3 958 läst · 12 svar
4k läst
12 svar
Ellagens strängaste straff vid brott
Vad sägs om "vållande till annans död". Det tror jag blir många år.Tony_sm skrev:
Vållande till annans död tror inte jag finns med i starkströmsföreskriften. Även om det kan leda till ett sådant straff om man gör fel men då hör det väll till brottsbalken om jag inte minns helt fel från skolan.
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Nu kan jag ha fel men jag har för mig att brott mot starkströmsföreskrifeterna ligger under brottsbalken. Vad det finns för påföljd har jag ingen aning om.
Däremot så är det väl troligt att brottet bara upptäcks om det samtidigt leder till en elolycka. Och då handlar det ju om saker som allmänfarlig vårdslöshet, och vållande till annans död etc. Om man dels saknar behörighet och dels medvetet gör fel (typ installerar utan jord) så har jag hört att det kan bli frågan om uppsåtligt brott. Dvs mord eller dråp istället för vållande till annans död.
Däremot så är det väl troligt att brottet bara upptäcks om det samtidigt leder till en elolycka. Och då handlar det ju om saker som allmänfarlig vårdslöshet, och vållande till annans död etc. Om man dels saknar behörighet och dels medvetet gör fel (typ installerar utan jord) så har jag hört att det kan bli frågan om uppsåtligt brott. Dvs mord eller dråp istället för vållande till annans död.
Nej, jag är INTE behörig, men jag kan läsa lagen
I Ellagen (1997:857), kan man läsa att:
Till böter eller fängelse i högst ett år döms den som
uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot...
och det man ska bryta mot står i Elinstallatörsförordningen (1990:806):
6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av
yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är
anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.
Kan tro att det ska gå att visa på ett uppsåt för att det ska rubriceras som mord eller dråp. Dumhet och nonchalans brukar nog kvala in under vållande eller vårdslöshet.
Vi blandar lite äpplen och päron här, frågan var vilket straff man kunde få om man bröt mot Ellagen, inte vad man kunde få för straff för de följder som ett slarvigt/felaktigt utfört arbete kan leda till. Då kan det nog bli tal om både misshandel, vållande till kroppsskada, vållande till annans död etc etc etc...
Precis! om man läser lagen så är det precis som en misshandel m.m det mildaste straffet man kan få, böter eller fängelse upp till två år. Sedan blir det precis som du säger en ytterligare rättsak beroende vad uppsåtet var.yens skrev:Vi blandar lite äpplen och päron här, frågan var vilket straff man kunde få om man bröt mot Ellagen, inte vad man kunde få för straff för de följder som ett slarvigt/felaktigt utfört arbete kan leda till. Då kan det nog bli tal om både misshandel, vållande till kroppsskada, vållande till annans död etc etc etc...
Nej, straffskalen är från böter till fängelse högst ett år, du kan ALDRIG få ett hårdare straff för det brottet. Däremot kan du ju få massor med år om du har ihjäl några hundra för att du gjort en halv stadsdel strömförande eller nåt
Tack för svaret till min andra fråga.yens skrev:Nej, jag är INTE behörig, men jag kan läsa lagen
I Ellagen (1997:857),13 kap.1 § kan man läsa att:Till böter eller fängelse i högst ett år......1-bryter mot 2 kap .1 eller 3 §..........
Är det verkligen ellagens strängaste straff,ett år fängelse för brott mot ELSÄK-FS ?
Första fråga var:
Vad är några viktiga faktorer vid förläggning av kabel ?
Precis........... ett är ett och inte två. skrev fel där :-[ (whiskey är inte bara gott , det gör en ordblind också )yens skrev:
Tony_sm: Jag är _inte_ AB behörig. Men här följer de faktorer som i hög grad skulle påverka mitt val.
Omgivning (kabeltyp och kabelskydd)
Avstånd och användning (kabeltyp och dimensionering)
Sedan är frågan om du vill förlägga den synligt eller dolt och om du vill ha en enkel möjlighet till byte och utbyggnad osv.
Sedan är frågan om du vill förlägga den synligt eller dolt och om du vill ha en enkel möjlighet till byte och utbyggnad osv.
Jag är ute efter den generella regler vid förläggning av kabel för synligt och dolt .gravedigger skrev:Tony_sm: Jag är _inte_ AB behörig. Men här följer de faktorer som i hög grad skulle påverka mitt val.