Hej! Jag har ett elmätareskåp på utsidan och två hus med elcentralen på insidan. Nu har jag en hyresgäst i ena stugan och då vill jag mäta förbrukningen separat i det huset. Finns det en smidig möjlighet att göra det??

Sätt en mätare vid centralen för huset eller sätt mätaren före den kabel som matar strömmen till huset.
Sedan beror det på vart matningen är ansluten och hur det ser ut där, så mer information för ett bättre svar

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Sätt en mätare vid centralen för huset eller sätt mätaren före den kabel som matar strömmen till huset.
Sedan beror det på vart matningen är ansluten och hur det ser ut där, så mer information för ett bättre svar
Du får inte debitera vidare för el som förbrukas i uthyrd stuga ( lägenhet ) . Så då sätts mätaren i eller utanför centralen i det andra huset. Ingen som ser och lätt att läsa av månadsvis. Tänk då på att det är bara totalen på energin som du kan betalt för och inte fasta månadskostnaden som finns på årsbasis.

J jonaserik skrev:
Du får inte debitera vidare för el som förbrukas i uthyrd stuga ( lägenhet ) . Så då sätts mätaren i eller utanför centralen i det andra huset. Ingen som ser och lätt att läsa av månadsvis. Tänk då på att det är bara totalen på energin som du kan betalt för och inte fasta månadskostnaden som finns på årsbasis.
Varför skulle man inte få ta betalt för elen som förbrukas (inklusive fasta avgifter)?

Under förutsättning såklart att hyreslägenheten får matas från "huvudbyggnaden" enligt gällande koncessionsregler...

• Gilla
andhul0301
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför skulle man inte få ta betalt för elen som förbrukas (inklusive fasta avgifter)?

Under förutsättning såklart att hyreslägenheten får matas från "huvudbyggnaden" enligt gällande koncessionsregler...
Att mata den som egen hus/fastighet är OK och inte debitera förbrukning , men är det en egen lägenhet som hyrs ut, så ska det vara ett eget abn. Gäller ju även för VA, som klart framkommit i andra trådar här. Så bara vara tyst och inte säga något till någon runtomkring.

• Gilla
andhul0301
  • Laddar…
useless useless skrev:
Och det är nog där det skiter sig. Betalt får man ta för det man levererar, men eftersom man formellt sett inte får leverera...

• Gilla
andhul0301
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Att mata den som egen hus/fastighet är OK och inte debitera förbrukning , men är det en egen lägenhet som hyrs ut, så ska det vara ett eget abn. Gäller ju även för VA, som klart framkommit i andra trådar här. Så bara vara tyst och inte säga något till någon runtomkring.
Nej det precis exakt tvärtom, så du kan sluta gissa. Det finns inga regler som begränsar hur eller om du får ta betalt för el till en hyresgäst. Däremot finns det regler som säger att man inte får mata ett annat bostadshus med el.

https://konsumentforum.ei.se/org/en...ur-mycket-far-hyresvarden-ta-betalt-for-elen/

Läs frågorna och svaren under artikeln.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
B
För debitering finns det krav att mätaren ska vara mid-godkänd, så det kan man leta efter när man köper mätare om man är noggrann.

• Gilla
andhul0301
  • Laddar…
B BSOD skrev:
För debitering finns det krav att mätaren ska vara mid-godkänd, så det kan man leta efter när man köper mätare om man är noggrann.
Finns det verkligen ett sånt krav när en privatperson hyr ut ett rum eller en gäststuga? Vad jag förstått kan man debitera en fast kostnad, ett hittepåvärde baserat på skillnaden mot tidigare års förbrukning, enligt en mätare eller något annat kreativt så länge båda parter är överens och det framgår av avtalet vad debiteringen kommer att grundas på?
Men jag kan ha fel...

Sen är det så klart bättre med en riktig och godkänd mätare om det blir nåt strul, men det betyder ju inte per automatik att det är ett krav...

• Gilla
Lennart 57 och 1 till
  • Laddar…
B
useless useless skrev:
Finns det verkligen ett sånt krav när en privatperson hyr ut ett rum eller en gäststuga? Vad jag förstått kan man debitera en fast kostnad, ett hittepåvärde baserat på skillnaden mot tidigare års förbrukning, enligt en mätare eller något annat kreativt så länge båda parter är överens och det framgår av avtalet vad debiteringen kommer att grundas på?
Men jag kan ha fel...

Sen är det så klart bättre med en riktig och godkänd mätare om det blir nåt strul, men det betyder ju inte per automatik att det är ett krav...
Jag är faktiskt inte hundra säker, och de flesta googleträffarna jag hittade gick till imd värme.

https://www.google.com/url?sa=t&sou...0QFnoECCQQAQ&usg=AOvVaw1t1EoFkcqkehO25H1U1kNd

Där hittar vi denna text
"
Mätning i icke-koncessionspliktiga nät
Samma krav som Swedac ställer på debiteringsmätare i koncessionspliktiga elnät ska
enligt STAFS 2022:8 även tillämpas för:
• produktionsmätare i icke-koncessionspliktiga nät
• mätare för konsumtionsmätning av el i icke-koncessionspliktiga nät."

Tror det är det närmaste man kan komma, utan att gräva ner sig i STAFS som träffar fallet debiteringsmätare till en liten stuga på en villatomt.

Jag tror att det är helt ok som du säger att t.ex. komma överens om att hyresgästen betalar t.ex. 35% av fastighetens energikostnad. Eller för den delen t.ex. 300kr/månad eller något annat kreativt, men börjar man använda sig av mätare för debitering, så ska mätaren uppfylla kraven. Vilket i och för sig inte är ett direkt problem eftersom de kostar under 1000kr.

Men det är väl samma som mycket annat trams som i princip är under kategorin valfritt att följa så länge det är liten skala, men som är rimligare att som kräva i lite större skala för uthyrning. Men som sagt, jag är inte hundra säker.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.