P Peter321 skrev:
Har bergvärme idag till vattenburna element. I huset finns även en kakelugn.

Jag kan vara bara få tag på ved genom att köpa färdigkluvet i butik, typ 40-50 kronor per 40 liters-säck eller så.

Det blir ju en stor osäkerhet kring hur effektiv kakelugnen / bergvärmen är etc men vad skulle ni vilt gissa att det skulle krävas för elpris för att det skulle löna sig att dra ner på bergvärmen och istället elda morgon och kväll i kakelugnen?
Teoretiskt med verkningsgradsförluster i kakelugnen så skulle du kunna få ut ca 1 KWh/liter ved. Din vedsäck skulle mao kunna innehålla 35-40 Kwh om den är väl packad. Innebär en KWh-kostnad på en dryg krona vilket inte är så pjäkigt. Däremot är det omöjligt att sprida värmen runt i huset.Det var därför det stod en ugn/kamin i varje rum förr. Sedan går det såklart att köpa ved betydligt billigare
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Nu var det några år sedan men när jag myseldade riktigt kalla vinterdagar så körde jag värmeloggs / briketter. Minns att jag satt och räknade då och kom fram till att man behövde komma över väldigt billig ved för att komma under priset per kwh än den värme man fick ut av loggsen. Man slapp även hålla på att trassla med släp, vedbod och stapling. Påsarna är grymt kompakta och staplas lätt i garaget t.ex.

Jag körde 4 10kg-påsar från Bauhaus för 99 kr. Provade några olika loggs från t.ex Biltema och ÖoB, men de var skit. Dåligt packade så de smulades sönder och lade sig som en matta på elden.
 
  • Gilla
jaash
  • Laddar…
apotekarnes
M Markarbetaren skrev:
Jag bar in 19 säckar i garaget. Ska stapla dom och se hur mycket det blir per säck.
Det vore mer intressant om du vägde veden i en säck. Det säger egentligen mer än hur stor säcken är eller hur stor stapeln är. Olika träslag har olika densitet och energiinnehåll, men ett kilo ved är i stort sett detsamma oavsett träslag och innehåller ungefär 4,5 kWh. Alltså:

Pris / (Vikt * 4,5 * verkningsgrad) = pris per kWh

till exempel säljer Krauta 5-pack säckar för 345:-. De anger vikten till 75kg. I en kakelugn med 70% verkningsgrad blir det: 345 / (75 * 4,5 / 0,70) = 1,46 kr per kWh
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
mg765 mg765 skrev:
Nu var det några år sedan men när jag myseldade riktigt kalla vinterdagar så körde jag värmeloggs / briketter. Minns att jag satt och räknade då och kom fram till att man behövde komma över väldigt billig ved för att komma under priset per kwh än den värme man fick ut av loggsen. Man slapp även hålla på att trassla med släp, vedbod och stapling. Påsarna är grymt kompakta och staplas lätt i garaget t.ex.

Jag körde 4 10kg-påsar från Bauhaus för 99 kr. Provade några olika loggs från t.ex Biltema och ÖoB, men de var skit. Dåligt packade så de smulades sönder och lade sig som en matta på elden.
Låter ju som ett bra alternativ då. Hur är de att elda med i kakelugn, avger de värme ungefär lika snabbt och mycket som ett vedträ? Brinner längre? Nackdelen tänker jag är att det kanske inte känns så autentisk när man ska tända just en mysbrasa? :thinking::D
 
apotekarnes
P Peter321 skrev:
Låter ju som ett bra alternativ då. Hur är de att elda med i kakelugn, avger de värme ungefär lika snabbt och mycket som ett vedträ? Brinner längre? Nackdelen tänker jag är att det kanske inte känns så autentisk när man ska tända just en mysbrasa? :thinking::D
Värmeloggs funkar nog fint just för uppvärmning, men du får knappast en romantisk knastrande mysbrasa att titta på medan du sitter under filten och läser Nora Roberts.
 
M
M mtmmtm skrev:
Nej. Varför har du rörligt elpris ? Jag har fast 3-årspris (kostar 1 kr inkl allt). Elpriset är detsamma som för 25 år sedan (lite över 30 öre innan skatt).
För att rörligt har ALLTID lönat sig över tid, precis som med rörlig ränta på bolånet.

Jag vet inte vart du bor i landet, jag bor i område 3 och bara elöverföringen ligger på 69,31öre/kwh, den kostnaden är inte påverkbar öht. Har du bundet på 30öre i 3 år så är det bara att gratulera, då tajmade du marknaden ganska bra, köp dig några Trisslotter!
 
M
apotekarnes apotekarnes skrev:
Det vore mer intressant om du vägde veden i en säck. Det säger egentligen mer än hur stor säcken är eller hur stor stapeln är. Olika träslag har olika densitet och energiinnehåll, men ett kilo ved är i stort sett detsamma oavsett träslag och innehåller ungefär 4,5 kWh. Alltså:

Pris / (Vikt * 4,5 * verkningsgrad) = pris per kWh

till exempel säljer Krauta 5-pack säckar för 345:-. De anger vikten till 75kg. I en kakelugn med 70% verkningsgrad blir det: 345 / (75 * 4,5 / 0,70) = 1,46 kr per kWh
Köpte 40 säckar ytterligare idag på Byggmax. Ekonomiskt sett, säkert helt vansinnigt. Men blir det vinter på allvar och elpriset rusar så är det gött att ha några kubik.

