har en gammal CTC kombi panna (olja el ved) där oljebrännaren bytts ut mot pellets. Kör på elpatronen för tillfället och ska snart slå över till pellets. Upptäckte igår att elpatronen inte slår ifrån när jag uppnått inställd temperatur. Enda sättet att slå av värmen från elpatronen är att bryta på arbetsbrytaren. När jag slår på arbetsbrytaren igen så hör jag ett relä/kontakter som "går till". Termostaten tickar när man passerar aktuell värme på vredet. Har inte mätt något än med spänningsmätare utan tänkte lyssna ifall ngn här har erfarenhet från detta.
Följande kan konstateras:
Elpatronen/säkring funkar då det blir värme.
Det klickar i termostat
Det verkar som att enheten är relä/kontaktorstyrd då en triac inte låter (?)
Var börjar jag?
Följande kan konstateras:
Elpatronen/säkring funkar då det blir värme.
Det klickar i termostat
Det verkar som att enheten är relä/kontaktorstyrd då en triac inte låter (?)
Var börjar jag?
Produkter som diskuteras: "spänningsmätare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Bränd kontaktor som fastnat i till , inget ovanligt vid mycken drift på el-patroner , då brukar överhetningsskyddet lösa ut ut , lilla svarta knappen har du två patroner eller en som som är kopplad i delbelastning
Mät på termostaens utgångar ner den står på noll , ska vara noll där
Mät på termostaens utgångar ner den står på noll , ska vara noll där
Intressanta tankar. Jag har ännu inte hunnit börja skruva i det än, men har upptäckt följande:
Om jag slår av arbetsbrytaren vid ex. 80°, sänker termostaten till ex. 40° och slår på brytaren igen så är patronen avstängd. När tempen sjunkit så slår patronen till som den ska. Därefter skenar den tills näst jag bryter arbetsbrytaren.. hade kontaktor svetsat så hade den alltid varit till...?
Om jag slår av arbetsbrytaren vid ex. 80°, sänker termostaten till ex. 40° och slår på brytaren igen så är patronen avstängd. När tempen sjunkit så slår patronen till som den ska. Därefter skenar den tills näst jag bryter arbetsbrytaren.. hade kontaktor svetsat så hade den alltid varit till...?
Bryter överhettningsskyddet så har troligtvis en kontaktor svetsat fast , vet inte vilken panna du har , i bland är det bara termostaten som som ger el till patron och i bland är det en kontaktor
Är det en kontaktor så ska du höra ett litet klunk
Läste lite mer , det är nog termostaten som bråkar , den ligger till hela tiden ,
Framför allt vad är det för panna , mera info behövs
Är det en kontaktor så ska du höra ett litet klunk
Läste lite mer , det är nog termostaten som bråkar , den ligger till hela tiden ,
Framför allt vad är det för panna , mera info behövs
https://jseducation.se/files/pages/ctc_elcombi_1981-82.pdf
Här är en manual. Det står inte mkt om felsökning av termostat, uppbyggnad mm. Men en ctc el-combi är det. Nu är helgen här så jag ska plocka bort plåten, mäta och ta foto. Återkommer.
Stort tack alla för input!
Här är en manual. Det står inte mkt om felsökning av termostat, uppbyggnad mm. Men en ctc el-combi är det. Nu är helgen här så jag ska plocka bort plåten, mäta och ta foto. Återkommer.
Stort tack alla för input!
Tack för manualen , den behövdes för felsökningen
Du får en skiss , det är en lite klurig koppling på den här ( inte ovanligt ) snikvariant .
Termostaten är en 3 stegs , ( kan vara 2 stegs men tror inte det ) och ska klicka flera gånger när man vrider på den från noll till max
Sen till snikenheten , den röda linjen går direkt till båda patronerna , förbi termostaten ,
Om du har fel på en patron ( hål i den ) så kommer det gå ström ut genom vattnet och till plåten på pannan ( jord D ) , varvid det inte finns någon termostat som reglerar , pannan rusar och kommer att lösa överhettningsskyddet vid övertemp
Har du jordfelsbrytare så är det inget fel på någon patron , den skulle lösa direkt .
Det med blått är relä ( kontaktor ) inte säker hur den ser ut , men i mitten brukar det vara som en pinne , om någon av dom är inne vid strömlöst så har den fastnat ( bara byta ) enligt schema
230V manöver , kan vara vilken kontaktor som helst , min 10A kontakter bara
Du får en skiss , det är en lite klurig koppling på den här ( inte ovanligt ) snikvariant .
Termostaten är en 3 stegs , ( kan vara 2 stegs men tror inte det ) och ska klicka flera gånger när man vrider på den från noll till max
Sen till snikenheten , den röda linjen går direkt till båda patronerna , förbi termostaten ,
Om du har fel på en patron ( hål i den ) så kommer det gå ström ut genom vattnet och till plåten på pannan ( jord D ) , varvid det inte finns någon termostat som reglerar , pannan rusar och kommer att lösa överhettningsskyddet vid övertemp
Har du jordfelsbrytare så är det inget fel på någon patron , den skulle lösa direkt .
Det med blått är relä ( kontaktor ) inte säker hur den ser ut , men i mitten brukar det vara som en pinne , om någon av dom är inne vid strömlöst så har den fastnat ( bara byta ) enligt schema
230V manöver , kan vara vilken kontaktor som helst , min 10A kontakter bara
Delarna inramade i blått behöver du inte bry dig om. De reläerna används bara av belastningsvakten och tillslagsfördröjning efter strömavbrott och har inget med temperaturen att göra. Så inrikta dig på termostaten och i andra hand ev patronernas ev läckström.
Elementen styrs genom att det ligger en direktfas på elementen varvid de två andra faserna är styrda via termostaten om jag ser rätt.
Samma princip används tex vid tyristorstyrning ( tyrotakter) av ex. 3~ element.
Satsar också en slant på termostaten iom med felbeskrivningen, den orkar inte bryta vid uppnåd temp.
Angående hål på elementet så borde du ha i sådana fall en ständig läckström även om termostaten är vriden till minimum (så till vida att värmeskyddet inte är utlöst)
Samma princip används tex vid tyristorstyrning ( tyrotakter) av ex. 3~ element.
Satsar också en slant på termostaten iom med felbeskrivningen, den orkar inte bryta vid uppnåd temp.
Angående hål på elementet så borde du ha i sådana fall en ständig läckström även om termostaten är vriden till minimum (så till vida att värmeskyddet inte är utlöst)
Redigerat av moderator:
Jag är både mycket tacksam och mycket imponerad av hur mkt. många av er vet och kan och inte minst att ni hjälper till! Stort tack! Familjen ligger däckad i vinterkräksjuka sen ngn timme tillbaka. Dröjer en dag eller två innan jag kommer igång
Stort tack för all hjälp!
Stort tack för all hjälp!
Kort uppdatering
Har inte kunnat skruva isär något än då det ena sjukdomsfallet avlöser det andra. Trots det har termostaten och värmepatronen funkat som set ska sen i fredags.. har ju hunnit bli ett flertal till och frånslag under denna tiden. Vågar inte vrida på termostaten då magkänslan säger att det bör vara den som det är fel på... kan klart vara ett relä där svetsen släppt igen..
Har inte kunnat skruva isär något än då det ena sjukdomsfallet avlöser det andra. Trots det har termostaten och värmepatronen funkat som set ska sen i fredags.. har ju hunnit bli ett flertal till och frånslag under denna tiden. Vågar inte vrida på termostaten då magkänslan säger att det bör vara den som det är fel på... kan klart vara ett relä där svetsen släppt igen..