Hej,
Har en kompis som har ett eluttag för en ugn. Den sitter jävligt bakom bänkskåpslådor och jag undrar ifall någon kan avgöra huruvida det är ett perilex-uttag eller inte bara genom att titta på bilderna? Jag hoppas att man kan säga att det inte är ett perilex-uttag med tanke på hur kopplingen ser ut, med öppen bak och en del skruvar. Ugnen i sig är också ganska gammal.

Om inte behöver jag slå av proppen och ta bort kopplingen genom att skruva loss den, vilket känns lite jöbbigt med tanke på dess placering.

Någon med kunskap som vågar säga ifall det går att avgöra något utifrån dessa bilder?

• Eluttag bakom bänkskåp med synliga kablar och skruvar, möjligt ej perilex-uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på en gammal Electrolux-ugn visar modell och specifikationer, ingen synlig elanslutning.
    Skapa konto
Ser ju ut som en kopplingsplint och inte en del av ett uttag.
Hög effekt på den där ugnen, vad är det för storlek på säkringen?

Edit: Vi får döpa om ugnen till spis.
Svartvit illustration av en Electrolux spis, modeller EK 6160 och EK 7160, med ugn och spishäll.
Skapa konto

Redigerat:
Vad innebär det att det är en kopplingssplint? Betyder att man inte kan avgöra vad det är för uttag? Eller ger det någon indikation på vad det är för typ av uttag?

Återkommer om säkringen; har inte fri tillgång till lägenheten.

M Mithras skrev:
Vad innebär det att det är en kopplingssplint? Betyder att man inte kan avgöra vad det är för uttag? Eller ger det någon indikation på vad det är för typ av uttag?
Återkommer om säkringen; har inte fri tillgång till lägenheten.
Att det inte är ett uttag. Gröna kabeln kommer väl från ugnen?

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Det där är en fullstor spis, enfasig, gjord för gamla lägenheter med enfas. Den passar bra i detta fall då det endast finns enfas framdraget. Man kan dock inte använda alla plattor och ugn samtidigt då matningen troligen är avsäkrad med 16 eller 20 A.

Vad är din egentliga fråga?

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man kan dock inte använda alla plattor och ugn samtidigt då matningen troligen är avsäkrad med 16 eller 20 A.
T.o.m. norr om 20A.
Instruktionsblad för elektrisk anslutning av spis med varningstext och tekniska specifikationer.
Skapa konto

MultiMan
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Att det inte är ett uttag. Gröna kabeln kommer väl från ugnen?
Helt rätt, gröna kabeln kommer från spisen och kopplas in i väggen via det som syns på bilden.

Eftersom kopplingssplinten är kopplad till något i väggen, utgår jag från att det är ett uttag den är kopplad till.

MultiMan MultiMan skrev:
Eftersom det verkar vara förvirring om vad ett Perilex-uttag är för något, så kanske trådskaparen ska läsa på Wiki allra först?

[länk]

Perilex är produktnamnet för en typ av fempoligt kontaktdon som är vanligt förekommande vid trefas-anslutningar till spisar och spishällar. Perilexkontakten finns i 16 A- och 25 A-utförande. Vanligtvis är kontaktdonet anslutet för 3-fas 230/400 Volt med neutralledare och skyddsjord.

[bild]
Fullt medveten om vad ett perilex-uttag är. Min fråga är ifall det går att avgöra vad som ligger bakom kopplingssplinten. Det ska väl gå att koppla en gammal enfas-spis till ett perilex-uttag via kopplingssplint? (Jag frågar ärligt eftersom jag inte kan tillräckligt om detta)

Eller finns det några slutsatser jag kan dra om vad som ligger bakom kopplingen utan att behöva koppla ur spisen?

M Mithras skrev:
Eftersom kopplingssplinten är kopplad till något i väggen, utgår jag från att det är ett uttag den är kopplad till.
Du ser ju inkommande kablar i bilden (svart, vit och röd) till kopplingsplinten.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det där är en fullstor spis, enfasig, gjord för gamla lägenheter med enfas. Den passar bra i detta fall då det endast finns enfas framdraget. Man kan dock inte använda alla plattor och ugn samtidigt då matningen troligen är avsäkrad med 16 eller 20 A.

Vad är din egentliga fråga?
Som jag skrev i första inlägget, är min fråga om det går att avöra något överhuvudtaget om vad det är som kommer ut ur väggen, via de bilder som jag givit, eller om jag måste koppla bort kopplingssplinten först för att se va uttaget består av. Splinten sitter fast i väggen och går inte att rucka på, därmed utgår jag från att uttaget kommer från väggen.

När spisen byts ut; går det t.ex att anta att nästa spis också ska vara enfas och med specifikt uttag? Måste en elektriker tillkallas för att byta ut spisen? Vilka antaganden kan göras baserat på det som finns utan att jag behöver åka hem till min kompis, ta ut samtliga lådor, stänga av säkringen och koppla bort splinten för att se lite mer vad som finns i väggen?

K Kane skrev:
Du ser ju inkommande kablar i bilden (svart, vit och röd) till kopplingsplinten.
Vad innebär det att dessa kablar bara kommer rakt ut ur väggen då, när det kommer till att byta ut spisen?

Känns ju väldigt konstigt att bara ha kablar som kommer rakt ut ur väggen i ett kök som renoverades för 3 år sen. Är detta vanligt?

M Mithras skrev:
eller om jag måste koppla bort kopplingssplinten först för att se va uttaget består av. Splinten sitter fast i väggen och går inte att rucka på, därmed utgår jag från att uttaget kommer från väggen.
Det finns inget uttag.

M Mithras skrev:
Vad innebär det att dessa kablar bara kommer rakt ut ur väggen då, när det kommer till att byta ut spisen?

Känns ju väldigt konstigt att bara ha kablar som kommer rakt ut ur väggen i ett kök som renoverades för 3 år sen. Är detta vanligt?
Ta dit en elektriker som kan sätta dit ett uttag (Perilex).

• Gilla
Mithras
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det finns inget uttag.
Med det kan jag alltså också anta att det inte är lämpligt att koppla in en ny spis själv? Det måste alltså göras av en elektriker?

Hur vanligt är det att man har kablar som bara sticker ut genom ett hål i väggen på detta sätt i lägenheter som har renoverats senaste 5 åren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.