Hobbysnickare
· Umeå
· 10 inlägg
Hallå,
Jag har precis bytt elmotor då den förra kortslöts (inga följdfrågor tack)
Denna har gått hur bra som helst i några veckor men nu har det börjat bli lite problem.
När jag startar planhyveln första gången så är det inga problem alls. Den snurrar på och spinner som en katt. Men om jag slår av den så kan jag inte starta den igen. Det är som om motorskyddet slår av direkt. Ibland snurrar den till och kuttern tar några varv men den startar aldrig riktigt. Någon som kan vara behjälplig med vad detta kan bero på?
Motorn är en 3kw, 6,25/10,8a 220/380v 3-fas motor. Motorskyddet är ett 6,25/10,8 och inställt på 6,25.
Den förra motorn hade jag motorskyddet inställt på 10... inte skitsmart
Jag har precis bytt elmotor då den förra kortslöts (inga följdfrågor tack)
Denna har gått hur bra som helst i några veckor men nu har det börjat bli lite problem.
När jag startar planhyveln första gången så är det inga problem alls. Den snurrar på och spinner som en katt. Men om jag slår av den så kan jag inte starta den igen. Det är som om motorskyddet slår av direkt. Ibland snurrar den till och kuttern tar några varv men den startar aldrig riktigt. Någon som kan vara behjälplig med vad detta kan bero på?
Motorn är en 3kw, 6,25/10,8a 220/380v 3-fas motor. Motorskyddet är ett 6,25/10,8 och inställt på 6,25.
Den förra motorn hade jag motorskyddet inställt på 10... inte skitsmart
Brummar den vid andra starten så är det nog något med följande
1 Brända kontaktytor Säkringar och passkontakter i EL-centralen
2 Glapp i central
3 Glapp i kabel anslutningar
4 Är det kontaktor , så kan den larva sig med att inte slå till alla faser
5 Motorskyddet ( bimedtallerna ) bråkar
6 Måste till någon som vet vad han gör i felsökning
1 Brända kontaktytor Säkringar och passkontakter i EL-centralen
2 Glapp i central
3 Glapp i kabel anslutningar
4 Är det kontaktor , så kan den larva sig med att inte slå till alla faser
5 Motorskyddet ( bimedtallerna ) bråkar
6 Måste till någon som vet vad han gör i felsökning
Hobbysnickare
· Umeå
· 10 inlägg
1000 tack för info.
Det brummar i den i bästa fall.
Nr 6 är lättare sagt än gjort. Pratat med maskintillverkaren, motortillverkare och elektriker men man för inte mycket raka svar tyvärr
Det brummar i den i bästa fall.
Nr 6 är lättare sagt än gjort. Pratat med maskintillverkaren, motortillverkare och elektriker men man för inte mycket raka svar tyvärr
Att den brummar är en klassiker när en fas bråkar , då kan den inte starta som den ska
Punk 6 Det med felsökning är inte för själva maskinen , det jag menar är totalen i den ordningen och en elektriker kan kolla elen på maskinen oxå
Start felsökning måste vara på ruta ett för att inte hamna på avvägar
Punk 6 Det med felsökning är inte för själva maskinen , det jag menar är totalen i den ordningen och en elektriker kan kolla elen på maskinen oxå
Start felsökning måste vara på ruta ett för att inte hamna på avvägar
Hobbysnickare
· Umeå
· 10 inlägg
Jag har bytt alla kablar samtidigt som jag bytte motorskyddet så det bör inte vara några problem på den fronten men man vet ju aldrig.
Jag trodde att det skulle ha med värme att göra eftersom den alltid startar ”första” gången men när man slår av och startar om så bråkar den. Skulle det kunna vara så att en fas bråkar och den är segare att starta när den är varm?
Jag trodde att det skulle ha med värme att göra eftersom den alltid startar ”första” gången men när man slår av och startar om så bråkar den. Skulle det kunna vara så att en fas bråkar och den är segare att starta när den är varm?
