Hej! Vi ska ta över ett hus där enda uppvärmningen består av en kökspanna med självcirkulation till radiatorer. Ingen tank. Ett stigarrör på 2" upp till expansionskärlet där värmen fördelas ut åt olika håll på vinden, ner till radiatorerna på bottenvåningen och tillbaka till pannan. Vi skulle gärna vilja ha någon slags backup med elvärme för att kunna resa bort några dagar utan att det fryser... Nu är systemet tömt på vatten. Jag har en begagnad elkassett (Nibe ELK 213)och en cirkulationspump som jag tänkte montera parallellt med stigarröret enligt bilden. Detta för att kunna behålla funktionen med självcirkulation. Någon som ser problem med detta eller andra möjligheter? Jag är medveten om att det inte är en optimal uppvärmningslösning med förluster via skorstenen bl.a. men är tänkt som en hyfsat enkel nödlösning tills vi bestämt oss för hur vi vill ha det framöver.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är frysrisken för rör och expansionskärlet på vinden. Utan eldning i pannan blir det ingen cirkulation i rören och de ligger delvis utanför uppvärmda rum i huset. Huset har en övervåning som till största delen är oinredd och ledningarna går på kallvinden. Radiatorer enbart på nedre plan. Elen skulle mest vara för att systemet inte ska frysa snarare än att ge kontinuerlig värme i huset.A Avemo skrev:
Renoverare
· västra götaland
· 754 inlägg
kör i passande mängd glykol så du når ett värde som passar för din zon när det kommer till minusgrader....