M
B BSOD skrev:
Men det är ju en del arbetsinsats med det också, timmar som jag inte behöver lägga på gymmet... Alltid svårt att värdera sin egen arbetstid. Värderar man tiden, så blir egenklyvd ved dyrt, men jag gillar det. Ser det som lite av en hobby.
Precis så är det(y)! Jag var inbiten vedeldare tidigare, när jag flyttade in i mitt hus satte jag in vedpanna, ny stålskorsten, acc-tankar, laddomat osv. Gratis ved på rot fick jag av kompisen med egen skog 2 mil hemifrån.

Tyckte det var fantastiskt dom första 3-4 åren. Sedan började jag räkna lite, helgerna som gick åt, familjen växte och krävde tid, klyva (har egen vedmaskin), köra hem det, stapla, köra in det i pannrummet, timmarna i pannrummet, sota (är egensotare) osv. osv. Jag kom på att det fysiska arbetet jag utförde med veden var mer påfrestande än mitt vanliga jobb, trots att jag kroppsarbetar, till 5% av betalningen. Så för mig blev valet ganska enkelt, då, numera är det luft/vatten som gäller. Snittar 6000kwh under en vinter, det blir runt 10K i elkostnad. Att ersätta dom runt 20,000 kwh i form av ved blev för slitsamt. Men med stillasittande arbete så hade jag nog sett själva sågningen och allt annat än själva eldningen i pannan som en bonus i form av motion.:D
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vad jag har för effektivitet i mina eldstäder tvivlar jag på att du har en susning om, om du inte jobbar som sotare i mina trakter.
Du vet inte vad jag har för längd på rör mellan eldstad och skorsten, du vet inte vad jag har för skorsten, du vet inte om jag har någon värmevägg mellan eldstad och skorstenspipan.
Sannolikt vet du inte ens vilka eldstäder jag har att tillgå och därför tycker jag nog att du ska utala dej om dina egna förutsättningar och ej om mina.
Det är väl ändå inte din eldstad vi pratar om??
Först och främst är det trådskaparens eldstad vi diskuterar?
Och du menar att verkningsgrad på DIN eldstad det är något som du har mätt upp själv? Jag trodde i min iver när du skrev verkningsgrad att du menade det som tillverkaren säger?
 
F frityreldarn skrev:
Eldar du i en bra ved panna så kanske du får ut 60-70% av energin till huset, resten går ut i skorstenen. I en kamin är det ännu mer som går ut. En staplad kubik med ved innehåller cirka 1000 kwh. Om du köper en 40 liters säck för 25 kronor (för att det ska vara lättare för dig att räkna på 25, 50 75 eller 100) så betalar du 625 kronor för att få ut 600-700 kwh i en panna. Du kanske får ut 300 i en kamin.
Betalar du 25 kronor säcken så kostar en kilowatt 2 kronor. 50 kronor säcken är 4 kronor
TS har vad jag förstår en kakelugn då det är vad som anges i #1, och det är kanske det du vill att vi diskuterar istället för dina felaktigheter "eldar du i en bra ved panna så kanske du får ut 60-70%" TS har ju ingen vedpanna och en bra sådan har 90% verkningsgrad så dina antaganden om "bra panna" respektive kamin är knappast relevant.
 
F fribygg skrev:
TS har vad jag förstår en kakelugn då det är vad som anges i #1, och det är kanske det du vill att vi diskuterar istället för dina felaktigheter "eldar du i en bra ved panna så kanske du får ut 60-70%" TS har ju ingen vedpanna och en bra sådan har 90% verkningsgrad så dina antaganden om "bra panna" respektive kamin är knappast relevant.
De är absolut relevanta för ts. Eftersom jag försökte rent allmänt förklara hur det hänger ihop med verkningsgrad och att den verkningsgraden som tillverkaren säger enbart stämmer under exakt rätt förhållande.
 
M
F frityreldarn skrev:
De är absolut relevanta för ts. Eftersom jag försökte rent allmänt förklara hur det hänger ihop med verkningsgrad och att den verkningsgraden som tillverkaren säger enbart stämmer under exakt rätt förhållande.
Men om vi ska jämföra relevant så måste vi väl utgå från vad tillverkarna anger? Allt annat är ju bara galet. Lite som att jämföra förbrukning på bilar där en frihjulsrullas ned för hallandsåsen och en annan körs i stan. Samma provmetod måste ju gälla för en korrekt jämförelse.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
B BSOD skrev:
3,3kr för 3,6kWh (=dina siffror ovan) innebär att 1kWh värme kostar 0,92kr (3,3/3,6).

själv brukar jag betala drygt 200kr/m3 för ved (hemlevererat på stock, en hel del torrgran). Med ett ca energinnehåll på ca 1000kWh / m3 (räknat på en del röta, och generellt ved av låg densitet) så kommer jag fram till att en kWh värme kostar mig ca 25öre (80% verkningsgrad antagen).

