apotekarnes
M Markarbetaren skrev:
Därför det är mer pålitligt att mäta volymen. Med antagandet 20% så blir värdet konstant. Vikten kan nog variera en hel del beroende på individuell skillnad i fuktkvot bland säckarna.
Det tar 10s att mäta fuktkvoten i veden. Jag hävdar fortfarande att vikt är ett bättre mått än volym om man vill räkna på effekt eftersom varken träslag eller hur veden är förvarad spelar någon roll.
 
  • Gilla
roke
  • Laddar…
Då får du fukthalten där du mäter. Om det är fuktigare i mitten eller i andra träbitar vet du inte. I teorin har du rätt. Men det är inte så lätt att mäta fukt.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
För att rörligt har ALLTID lönat sig över tid, precis som med rörlig ränta på bolånet.

Jag vet inte vart du bor i landet, jag bor i område 3 och bara elöverföringen ligger på 69,31öre/kwh, den kostnaden är inte påverkbar öht. Har du bundet på 30öre i 3 år så är det bara att gratulera, då tajmade du marknaden ganska bra, köp dig några Trisslotter!
Jag bor i Göteborg. Jag ser inte elpriset som en trisslott, jag köper det lägsta priset. Rörligt pris är ingen bra pryl om man har bergvärme (hög förbrukning när priset är högt).
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
apotekarnes
D Daniel 109 skrev:
Då får du fukthalten där du mäter. Om det är fuktigare i mitten eller i andra träbitar vet du inte. I teorin har du rätt. Men det är inte så lätt att mäta fukt.
man kan enkelt klyva ett vedträ och mäta i mitten om man vill. Men visst, fukt kan variera i ved med några procent. Å andra sidan varierar vedtravningstekniken hos olika personer rätt mycket. Ska man mäta volym exakt finns det bara ett bra mått och det är fast kubik, vilket antagligen kräver att man sänker ner veden i vatten…
 
B
M Markarbetaren skrev:
Köpte 40 säckar ytterligare idag på Byggmax. Ekonomiskt sett, säkert helt vansinnigt. Men blir det vinter på allvar och elpriset rusar så är det gött att ha några kubik.

Din teori faller på fuktkvoten. Volymen vs kwh på en björkpinne är svår att få annat än till en konstant variabel. Lägg pinnen i vatten i en vecka och kwh-variabeln kan bli helt annan. Så jag tror mer på att doppa ned säcken i badkaret och mäta volymen av det undanträngda vattnets volym;)

Kände på säckarna som låg närmast backen på en pall, som nån hade låtit vara och börjat på en ny istället. Dessa påsarna vägde betydligt mera så jag misstänker att dessa hade betydligt högre fuktkvot och därför ratats.
Insidertips: när värmeverken köper bränsle så väger de ett bränsleprov, ställer det i ugnen på 125C ungefär (om jag inte minns fel), och sedan väger det igen, för att avgöra hur mycket fukt det var i bränslet. Det är lätt att väga exakt.

Det blir betydligt mer exakt sätt att bestämma hur mycket energi man fått, jämfört med att trassla med volym och massa antaganden.

Naturligtvis tar det lång tid i ugnen med tjocka klabbar. Man får klyva testpinnarna till mindre stickor.
 
  • Gilla
ValterP och 2 till
  • Laddar…
De använder flis och tar flera prov per leverans. Inte riktigt jämförbart med ved. Jag håller med om att det skulle vara bra att handla vet i kr/kWh i stället för kubikmeter. Men det är mycket svårare att mäta.
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
10500
Bra pris! Svärmor köpte 10 stora bagar (tror det var 1,5m3 stjälpt i varje) för 3 år sedan sist för 8000:-
 
Bra tråd.
Förr under en period så vägde jag veden jag eldade för att hålla koll på hur mycket energi jag tillförde.
I början kollade jag fukthalten noga men efter ett tag märkte jag att den var ganska jämn oavsett vedträ (runt 20% mätt inne i kluvet vedträ, om jag minns rätt. Torrare på ytan.
(Veden jag eldar är torkad under tak i 2 år innan jag eldar den)

Om/när fukthalten och vikten är lika på den torkade veden så skiljer volymen mycket beroende på om det tillexempel är asp eller björk.

Men vikten på veden skiljer också jättemycket om fukthalten är olika. Tror nyfälld rå kluven ved väger ungefär hälften när den är torkad. Volymen minskar också lite i torkningen, men inte alls lika mycket som vikten.

Så det där med ved är inte så bara, har jag märkt. :)

Nuförtiden eldar jag utan att bry mig så mycket om fukthalter mm, det går väl ungefär 15-20 m3 travat om året, typ. + 7-9k kWh hushålls el.
 
