Hej!

Vi har installerat en frihängande spiskåpa i köket med en separat takmotor/takfläkt på taket. Att koppla ström till spiskåpans insats (styrning) är inga problem, en vanlig kontakt. Styrenheten ska dock i sin tur mata 230V till takmotorn. Här sitter det en konstig kontakt och ingen motsvarande kopplingsdel följde med. Vad använder man lämpligast här för koppling?
  1. Byter till en vanlig stickpropp + skarvuttag
  2. Skarvar med kopplingsplint + isoleringstejp
  3. Sätter en kopplingsdosa som får ligga löst
  4. Något annat alternativ
Styrningen var det inga problem att köpa motsvarande snäpplås till.

Frihängande spiskåpa med kopplingsdetaljer och anmärkningar för installation av takmotor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad säger installationsanvisningarna?
Annars borde en kopplingsdosa monterad på lämplig plats kunna fungera.
 
Är stickpropp och hona ingen bra idé?
 
R
En anslutningsdosa på lämplig plats som skyms av något , där kabeln till fläkten kopplas
med avklippt stickpropp
 
rävlyan, menar du att jag ska klippa stickproppen och sätta en anslutningsdosa till den? Jag har ett vanligt skarvuttag som jag kan koppla in stickproppen i. Det borde väl vara okej!?

Problemet är vid den röda ringen på bilden. Vad ska man använda där?
 
Du använder lämpligen en kontakt som tillverkaren levererar med.
Det är något som inte står rätt till här. Om hela paketet kommer från samma tillverkare så ska det ju också gå att koppla ihop utan att behöva klippa några kontakter. Så vad är svaret på frågan i #2?
I annat fall kan ett lämpligt skarvdon användas, skarvdon på sladden eller dosa på väggen beroende på vad som passar i ditt fall.
Schukokontakter kan väl gå, framför allt om man vet med sig att man behöver plugga ur då och då för rengöring etc. Annars är det bättre med fast plint om den aldrig kommer att röras.
 
Är det okej med schukokontakter funkar ju det bra. Tänkte på om det fanns någon mindre variant av kontakt som man kunde använd?

Det är nog sällan man kommer plugga ur. Troligtvis bara när man rensar imkanalen (vart 3-6:e år tror jag). Man kan ju även ta till långa kablar så att det går att skruva ner insatsen utan att lossa kablarna...

Spiskåpan från en tillverkare och fläktmotorn på taket från en annan tillverkare. Det är så just det här paketet säljs. Man kan välja en annan fläktmotor om man vill. Det är ju väldigt olika i olika hus hur långt det är mellan fläktmotorn och spiskåpan. Jag antar att det är därför det inte sitter någon kontakt på kabeln på fläktmotorn (takmotorn).
 
R
R rsa skrev:
rävlyan, menar du att jag ska klippa stickproppen och sätta en anslutningsdosa till den? Jag har ett vanligt skarvuttag som jag kan koppla in stickproppen i. Det borde väl vara okej!?

Problemet är vid den röda ringen på bilden. Vad ska man använda där?
Vart nog lite fel här , tänkte på 230V till annat ( inbyggd fläkt ) nu sitter den på taket och en specialkontakt
för att ge 230V till taket
Vet inte hur garantin påverkas om du skulle byta till andra kontakter , viktigt då att det inte går att
skifta med kontakten ( oförrväxligsbart ) så noll och fas kommer olika , står det något namn på kontakten
kanske ett par foton i närbild så kanske någon känner igen den , det finns säkert motsvarande som passar
till den
Har du forskat med tillverkaren , dom måste veta som är där och vad som behövs
 
Tillverkaren säger bara att man ska byta kontakt och lämpligen använda en kopplingsdosa.

Det är vanlig 230V-matning till fläktmotorn (Systemair TFSR 200 EC). Då borde det väl inte spela någon roll hur fas och nolla kommer, eller?
 
402240.jpg
En enkel kopplingsdosa med skruvplint för kablarna
Fas och nolla har ingen betydelse på en enfasmotor.
 
tommib
Det är väldigt konstigt att tillverkaren inte skickar med ett passande kontaktdon till fläkten.

Jag hade nog använt t.ex. IEC C13/14 istället för schuko, för att förhindra att någon kreativ människa kopplar in en skarvdosa någon gång till fläkten. Kopplingsdosa är också ok men är lite struligare om man behöver koppla isär.
 
R
R rsa skrev:
Tillverkaren säger bara att man ska byta kontakt och lämpligen använda en kopplingsdosa.

Det är vanlig 230V-matning till fläktmotorn (Systemair TFSR 200 EC). Då borde det väl inte spela någon roll hur fas och nolla kommer, eller?
Det vet man inte då det är en styrning som finns ,med i systemet , så se till att det blir fas och noll rätt
 
R rsa skrev:
Tillverkaren säger bara att man ska byta kontakt och lämpligen använda en kopplingsdosa.

Det är vanlig 230V-matning till fläktmotorn (Systemair TFSR 200 EC). Då borde det väl inte spela någon roll hur fas och nolla kommer, eller?
Låter ju lite konstigt att de levererar med en typ av anslutning, men skriver att den skall bytas ut?

Hur ser sammanhanget ut? Finns det någon alternativ montering där den bef. kontakten är lämplig?

Alternativet att sätta ett vanligt uttag känns lite skakigt, om man inte vet hur ström matas till den. Sitter där en kontakt så bör man räkna med att någon, någon gång kan ansluta lite vad som helst i uttaget även om det sitter inbyggt bakom någon täckplåt. Tänk kaffebryggare, dammsugare osv. Om man då inte vet hur ström matas till uttaget, ex. via elektronik i kåpan, då finns ju en viss risk att något går sönder om ex. en kaffebryggare kopplas in. Och man skulle ju också vilja vara bombsäker på att det verkligen bara är 230V i kabeln, inte någon reglerad spänning, för varvtalsstyrning av fläkten eller liknande.
 
Jag skulle skarva 230V med Wago222/221 i en kopplingsdosa och 0-10V med samma Wago ev. utan dosa och matningen till det hela som vanligt med stickproppsanslutning till vägguttaget som ska sitta över fläktkåpan.
 
Tack för alla svar!! Det lutade länge mot att använda IEC C13/14, vilket nog hade varit lite "snyggare". Men det blev till slut "vanliga" 230V-kontakter (schukokontakter). Största anledningen var att jag hade det hemma och ville göra klart det i dag :). Risken att någon ansluter något annat är ytterst minimal. Jag sätter för säkerhets skull ditt en markering som säger "Endast för fläktmotor på taket".

Vände på kontakten för att kolla att det fungerade om man kastade om nolla och fas och det var inga problem. Trodde inte det heller med tanke på att det är en vanlig fläktmotor som man använder till flera olika ändamål.

Allting fungerar som det ska och det är nu lätt att snabbt och smidigt lossa alla kablar om det skulle behövas :D

Schuko och apparatkontakter C14/C13 samt lösa kontaktändar med snäpplås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.