Har en Wagner 230v färgspruta där motorn lägger av efter en stunds målning. Som att nått överhettningsskydd löser. Har tidigare tagit lös kolen och slipat dom då dom sett ut som ett w mot kontaktytan. Har en bild på motorns skyllt men hittar inget vad det är för nån. Vad kan felet bero på att den stannar och sedan tar ett tag innan man kan starta den igen?.
 
  • Bild av en motorskylts etikett på en Wagner 230V färgspruta, innehållande specifikationer och tillverkningsuppgifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ett W , hela kolet ska ligga an mot kollektorn, Det brukar vara att kolet har samma rundning i toppen mot kollektorn. sen det med att den stannar, kan vara en termoelement i lindningen på statorn ( spolarana ) som brytaer när den blir för varm. Kopplar in igen när den svalnat. Det är då 2 trådar extra in i motorn och dom ligger i serie med spänningen.
 
J jonaserik skrev:
Varför ett W , hela kolet ska ligga an mot kollektorn, Det brukar vara att kolet har samma rundning i toppen mot kollektorn. sen det med att den stannar, kan vara en termoelement i lindningen på statorn ( spolarana ) som brytaer när den blir för varm. Kopplar in igen när den svalnat. Det är då 2 trådar extra in i motorn och dom ligger i serie med spänningen.
Oj, menade att jag slipade till dom för att dom såg ut som ett w
 
T timboslice skrev:
Oj, menade att jag slipade till dom för att dom såg ut som ett w
Med nya eller gammla kol med brännsår på kanterna. dom slipar man in proffsigt med vinsten. Nu går det att för amatörer att slipa dom. Ta en tunn trästicka som kan sättas mot kollektorn, på den viker man ett sandpapper som ett U och har den finaste kornstorleken som du kan hitta, se till att du kan hålla sandpappret sträckt. Startar upp och sätter lite försiktigt mot kollekektorn. Då slipas den till ren kopparfärg och lite sand kommer att gå i mellan kol och kollektor, kolen slipas då in exakt. Om det är en blixt som följer med runt kollektorn, då dax för en ny maskin eller nytt ankare, kortis i rotorn.
 
A
Det låter ju onekligen som att det är något överhettningsskydd som gör sitt jobb.

Har du någon manual till denna du kan länka?
 
A avh67f skrev:
Det låter ju onekligen som att det är något överhettningsskydd som gör sitt jobb.

Har du någon manual till denna du kan länka?
Brukar inte finnas med till handverktyg, bara mest om säkerhet och användning.
 
Nä, ingenting i nå bruksanvisning och ingen typskyllt på motorn. Och Wagner kunde inte säga heller…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.