Nej det är inte värme som gör det , brum på en 3 fasmotor är till 99% att en fas fattas , du har nytt motorskydd säger du , har du gjort det själv ,
Kolla in anslutningarna på det så du inte har fått en kabel på fel sida om spännblecket , är en liten plåtbit som ska spänna fast kabeln i hålet där kabeln sätts in , händer även mig i bland , bara vara noga ochha ögonen med sig
Om det skulle vara värme , en del motorer har en termistor i lindningen , när motorn blir överbelastad
och för varm , så bryter den spänningen till kontaktorn , då finns det på motorplinten en extra plint
märkt med TK ( Termokontakt ) då stannar den helt
Kolla in anslutningarna på det så du inte har fått en kabel på fel sida om spännblecket , är en liten plåtbit som ska spänna fast kabeln i hålet där kabeln sätts in , händer även mig i bland , bara vara noga ochha ögonen med sig
Om det skulle vara värme , en del motorer har en termistor i lindningen , när motorn blir överbelastad
och för varm , så bryter den spänningen till kontaktorn , då finns det på motorplinten en extra plint
märkt med TK ( Termokontakt ) då stannar den helt
Hobbysnickare
· Umeå
· 10 inlägg
Ok, en del har jag gjort själv men jag har haft en elektriker där också som dubbelkollat men vet inte om han kollade att kablarna var på rätt sida om bläcket. Ska absolut kolla det, tack för hjälpen!!
Var inte blyg för att ta några närbilder på motorskyddet, speciellt elanslutningarna.
Kolla gärna elhandsken så det inte finns något glapp där.
Krånglar det ibland eller oftast?
Jag hade nog provat att koppla förbi motorskyddet och försökt provocera fram felet lite försiktigt.
Se i så fall till att ha motorn under sträng uppsikt så du kan dra ur kabeln illa bums om något låter fel!
Sitter det någon arbetsbrytare eller är det bara motorskydd?
Kan du när felet uppstår dra ur kontakten och koppla i en annan motor för att se om felet finns innan uttaget eller efter.
Kolla gärna elhandsken så det inte finns något glapp där.
Krånglar det ibland eller oftast?
Jag hade nog provat att koppla förbi motorskyddet och försökt provocera fram felet lite försiktigt.
Se i så fall till att ha motorn under sträng uppsikt så du kan dra ur kabeln illa bums om något låter fel!
Sitter det någon arbetsbrytare eller är det bara motorskydd?
Kan du när felet uppstår dra ur kontakten och koppla i en annan motor för att se om felet finns innan uttaget eller efter.
Hobbysnickare
· Umeå
· 10 inlägg
Jag har redan haft fingrarna för djupt i elträsket, dags att dra sig ur medan man ligger på plus vågar inte koppla förbi motorskyddet, har inte nog med erfarenhet för det. Ska däremot kolla elhandsken och även inne i motorn så att alla kopplingar där är som de ska, har gjort de kopplingarna själv. Vet inte om jag har någon arbetsbrytare, vet att det sitter ett underspänningsskydd (?) men det är allt.
Har ingen annan 3-fas motor ännu så kan inte kolla det. Misstänker dock att det kommer att bli fler. Bandsågen behöver bytas och jag behöver en spånsug.
Tacl för förslagen
Har ingen annan 3-fas motor ännu så kan inte kolla det. Misstänker dock att det kommer att bli fler. Bandsågen behöver bytas och jag behöver en spånsug.
Tacl för förslagen
Om punkten 6 delas upp i
a) En "Elektriker" - En elyrkesman som har hantverksutbildning att under ledning och ansvar av b) utföra installationer. Utbildning typiskt 3 år yrkeslinje på gymnasium, eller grundskola + äldre lärlingsutbildning. I vilket fall med ett antal inledande arbetsår under handledning.
b) En "Elektriker" - En auktoriserad elinstallatör, som har elteknisk fackutbildning (Kan vara 36 veckors kurs på AMS + ett antal år dokumenterad erfarenhet som a).)
c) En "Elingenjör" - Som kan - i bästa fall - också/samtidigt vara b), och som har en högre elteknisk fackutbildning. (4 år gammalt tekniskt gymnasium eller 3 år nytt gymnasium + 3 år högskola)
d) En "El-civilare" - dvs likvärdig c), med med ännu högre elteknisk fackutbildning. (3 år gymnasium + 5 år högskola).
