462 läst · 5 svar
462 läst
5 svar
Elmätare för 3-fas uttag
Hejsan
Har en 3-fas elmätare som jag skulle vilja ha till mitt 3-fasuttag.
Hade tänkt sätta elmätaren i en kapsling mellan centralen och uttaget men blev lite fundersam då jag såg att jorden inte ska gå igenom elmätaren.
Min fråga är alltså om jorden inte behövs utan bara skarva inkommande jord med utgående jord med tex en wago i kapslingen?
Hade tänkt sätta elmätaren i en kapsling mellan centralen och uttaget men blev lite fundersam då jag såg att jorden inte ska gå igenom elmätaren.
Min fråga är alltså om jorden inte behövs utan bara skarva inkommande jord med utgående jord med tex en wago i kapslingen?
Skyddsjord går alltid utanför.A Anders Liljegård skrev:Hejsan
Ja, du har helt rätt i din tanke. Jordledaren (PE) ska inte kopplas genom elmätaren eftersom den inte mäts eller påverkar mätningen av ström och spänning. Det du kan göra är att använda en Wago-kopplingsklämma eller liknande för att skarva inkommande och utgående jord i kapslingen.A Anders Liljegård skrev:Hejsan
Så här kan du gå tillväga:
- Placera elmätaren i kapslingen: Montera elmätaren enligt tillverkarens instruktioner.
- Koppla fasledarna och nollan (L1, L2, L3 och N): Anslut dem enligt elmätarens kopplingsschema.
- Hantering av jordledaren:
- För inkommande jordledare till kapslingen.
- Använd en Wago-kopplingsklämma (eller annan godkänd skarv) för att koppla samman inkommande jordledare med utgående jordledare.
- Se till att jordledningen inte kopplas till själva elmätaren.
- Kontrollera att inkopplingen följer gällande regler och föreskrifter för elektriska installationer i Sverige.
- Om du är osäker på installationen rekommenderas att du kontaktar en behörig elektriker.
Moderator
· Stockholm
· 53 522 inlägg
Ja det skall räcka. Mätaren är troligen utförd som dubbelisolerad.
Tack för svar😎
Klicka här för att svara