Redigerat:
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Ja detta ved ledande, handlar om mycket runtomkring själva värmen som kommer en till godo. Allt jobbet, kan bara summeras i att du antingen ogillar det eller förlikar dej med det. En del kan ses som friskvård, en del att vidbehålla en gammal tradition.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Japp rörligt har alltid varit billigast över tid. Jag poängterar vad jag skrivit innan, jag har luft/vatten som måste köra med 3kw elpatron när utetempen sjunker under -5gr och då ger kompressorn ett cop på 1,5-2 på sin höjd. Det är klart som korvspad att en februari med dygnsmedeltemp på -5-10gr och MP’s kärnkraftsstrategi är något som jag måste ta höjd för. Kanske mest för att slippa frysa om elen tar slut, inget, absolut inget, slutar att förvåna mig längre med detta landet. Karlshamnsverket har rullat fullt i flera veckor, stängt nu för underhåll, men ändå, i september, 140m3 olja/timme, absurt!

I Juli förra året betalade jag 7öre för rörligt, detta inräknar jag naturligtvis i ekvationen ”över tid”. Kanske ska tillägga att jag har 30m3 utomhuspool som håller 32gr från maj-sept och har ungefär samma månadsförbrukning alla månader på året.
Det handlar alltså mer om att det ska kännas ekonomiskt fördelaktigt, än att det faktiskt är ekonomiskt fördelaktigt?
 
M mtmmtm skrev:
Jag bor i Göteborg. Jag ser inte elpriset som en trisslott, jag köper det lägsta priset. Rörligt pris är ingen bra pryl om man har bergvärme (hög förbrukning när priset är högt).
Jag har Tibbers timpris. Det har tyvärr inte visat sig bra då det enda jag kan styra är när jag laddar bilen (PHEV som mest står stilla) och när jag kör tvätt och disk (och jag har aldrig gillat att tvätta och diska medan jag sover).

När jag eldar så blir det ofta för varmt, det är en sån tröghet i systemet (har inte innegivare på BVP) så jag förlorar nog endel på det. För att få tillgodo energin från veden tror jag nästan man antingen måste slå av eller ha termostater i de rummen man eldar eller ha en panna kopplat till radiatorsystemet.
 
J JohanLun skrev:
Jag har Tibbers timpris. Det har tyvärr inte visat sig bra då det enda jag kan styra är när jag laddar bilen (PHEV som mest står stilla) och när jag kör tvätt och disk (och jag har aldrig gillat att tvätta och diska medan jag sover).

När jag eldar så blir det ofta för varmt, det är en sån tröghet i systemet (har inte innegivare på BVP) så jag förlorar nog endel på det. För att få tillgodo energin från veden tror jag nästan man antingen måste slå av eller ha termostater i de rummen man eldar eller ha en panna kopplat till radiatorsystemet.
Jo AT styra värmen vid eldning hade varit något. Ni som klagar. Vi har vår kamin( som bara elda med) i anslutning till köket. Vi har en fläkt genom vägen till de andra rummet därefter. Resten får skötas via "naturligt" flöde. Vi använder inte element, utan får varmt i huset ändå. 151m2 1, 1/2 plan.
Väldigt olika temperaturer, men så har oxå värmts upp de 170 åren det har funnits.
 
M Markarbetaren skrev:
Köpte 40 säckar ytterligare idag på Byggmax. Ekonomiskt sett, säkert helt vansinnigt. Men blir det vinter på allvar och elpriset rusar så är det gött att ha några kubik.

Din teori faller på fuktkvoten. Volymen vs kwh på en björkpinne är svår att få annat än till en konstant variabel. Lägg pinnen i vatten i en vecka och kwh-variabeln kan bli helt annan. Så jag tror mer på att doppa ned säcken i badkaret och mäta volymen av det undanträngda vattnets volym;)

Kände på säckarna som låg närmast backen på en pall, som nån hade låtit vara och börjat på en ny istället. Dessa påsarna vägde betydligt mera så jag misstänker att dessa hade betydligt högre fuktkvot och därför ratats.
Vad har inte vetskapen om ett stort vedlager för värde :) dock som försvar åt mig själv fick jag 25% mera ved för varje 200-lapp jag spenderade på Byggmax. Och för att knyta ihop säcken så utmanar jag dig att beställa 1kbm stjälpt ved som du oxå staplar så vi får ett facit hur allt egentligen ligger till i denna veddjungel. Har absolut inget emot att bli motbevisad, snarare tvärtom.
 
F fribygg skrev:
Pris per kWh?

Jepp, 100 pack värmeljus kostar på Ikea 29kr

ett ljus lämar 100W i värmeeffekt och brinner i 4h

dvs ett värmeljus = 29öre / 0.4 = 72.5 öre / kWh

Så se nu till att hamstra värmeljus på Ikea :crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
bengtandersson och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Jepp, 100 pack värmeljus kostar på Ikea 29kr

ett ljus lämar 100W i värmeeffekt och brinner i 4h

dvs ett värmeljus = 29öre / 0.4 = 72.5 öre / kWh

Så se nu till att hamstra värmeljus på Ikea :crysmile::crysmile::crysmile:
Jag kan se rubrikerna på kvällsblaskan framför mig.
”Villa brann ner till grunden då 100 värmeljus lämnades obevakat under 10 minuter”
:surprised::crysmile::rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.