Nominellt bör ju "högsta nivån" ha mest kunnande för att reda ut ett problem - men inte nödvändigtvis hantverksskickligheten att åtgärda felet själv.
Sedan vill man inte betala för kanonskott om det är myggor som man behöver skjuta, men om problemet har pansarplåt på sig är det inte säkert att billig flugsmälla klarar av det. Därmed inte sagt annat än att det finns mycket duktiga och erfarna personer inom alla kategorierna ovan.
Det är alltså en "konst" att hitta rätt nivå för ett problem. Rimligen borde b) ovan klara av att reda ut din krånglande hyvel - det är trots allt en "motordrift typ 1A". Felet kan dock sitta i Din elcentral, i Ditt 3-fasuttag, i Din skarvkabel fram till maskinen och i själva maskinen.
c) och d) ovan hittar man typiskt i konsultföretag, större eller mindre, liksom inom en del industrier.
a) En "Elektriker" - En elyrkesman som har hantverksutbildning att under ledning och ansvar av b) utföra installationer. Utbildning typiskt 3 år yrkeslinje på gymnasium, eller grundskola + äldre lärlingsutbildning. I vilket fall med ett antal inledande arbetsår under handledning.
b) En "Elektriker" - En auktoriserad elinstallatör, som har elteknisk fackutbildning (Kan vara 36 veckors kurs på AMS + ett antal år dokumenterad erfarenhet som a).)
c) En "Elingenjör" - Som kan - i bästa fall - också/samtidigt vara b), och som har en högre elteknisk fackutbildning. (4 år gammalt tekniskt gymnasium eller 3 år nytt gymnasium + 3 år högskola)
d) En "El-civilare" - dvs likvärdig c), med med ännu högre elteknisk fackutbildning. (3 år gymnasium + 5 år högskola).
Nominellt bör ju "högsta nivån" ha mest kunnande för att reda ut ett problem - men inte nödvändigtvis hantverksskickligheten att åtgärda felet själv.
Sedan vill man inte betala för kanonskott om det är myggor som man behöver skjuta, men om problemet har pansarplåt på sig är det inte säkert att billig flugsmälla klarar av det. Därmed inte sagt annat än att det finns mycket duktiga och erfarna personer inom alla kategorierna ovan.
Det är alltså en "konst" att hitta rätt nivå för ett problem. Rimligen borde b) ovan klara av att reda ut din krånglande hyvel - det är trots allt en "motordrift typ 1A". Felet kan dock sitta i Din elcentral, i Ditt 3-fasuttag, i Din skarvkabel fram till maskinen och i själva maskinen.
c) och d) ovan hittar man typiskt i konsultföretag, större eller mindre, liksom inom en del industrier.
Hobbysnickare
· Umeå
· 10 inlägg
Lite tråkigt att man som lekman ska behöva famla runt så mycket i mörkret gällde kompetens på en yrkesgrupp. Vill ju inte utbilda mig för att förstå vem jag ska söka efter. Men branschen kanske inte är inriktad mot konsumenter och är en helt annan diskussion.
Tack för infon!!
Tack för infon!!
Verktygstokig
· Halland
· 7 541 inlägg
Har du kollat om du har någon bruksanvisning eller liknande för motorskyddet, så det inte är en funktion..
Kolla även anslutningarna på/i motorn. Lossa kablar o bleck för att kolla "nedre lagret" av muttrar dvs dom som spänner fast kablarna (alla 6) som går in i lindningen. Det är inte ovanligt att det är löst där, obs detta skall man även kolla på nya motorer. Mer regel än undantag att det dåligt draget där.
Lagt till "alla 6"
Lagt till "alla 6"
Redigerat:
Elinstallatör (elektriker) och elingenjör (ibland kallad elkonsult) räknas nog inte som en yrkesgrupp!
Lite som snickare kontra konstruktör/statiker på byggsidan.
De två yrkesgrupperna gör olika saker, men vanligen tvingas man kalla in den dyrare gruppen vid svåra problem.
Lite som snickare kontra konstruktör/statiker på byggsidan.
De två yrkesgrupperna gör olika saker, men vanligen tvingas man kalla in den dyrare gruppen vid svåra problem.