Men det är ju en del arbetsinsats med det också, timmar som jag inte behöver lägga på gymmet... Alltid svårt att värdera sin egen arbetstid. Värderar man tiden, så blir egenklyvd ved dyrt, men jag gillar det. Ser det som lite av en hobby.
ja titta, så kan det gå när man kör på utan kontroll. Men 0,92kr/KWh motsvarar ändå inte bergvärmen under vanliga vinterdagar. Det är när Vargavintern kryper fram och elpatronen går igång på BVP som det går att spara en slant. Samma gäller FLVP slå på läge så att el-patronen aldrig går in. Elda istället, fär finns det potential(fast liten). Men blir mest eldning då under kalla vinternätter.
 
Haha, undrade varför det var en bild av min vedhög på förstasidan på forumet, men den passade väl bra till den här tråden kan tänkas :).

Får vår egen del så har vi fått veden gratis men det krävs ju förstås arbete, sedan så är det för myseldning som minskar värmebehovet något från fjärrvärmen. Men som de flesta säger så är det nog litet ekonomiskt alternativ om man redan har uppvärmning med någon värmepump. Sedan oavsett övrig värmekälla så om man eldar i kamin (ej vattenmantlad) måste man ju se till att man faktiskt ersätter övrig värme (och inte bara värmer mer) vilket innebär att man måste ställa ner övrig värme och då får leva med att det är kallt när man inte eldar i kaminen (om målet är att man ska spara några pengar).
 
Vi har dragit ner värmen i några salonger för att spara lite. Åtta fungerande eldstäder. 330 m2.
Man kan elda i de rum som behöver stödvärme vid kyla.
Värmepumpen är underdimensionerad och behöver stöd under -10C.
Elpatron är avstängd sedan tio år,
Pannans maxtemp är satt till 43C för att få max COP över året.
Vvb i serie ledde faktiskt till en besparing jämfört med att låta vp göra allt varmvatten.
Använder 1-4 m3 björkved per år. Kostnad 500 kr/m3.
Verkningsgrad på den centralt placerade Conturan är 80% om man eldar rätt.
Eldar vi tre ggr om dagen går vp bara runt halva dygnet vid -10.
Då kan det möjligen vara lönsamt, med elpris på 1-2 kr.
Komforten går dock före.
Med tanke på hur politiker fördärvat vår elproduktion och distribution de senaste decennierna, så blir vi nog tvungna att sälja på sikt och bo mindre.
 
  • Älska
Alfredo
  • Laddar…
F
P Peter321 skrev:
De står alltid på full värme, har för mig att jag läst någonstans att det är bäst så av någon anledning?
Man öppnar fullt för att istället minimera sin framledningsteperatur. man vill alltid hålla minimal framledningstemperatur. Vet man vad man gör så kan man ha optimal framledningstemp men ställa rumsgivare lite över. Säg att en kurva på värmepumpen ger 22 grader inomhus (ge och ta lite) i ett rum efter balansering av slingorna. Då kan du ställa en rumstermostat på 24 grader sp stänger denav slingan/elementet där om du tex eldar i kamin eller har solinstrålning så att det blir varmt just där.
 
  • Gilla
roke och 1 till
  • Laddar…
M
Köpte 40 säckar hos Byggmax. Lämmarna på kärran är 80cm.
En släpvagn fullastad med orange nätsäckar fyllda med byggmaterial från Byggmax.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina bulkbyttor måttar 115x95x100 (LxBxH). Blev lite förvånad, 16st säckar inkastat i en bytta blev inte ens 70cm på höjden. Dvs. inte ens 0,8m2. Hustrun orkade inte vänta och kastade in 5 säckar i byttan bredvid och det hade fått plats utan vidare ovanpå dom 0,8. Men då hade det blivit drygt 1m3. Så min slutsats är att ca. 20st säckar från Byggmax motsvarar 1m3 stjälpt mått, då känns det inte så billigt längre, 1000kr/m3. Min gissning är att säckarna inte innehåller den uppgivna mängden. Kanske ska fylla badkaret med vatten och kolla:rofl:.
Mätsticka visar höjd på vedstapel i metallbur, ungefär 70 cm hög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rockin_john och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Köpte 40 säckar hos Byggmax. Lämmarna på kärran är 80cm.
[bild]

