Hej,
Har ett eluttag som ej fungerar. Trodde att någon av trådarna lossnat men verkar inte så. Finns inget N eller L utskrivet på detta uttag. Var ska jag sätts den blåa och var ska jag sätta den svarta ledaren?
Med vänlig hälsning,
Toste
Har ett eluttag som ej fungerar. Trodde att någon av trådarna lossnat men verkar inte så. Finns inget N eller L utskrivet på detta uttag. Var ska jag sätts den blåa och var ska jag sätta den svarta ledaren?
Med vänlig hälsning,
Toste
Finns svart, blå och brun ledare. Brun är väl jord då borde den inte kopplas till stickkontakten utan i mitten?
Brun är oftast inte jord!
Ta reda på vad tåtarna är för något!
Ta reda på vad tåtarna är för något!
Stäng av all el och kontinuitetsmät känd jord mot dina tre tåtar, koppla in den som är jord i mitten, koppla in övriga på respektive sida, slå på elen och mät mellan hålen och säkerställ att det är 230-isch så att du vet den ena verkligen är N.
Bästa svaret
Att det finns tre ledare betyder inte att det är fas/nolla/jord. Det kan lika gärna vara tre fasledare, eller något annat. Man måste också visuellt inspektera hur detta är draget, det räcker inte med att mäta.
Det finns för mycket osäkerhet här för att kunna lämna ett svar som inte riskerar vara farligt. Det enda rimliga, utan ytterligare information, är att rekommendera att bryta spänningen och ringa elektriker.
Det finns för mycket osäkerhet här för att kunna lämna ett svar som inte riskerar vara farligt. Det enda rimliga, utan ytterligare information, är att rekommendera att bryta spänningen och ringa elektriker.
Tack för alla svar! Hade självklart stängt av elen så ingen skada skedd Har tidigare varit kök så troligen högspänning. Trodde först det skulle vara ett helt vanligt eluttag men detta är överkurs för mig och därför självklart ngt vi väljer att koppla in elektriker på.
Liknande trådar
-
Bosch 36v laddare / batteri funkar ej...
Teknik -
Varför funkar ej cirkelsågen?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Termostat funkar ej efter batteribyte(Roth)
Värme allmänt -
Yale Doorman i baklås, självhjälpslösningar funkar ej
Fönster & Dörrar -
Toastol o badkar funkar ej men handfat och dusch funkar?
Vatten & Avlopp