Hej, tog för några dagar sen bort golvvärmen i badrummet tillfälligt (renovering) för att sen märka när jag återfall systemet att HP larm löst ut (thermia classic) och ser oxå att elpatron går för fullt.
(Nu är det dock -10 till -15 grader ute)
Jag har luftat systemet flera gånger och det kommer inte längre någon luft.
(Lufta pumpen? Vet ej hur?)
Förbrukning har gått upp från ca 75kwh till ca 130kwh!!/dygn
Pumpen är ca 19 år men detta inträffade nu efter systemet återfyllts..
Vad är problemet?? Och vad kan jag göra?

Det låter som cirkulationen har upphört, kan du känna en temperaturskillnad mellan in och ut på värmesidan? Finns det tryck i systemet? löser den ut direkt eller efter en timme?

Kolla cirkulationspump, smutsfilter

Vad menar du med cirkulationen upphört? Det är ju varmt i elementen?
Vart sitter smutsfiltret?
Det funkade ju klockrent innan??

Hp larm tyder ju på att värmepumpen inte blir av med värmen, det vore intressant att veta temperatur in/ut på kondensorn. Man kan misstänka dålig cirkulation, luft...

Vet inte hur vanligt det är, men vi tömde själva vårt värmesystem i två omgångar när vi la golvvärme i hallen och nåt år senare i köket, när jag drog igång shunten i hallen i höstas rasslade det väldigt mycket i pumpen. Visade sig att den va närmast full av nåt svart grusliknande som jag misstänker är något järnrören från 60-talet fäller ifrån sig. Kanske blir värre när rören töms på vatten?

Killgissar på att detta är filtret till värmeslingan på min 25-åriga Termia Eco Line, dvs där returen går in.
Värmepanna märkt "Termia EKO LINE" med uppmärkt filter och koppartuberingsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska öppna och kolla så fort det blivit lite varmare

Vad är det för temperatur på värmen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.