinnar..
Jag kvistar ut så långt som till ca 2 cm under bark..
massan går ändå ut ca där den med så det är ingen större skillnad.. sen att jag även kvistar av grövre grenar är en annan sak.

Du är väldigt självsäker och talar om för andra hur de ska göra, men du framstår som helt ovetande...
 
Redigerat:
Maskintok skrev:
pinnar och pinnar..
Jag kvistar ut så långt som till ca 2 cm under bark..
massan går ändå ut ca där den med så det är ingen större skillnad.. sen att jag även kvistar av grövre grenar är en annan..

Du är väldigt självsäker och talar om för andra hur de ska höra, men du framstår som helt ovetande...
Ok
 
M
Maskintok skrev:
Vilka skogsägare gör flis av prima virke?
Om det inte handlar om ganska klent och för att värma egna gården....
Inget svar riktat till dig utan mer ett generellt svar på hur vi entreprenörer gör inom bostadsexploatering. Till 100% så blir det flis när vi ska exploatera ett område. Jag gråter ofta (nä kanske inte så allvarligt) när 50-100-årig lövskog kalhöggs och läggs på hög. Sedan kommer Glenns med sina Scania V8-försedda flismaskin som tar typ 80cm diameter och kör igenom allt.

Tyvärr så har kontorsnissarna på HK i Stockholm satt upp företagets riktlinjer och den yngre generationen chefer är stenhårda med att detta efterlevs så man får inte ta med så mycket som påskris hem. Känns tragiskt när det ligger flera årsförbrukningar av björk som sedan flisas och vi som beställare går +-0 på detta.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Anders_Nilsson och 2 till
  • Laddar…
A
M Markarbetaren skrev:
Inget svar riktat till dig utan mer ett generellt svar på hur vi entreprenörer gör inom bostadsexploatering. Till 100% så blir det flis när vi ska exploatera ett område. Jag gråter ofta (nä kanske inte så allvarligt) när 50-100-årig lövskog kalhöggs och läggs på hög. Sedan kommer Glenns med sina Scania V8-försedda flismaskin som tar typ 80cm diameter och kör igenom allt.

Tyvärr så har kontorsnissarna på HK i Stockholm satt upp företagets riktlinjer och den yngre generationen chefer är stenhårda med att detta efterlevs så man får inte ta med så mycket som påskris hem. Känns tragiskt när det ligger flera årsförbrukningar av björk som sedan flisas och vi som beställare går +-0 på detta.
Förstår att det är vansinnigt i era ögon..
Men för de på kontoret kan det verka helt normalt.. För de har inte samma verklighet..
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Förstår att det är vansinnigt i era ögon..
Men för de på kontoret kan det verka helt normalt.. För de har inte samma verklighet..
Ur ett adminsitrativt perspektiv så är varje avvikelse en styggelse. Det är extremt dyrt och krångligt att hantera dessa, om man inte redan har kontakterna på plats. Därför kan man se hur det ibland sköts exemplariskt, medan det i andra fall bara läggs på som ytterligare några kronor på månadskostnaden på den färdiga bostaden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.