Mina bulkbyttor måttar 115x95x100 (LxBxH). Blev lite förvånad, 16st säckar inkastat i en bytta blev inte ens 70cm på höjden. Dvs. inte ens 0,8m2. Hustrun orkade inte vänta och kastade in 5 säckar i byttan bredvid och det hade fått plats utan vidare ovanpå dom 0,8. Men då hade det blivit drygt 1m3. Så min slutsats är att ca. 20st säckar från Byggmax motsvarar 1m3 stjälpt mått, då känns det inte så billigt längre, 1000kr/m3. Min gissning är att säckarna inte innehåller den uppgivna mängden. Kanske ska fylla badkaret med vatten och kolla:rofl:.
[bild]
Är det inte så att säcken rymmer 40l? Hur många liter de lyckats få i påsen är en annan historia.
 
M
F fribygg skrev:
Är det inte så att säcken rymmer 40l? Hur många liter de lyckats få i påsen är en annan historia.
Ja så är det säkert, jag tänkte mer på det vi diskuterade tidigare idag, att 1m3 skulle motsvara 15st säckar, vilket visar sig vara 20st istället. Då blir ju prisekvationen lite annorlunda än vad som sades då;)

Men visst var det smidigt, 1tim 15min från det att vi åkte hemifrån tills vi satte oss i soffan med varsin kaffe. Hälften inlagt i garaget och resten utomhus, inkastat i byttorna. Tid är ju som bekant pengar. Skulle jag åka 3-5 mil med kostnader, tid osv., för halva m3-priset så blir det snart en halv lördag. Så jag ska inte gnälla:D
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ja så är det säkert, jag tänkte mer på det vi diskuterade tidigare idag, att 1m3 skulle motsvara 15st säckar, vilket visar sig vara 20st istället. Då blir ju prisekvationen lite annorlunda än vad som sades då;)

Men visst var det smidigt, 1tim 15min från det att vi åkte hemifrån tills vi satte oss i soffan med varsin kaffe. Hälften inlagt i garaget och resten utomhus, inkastat i byttorna. Tid är ju som bekant pengar. Skulle jag åka 3-5 mil med kostnader, tid osv., för halva m3-priset så blir det snart en halv lördag. Så jag ska inte gnälla:D
I bland har ju byggvaruhusen fri frakt, jag tänker att hugade ved/pellets/loggs spekulanter passar på då, ska man räkna tid och milkostnad bara för att åka och köpa vedsäckar tror jag det blir orimligt ekonomiskt.
 
M MrDizzy skrev:
Ni kör med kakelugnar , kaminer och ved pannor ... och jag har en öppenspis så jag började kolla på när det skulle bli lönsamt för mig (och övriga)

(rätta gärna om ni tycker det är galet)

40L (1 säck) björkved innehåller 60kWh

Effektivitet Vedpanna: 85% (eller mer)
Effektivitet Kakelugn: 67 - 75 % (jag räkar med 70% för att det ska bli lättare)
Effektivitet Täljstenskamin: 67 - 75 % (dvs samma som kakelugnen )
Effektivitet Braskamin i plåt: 65-85 % (jag räknar med 65% här)
Effektivitet Kassett för öppenspis: 50-70 % ( jag tar 50% här)
Effektivitet Vedspis i gjutjärn: 60-70% ( jag tar 60% )
Effektivitet Öppenspis: 5-10% (då jag har en öppenspis själv är jag snäll och tar 10% ;) )


1st 40L säck björkved på bauhaus kostar 50kr så ger det 50/60= 0.83kr/kWh
Då vi sen eldar upp veden på de olika sätten blir det så här
Vedpanna: 0.98kr/kWh
Kakelugn: 1.19kr/kWh
Täljstenskamin: 1.19kr/kWh
Braskamin: 1.28kr/kWh
Kassett: 1.68kr/kWh
Vedspis: 1.39kr/kWh
Öppenspis: 8.33kr/kWh


Källor:
[länk]
[länk]
[länk]


PS elpriset har varit så högt att Karlshamnsverket (olje eldat) har körts i 14 dar för att de tjänar pengar på det (vilket de normalt sett inte gör utom mitt på vintern)
[länk]
Känns som att dina värden på verkningsgrad för kaminerna är rättså höga?
 
D Daniel 109 skrev:
Bränderna beror i allmänhet på att folk pyreldar så att de får en massa tjära i pipan, när de sedan brassar på ordentligt tar den eld. Att elda hårt i en ren pipa orsakar normalt sett inget problem.
https://corren.se/bostad/braskaminer-stor-brandfara-4137531.aspx

Detta är ett annat förlopp. Jag har ingen kunskap om det utan bara läst om det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.