3 875 läst · 9 svar
4k läst
9 svar
Elmotor testa med megger
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Köpte en kompressor idag på chans. Säljaren trodde det var elmotorn som gett upp.
Öppnade upp till elmotorn ohmmätte först och försökte hitta tre lindningar. 6 plintar totalt fanns det och endast ett par gav utslag på ohmmätaren (runt 4ohm). Dvs det verkar som att två av lindningarna är trasiga? Resonerar jag rätt?
Meggade sedan mellan jord och samtliga sex plintar inget överslag vad det verkar. Meggade över alla sex plintar och där fick jag "överslag" på det kända paret som väntat.
Missar jag ngt?
Öppnade upp till elmotorn ohmmätte först och försökte hitta tre lindningar. 6 plintar totalt fanns det och endast ett par gav utslag på ohmmätaren (runt 4ohm). Dvs det verkar som att två av lindningarna är trasiga? Resonerar jag rätt?
Meggade sedan mellan jord och samtliga sex plintar inget överslag vad det verkar. Meggade över alla sex plintar och där fick jag "överslag" på det kända paret som väntat.
Missar jag ngt?
Är motorn 3-fas är den definitivt körd om du bara får kontakt mellan två av anslutningarna.
Men posta gärna lite bilder.
Men posta gärna lite bilder.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Det är bara en 2.2kw. Det dräller av såna för småpengar...K kanonkula skrev:
Ska avvakta tills jag hittar en med samma varvtal och storlek på axel.
Ska demontera cylindern och renovera resten av kompressorn under tiden.
L1 L2 L3
U1 V2 W3
Ohmmät L1-U1, L2-V2 samt L3-W3, där ska bara vara någon Ohm eller t.o.m. 0,nånting Ohm.
Ohmmät L1-Chassi, L2-Chassi samt L3-Chassi, där ska vara oändligt. Du kan även megga detta, ska helst vara oändligt men åtminstone några hundra Megaohm.
U1 V2 W3
Ohmmät L1-U1, L2-V2 samt L3-W3, där ska bara vara någon Ohm eller t.o.m. 0,nånting Ohm.
Ohmmät L1-Chassi, L2-Chassi samt L3-Chassi, där ska vara oändligt. Du kan även megga detta, ska helst vara oändligt men åtminstone några hundra Megaohm.
Det är inte säkert att båda ändar av lindningen är uppdragna till plint.
Enfas motorer med kondensator har oftast bara 3 plintar för fas, nolla och kondensator. Den andra ändan är hoplöd nere i motorn.
Enfas motorer med kondensator har oftast bara 3 plintar för fas, nolla och kondensator. Den andra ändan är hoplöd nere i motorn.
TS anger ju i början 6 plintar och med 2.2 kW knappast annat än en trefasmotor. Nu kan det ju ändå vara hopdraget som du menar utan att mer än isf tre ändar hamnar på plint men relativt ovanligt.L Leif i Skåne skrev: