Har en elpanna av märket Thermia Atec! Vi saknar värme i våra radiatorer, försökte läsa på lite om vilka inställningar man ska ha i displayn och om jah förstår det hela rätt så så ska man välja driftläge auto. Har jag fel? Får även två olika felkoder enligt bilden nedan. Är det någon som vet mer hur.man ska tänka och vilket driftläge man ska använda för att få värme och varmt vatten?

• Display på Thermia Atec elpanna som visar två felkoder: "KOMM.FEL VP-KORT" och "KOMM.FEL EXV-KORT".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att bryta strömmen och starta om.
En atec väl en luft-vatten värmepump?

D Dilato skrev:
Börja med att bryta strömmen och starta om.
En atec väl en luft-vatten värmepump?
Har gjort det och felkoder kvarstår fortfarande tyvärr.

H Hakar Ibrahim skrev:
Har gjort det och felkoder kvarstår fortfarande tyvärr.
Då har du nog ett problem som behöver åtgärdas fysiskt, trasig hårdvara.

Vanligtvis kör Thermia pumpar på elpatron när det strular men du behöver service på pumpen.

Vilken hårdvara kan det vara? Vi saknar utedel, det vi har är expansionskärl och pannan.

Den klagar på att den inte kan kommunicera med värmepumpen. Jag gissar att man behöver göra någon särskild inställning för att köra den enbart som elpanna utan värmepump?

Redigerat:
D Dilato skrev:
Jag har ingen aning, enligt Thermia är detta en värmepump.
Den är som de flesta andra luft/vattenvärmepumpar en del av ett system bestående av en utedel med själva värmepumpen och en innedel med elpanna, varmvattenberedare och styrsystem.

Diagram av luft/vattenvärmepumpssystem med utedel och innedel; innedelar: Standard, Plus, Total, och Total Compact; specifikationer och dimensioner.

useless useless skrev:
Den är som de flesta andra luft/vattenvärmepumpar en del av ett system bestående av en utedel med själva värmepumpen och en innedel med elpanna, varmvattenberedare och styrsystem.

[bild]
Jag vet, jag har en Thermia Atria luft-vatten värmepump men TS påstår att det är en elpanna utan utedel så man bli ju undrande 🤔😵‍💫

D Dilato skrev:
Jag vet, jag har en Thermia Atria luft-vatten värmepump men TS påstår att det är en elpanna utan utedel så man bli ju undrande 🤔😵‍💫

• Faktura med text om byte av elpanna, Thermia Atec kontroll, arbetskostnad och rotavdrag; belopp 20 000 kr exkl. moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har hänt med utedelen då?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad har hänt med utedelen då?
Den blev stulen och därför larmar innedelen om att den inte finns 😵‍💫

Dett här har installerats av gamla ägaren och det finns tyvärr inte mer än det här

Vad är fakturan ifrån? Har den funkat tidigare och helt plötsligt börjat larma?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det har funkat bra tidigare men nu har det uppstått något fel. I Displayen står det ingen värme oavsett driftläge

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.