Din teori faller på fuktkvoten. Volymen vs kwh på en björkpinne är svår att få annat än till en konstant variabel. Lägg pinnen i vatten i en vecka och kwh-variabeln kan bli helt annan. Så jag tror mer på att doppa ned säcken i badkaret och mäta volymen av det undanträngda vattnets volym;)

Kände på säckarna som låg närmast backen på en pall, som nån hade låtit vara och börjat på en ny istället. Dessa påsarna vägde betydligt mera så jag misstänker att dessa hade betydligt högre fuktkvot och därför ratats.
 
M Markarbetaren skrev:
Köpte 40 säckar ytterligare idag på Byggmax. Ekonomiskt sett, säkert helt vansinnigt. Men blir det vinter på allvar och elpriset rusar så är det gött att ha några kubik.
Ja, det är vansinnigt. Men det hänger väl ihop med ditt sätt att se på elpriset. I förra inlägget hävdar du bestämt att det alltid (med versaler) lönar sig att ha rörligt elpris, men i detta inlägg oroar du dig ändå för att elen kan bli dyr i vinter :thinking:. Vilket du förbereder dig för genom att köpa likaledes dyr ved (om än på erbjudande) i småsäck på ett lågprisbyggvaruhus.
 
  • Gilla
sijo 50 och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, det är vansinnigt. Men det hänger väl ihop med ditt sätt att se på elpriset. I förra inlägget hävdar du bestämt att det alltid (med versaler) lönar sig att ha rörligt elpris, men i detta inlägg oroar du dig ändå för att elen kan bli dyr i vinter :thinking:. Vilket du förbereder dig för genom att köpa likaledes dyr ved (om än på erbjudande) i småsäck på ett lågprisbyggvaruhus.
Han kanske tänker utifall det kommer rolling blackouts eller vanligt strömavbrott.
 
apotekarnes
M Markarbetaren skrev:
Köpte 40 säckar ytterligare idag på Byggmax. Ekonomiskt sett, säkert helt vansinnigt. Men blir det vinter på allvar och elpriset rusar så är det gött att ha några kubik.

Din teori faller på fuktkvoten. Volymen vs kwh på en björkpinne är svår att få annat än till en konstant variabel. Lägg pinnen i vatten i en vecka och kwh-variabeln kan bli helt annan. Så jag tror mer på att doppa ned säcken i badkaret och mäta volymen av det undanträngda vattnets volym;)

Kände på säckarna som låg närmast backen på en pall, som nån hade låtit vara och börjat på en ny istället. Dessa påsarna vägde betydligt mera så jag misstänker att dessa hade betydligt högre fuktkvot och därför ratats.
Jag förutsätter att man får torr ved (ca20%) när man handlar dyrt på säck. Å andra sidan har jag aldrig köpt ved eftersom jag hugger själv.
 
Eltopparna gå väl kapa med värmeljus istället. Tar mindre plats.
 
raveper raveper skrev:
Eltopparna gå väl kapa med värmeljus istället. Tar mindre plats.
Pris per kWh?
 
  • Haha
Vindens och 1 till
  • Laddar…
M
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, det är vansinnigt. Men det hänger väl ihop med ditt sätt att se på elpriset. I förra inlägget hävdar du bestämt att det alltid (med versaler) lönar sig att ha rörligt elpris, men i detta inlägg oroar du dig ändå för att elen kan bli dyr i vinter :thinking:. Vilket du förbereder dig för genom att köpa likaledes dyr ved (om än på erbjudande) i småsäck på ett lågprisbyggvaruhus.
Japp rörligt har alltid varit billigast över tid. Jag poängterar vad jag skrivit innan, jag har luft/vatten som måste köra med 3kw elpatron när utetempen sjunker under -5gr och då ger kompressorn ett cop på 1,5-2 på sin höjd. Det är klart som korvspad att en februari med dygnsmedeltemp på -5-10gr och MP’s kärnkraftsstrategi är något som jag måste ta höjd för. Kanske mest för att slippa frysa om elen tar slut, inget, absolut inget, slutar att förvåna mig längre med detta landet. Karlshamnsverket har rullat fullt i flera veckor, stängt nu för underhåll, men ändå, i september, 140m3 olja/timme, absurt!

I Juli förra året betalade jag 7öre för rörligt, detta inräknar jag naturligtvis i ekvationen ”över tid”. Kanske ska tillägga att jag har 30m3 utomhuspool som håller 32gr från maj-sept och har ungefär samma månadsförbrukning alla månader på året.
 
M
apotekarnes apotekarnes skrev:
Jag förutsätter att man får torr ved (ca20%) när man handlar dyrt på säck. Å andra sidan har jag aldrig köpt ved eftersom jag hugger själv.
Därför det är mer pålitligt att mäta volymen. Med antagandet 20% så blir värdet konstant. Vikten kan nog variera en hel del beroende på individuell skillnad i fuktkvot bland säckarna.
 
F fribygg skrev:
Pris per kWh?
72 öre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.